ro
door ronny530 Jul 7, 2009 om 19:52
Huishouden & energie

Vaas van Peltrato schoonmaken

Hoi deze vaas nou ja vaasje bestaat uit twee delen?, ik heb naar de maker gezocht en ook de mijne bestaat niet uit 95% zink denk ik, staan wel tekens onderop van een zittende man de naam en 95 1/4. Dit is het probleem ook niet, het is een erfstuk en erg verweert door de tijd dat hij in een doos gelegen heeft., hoe kan ik die schoon krijgen?

M.v.g. Ronny.

3254 4 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2009 om 20:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een Peltratovaas bestaat voor het grootste gedeelte uit tin (dus geen zink).

Schoonmaken? Kijk eens op:

http://www.oudeambacht-tin.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=4&Itemid=4

of op: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=tin+schoonmaken&meta=lr%3Dlang_nl

Suc6

vladja
door vladja - Jul 7, 2009 om 20:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In veel engelse TV programma's over antiek en oude spullen zeggen ze altijd: Kijk heel goed uit met schoonmaken en oppoetsen, want dat kan de waarde aanzienlijk verminderen. Kijk of je bij een antiquair of dergelijke info hierover kan krijgen voordat je aan het poetsen slaat.

Vladja

ro
door ronny530 - Jul 7, 2009 om 20:20
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Inderdaad het is tin geen zink. Ik heb iets schoon gemaakt en er komt een soort messing/koperkleur te voorschijn. Maakt verder niet uit, de bewerkingen op de vaas zijn al veel mooier te zien.

poltol
door poltol - Jul 7, 2009 om 20:59
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Niet poetsen. Maar "gewoon" in een fijn sopje schoon borstelen. Eventueel met een zacht spons extra soppen op de "plaatjes". Poetsen = polijsten = wegwerken orginele weergave. Dus nooit poetsen of polijsten. Laat het eventueel doen door een expert. Die kan het ook verzegelen zodat het [bijna] altijd mooi blijft.

Succes, poltol