jo
door john1971 Oct 3, 2005 om 22:58
Huishouden & energie

Vaillant vhr 24-28

Eind 2003 heb ik een vaillant ketel laten monteren. Afgelopen zomer heb ikde ketel in de zomerstand gezet, d.w.z. wel warm water, geen c.v., echter blijven de buizen warm en als ik een willekeurige radiator open is deze binnen mum van tijd warm. Zelfs als het bijvoorbeeld buiten 28 graden is doet hij dit. Ik heb een mailtje naar vaillant gestuurd en deze geven mij als advies er door een erkend installateur naar te laten kijken, mocht dit niet helpen kunnen zij een monteur langssturen. Hebben meer mensen hier ervaring mee, en wat ik wil weten, hoe is dit afgelopen of wat is de oorzaak van dit euvel? Bedankt voor de reactie.

4207 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 4, 2005 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel ik dit specifieke probleem nooit aan de hand heb gehad, mag ik stellen toch over enige ervaring te beschikken. Vandaar de volgende vragen:

Hoe was dit in 2003 en 2004? Of heeft U het dit jaar pas opgemerkt? Vreemd trouwens dat U hier in oktober over begint, terwijl U dit kennelijk al geruime tijd geleden hebt geconstateerd. Heeft U intussen de installateur, die de ketel in 2003 bij U plaatste, hierover al benaderd? Gebruikt U een centrale of kamerthermostaat, of functioneren de thermostaat knoppen van de radiatoren als Uw thermostaat? Heeft U de keteltemperatuur ook lager gezet dan 60 graden?

Wanneer Uw radiatoren als algemene thermostaat werkt en er zit geen centrale thermostaat tussen die ver omlaag gezet werd, dan kunnen die radiatoren inderdaad bij open draaien snel warm worden, afhankelijk van hoe hoog de keteltemperatuur werd afgesteld. Bovendien, wanneer er wel een centrale thermostaat is en deze werd niet geheel teruggedraaid, dan kunnen de leidingen inderdaad warm blijven, ondanks dat de radiatoren uitgezet werden.

Effe checken, zou ik zo zeggen. Speelt dit allemaal niet, dan toch die installateur er maar bijroepen, want dan zou het mogelijk kunnen zijn dat er iets niet goed werd aangesloten. Hoewel deze kans minimaal is!

Succes, enne, in ieder geval zult U het nu niet koud hebben!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2005 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

is dit probleem vooral na en tijdens gebruik van warmwater dan laat de 3 wegklep door naar cv het zou dus ook kunnen dat je warme water niet echt heet meer is.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2005 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

het probleem word 98% van de gevallen veroorzaakt door het binnenwerk van de honeywell 3-wegklep.

in de overige 2% van de gevallen door een defecte motor (hier hoeft het water er niet voor af)

voor het vervangen van het binnenwerk moet het cv-water wel van de installatie afgetapt worden.

laat dit onderdeel vervangen door de storingsmonteur en u bent van het probleem af.

schoonmaken/gangbaar maken helpt niet, bovendien heeft u nog garantie en heeft u daar recht op.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2005 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem wordt veroorzaakt door het binnenwerk ( de cartouche )van de driewegklep. Deze laten vervangen en het is opgelost . Schoonmaken alleen os niet afdoende.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2005 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie, koud hebben we het zeker niet!! Ik heb dit wel al eerder opgemerkt, maar niet veel aandacht aan besteed. De aansturing van de ketel gaat met een chronotherm IV kamerthermostaat, welke niet aanslaat. Ik begin, gezien de reacties, te vrezen voor de driewegklep, dit is blijkbaar een vaker voorkomend probleem bij dit type ketel. Waarschijnlijk ligt het toch echt aan de ketel, ben benieuwd hoe vaillant dit gaat oplossen, ik hou u op de hoogte!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2005 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie. Ik merk geen verschil, het water is gewoon heet. Volgens mij is het wel erger als de pomp naloopt. Eigenlijk is het toch te gek, je koopt tegenwoordig iets en je moet je er dusdanig in verdiepen dat je zelf een halve cv-monteur moet zijn. Maar goed, we komen er wel uit!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2005 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat dit het beste is, ik ga wel een installateur bellen, de kosten probeer ik wel op vaillant te verhalen. Bedankt voor de reactie!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2005 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

zie bovenstaande reactie. Bedankt!

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer,

Vaillant heeft net als bijna alle andere ketelfabrikanten die de VC 8010 DWK gebruiken gewoon een probleem. Honewell vergoed deze schade volledig. Men moet dus niet zeuren dat vaillant een goede "coulance regeling" heeft, Honeywell vergoed gewoon ALLES, zowel de arbeid áls het binnenwerk van de DWK en als door het zwaar lopen van het binnenwerk het motortje defect is gegaan vergoeden ze deze ook nog. Ze zullen trouwens wel moeten, want ze hebben zelf ongeveer anderhalf jaar lang slechte O-ringen gebruikt.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2005 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een soortgelijke reactie gekregen van Vaillant, ook per e-mail. De strekking is dat er een erkend installateur moet komen en als deze er niet uitkomt kan hij contact opnemen met Vaillant zodat deze een monteur van Vaillant kan inschakele. Lijkt mij dat ik dan onnodig op onkosten word gejaagd, terwijl het mij steeds duidelijker word dat dit dus een veel voorkomende klacht is! Volgende week komt de door Vaillant erkende installateur, ik wacht vol spanning af!

ve
door verwijderd - Oct 14, 2005 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb net min of meer dezelfde vraag gepost; ook over een Vaillant ketel (uit 2002).
Als ik lang douche kan het in de kamer zo 22 graden worden terwijl de thermostaat op 15 staat. Het enige wat  dan helpt is de radiatoren dicht draaien.
De installateur heeft eenmaal de driewegklep met siliconenvet gesmeerd. Dat heeft een paar weken geholpen maar het euvel was zo weer terug.

Vaillant is niet echt behulpzaam. Ze schreven mij het volgende (wat klinkt naar een stapel rekeningen voor een bekend zwak onderdeel / probleem ) :

Geachte heer Radema,

Wij betreuren het dat u niet tevreden bent over de werking van uw Vaillant cv-ketel. Wij kunnen echter van afstand niet beoordelen wat hiervan de oorzaak is. Wij adviseren u deze klant kenbaar te maken bij uw installateur. Hij kan uw cv-ketel controleren en ervoor zorgen dat het toestel naar wens gaat functioneren.

Indien de driewegklep voor deze problemen zorgt kan uw installateur achterhalen waardoor dit komt en maatregelen nemen om dit euvel voor de toekomst te voorkomen.

Mocht uw installateur dit euvel niet kunnen verhelpen kan hij een monteur van Vaillant ter ondersteuning inschakelen. Onze monteur zal na zijn oproep z.s.m. een bezoek bij u brengen. Tijdens dit bezoek zal onze monteur uw cv-ketel controleren een indien noodzakelijk een reparatie uitvoeren.

Wij vertrouwen erop u hiermee op een juiste wijze te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Vaillant BV

ve
door verwijderd - Oct 14, 2005 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed nieuws! Na een reactie op deze site heb ik met Honeywell contact gezocht, en wat denk je? Honeywell is op de hoogte van dit probleem en stuurt mij kosteloos betreffend onderdeel toe! In tegenstelling tot het meedenken van Vaillant doet Honeywell dit dus wel! Eigenlijk niet meer dan logisch, maar ze erkennen het probleem en lossen het dus op, simpel! Ik zou zeggen, even contact leggen per mail via www.honeywell.nl

Succes!

En nu maar hopen dat het probleem is opgelost en dat het niet aan iets anders ligt....