stacey
door stacey Apr 1, 2009 om 11:18
Huishouden & energie

Verhuizing en kat

Hallo allemaal,

Ik heb het beetje druk, dus niet zoveel tijd rond te zoeken dus probeer het eerst maar even hier.

Misschien meer kattenliefhebbers die hier wat ervaring hiermee hebben.

Ik ga verhuizen en heb een kat van nu 1 jaar, ze kwam hier wel buiten maar alleen op omheind plaatsje en is hier dus nog nooit op de straat geweest. (ze kon wel de straat bekijken.)

Nu had ik altijd begrepen dat bij een verhuizing de kat 6-8 weken binnengehouden moest worden omdat ze anders teruggaan naar de oude woning.

Maar geldt dat nu ook voor mijn kat ? vraag ik me af.

Ze kent deze buurt/straat feitelijk niet echt, dus gaat het dan wel op ?

Ik ga niet ver weg maar er zit een heel drukke weg tussen en ik zou haar niet graag van straat  moeten schrapen ;-(

Bovendien vind ik het nogal sneu als ze dan net alle zomerse weken binnen moet blijven zitten terwijl ik nu dan een lekker tuintje krijg waar ze wat kan ronddolen.

Iemand ervaring mee of tips ?

Thanks alvast.

Groetjes,

603 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kat is meestal wel gelijk thuis als je hem een week binnen laat blijven, daarna buiten met een halsband en een meter of 5 aangelijnd.

Ik zit veel op een vacantie park waar mensen zolang gaan wonen tot hun huis klaaris die hebben meestal ook huisdieren bij hun na een paar dagen zijn ze helemaal thuis ze blijven eerst in de omgeving daarna steeds een stukje verder verkennen.

Maar ja katten zijn net mensen ze zijn nou niet eenmaal allemaal gelijk.

Succes met je loslopende kat waar veel mensen niet van gediend zijn i..v.m. hun gewoonte om hun behoefte in de tuin van een ander te doen.

Valerius

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Succes met je loslopende kat waar veel mensen niet van gediend zijn i..v.m. hun gewoonte om hun behoefte in de tuin van een ander te doen --

Als het aan mij ligt loopt ze alleen (los) in Mijn tuin ;-)

Ik heb altijd (t)huis katten gehad, maar ja deze is jong en ik weet niet of ze carriere als straatkat wil gaan maken, hoop het niet ;-)

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je dus je wil aan een kat wil opleggen dan is die kat wel iets bijzonders katten zijn in het algemeen zeer eigenwijs en een kat je wil opleggen is haast een onmogelijke zaak ik heb n.l. een kat 14 jaar gehad ben 3x met hem verhuisd en elke keer geen probleem gehad maar hij kwam dus nooit buiten.

Maar in huis mocht hij ook bepaalde dingen niet zolang ik erbij was was het geen probleem, heb is een keer de videocamera aangezet toen wij weggingen nou hij dee dus alle dingen die hij wou doen,wat hij niet probeerde als wij er bij waren b.v. wij noemde dat een reisje om de wereld dus het huis rondgaan zonder op de grond te komen dus over tavels kasten via de jutte wandbekleding naar een obstakel katten zij door hun nieuwsgierigheid tot vreemde dingen instaat.

Ik hoop voor jou dat je hem inderdaad in je eigen tuin kan houden.

Valerius

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

--toen wij weggingen nou hij dee dus alle dingen die hij wou doen,--

haha verwacht dat de mijne ook niet braaf slaapt als ik weg ben ;-)

Maar m`n wil opleggen wil ik niet, zou ik niet lukken, is een eigenwijze tante ;-) dus ik wil haar niet opsluiten, dan had ik wel een kanarie ofzo gekozen als huisdier. Maar vind het wel gezelliger en veiliger als ze niet op straat zou zwerven.

Maar ze heeft hier nog nooit aanstalte gemaakt over de schutting te springen hoewel dat haar makkelijk zou lukken dus ze lijkt tevreden met haar eigen kleine buitenplekkie, hier althans. hoop dat dat zo blijft.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey,

Wen de kat op je gemak aan de nieuwe woning. Pas daarna de tuin in. De kat moet namelijk weten waar de veiligheid geborgd is. [het huis dus] Het grootste risico is tijdens de verhuizing, dan is het een vreemd huis en de deuren staan vaker open dan in de normale situatie. Je kunt de kat het beste verhuizen als de spullen in huis staan, dan zijn er al bekend [ruikende] zaken aanwezig. Hou het lieve dier een weekje binnen en dan lekker naar buiten, eventueel eerst met een tuigje.

Succes met in -en uitpakken, poltol

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was wel van plan haar beetje op het laatst mee te verhuizen, ik breng grootste gedeelte zelf al voordat de grote spullen echt in 1x overgaan dus dan hoeft ze alleen die dag even opgesloten in een slaapkamer uit te zitten als iedereen in en uit loopt ;-)

Tuigje had ik in begin gebruikt om haar wat aan buiten te laten wennen maar vond ze niet echt leuk, maar misschien toch maar wel even weer proberen in het begin nu.

--Succes met in -en uitpakken--

Dank je,

hoop gedoe zo`n verhuizing maar gaat helemaal lukken ;-)

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Stacey

6 tot 8 weken is wel erg ruim, maar ach voor de zekerheid....
Ga daarin ook op je gevoel af en blijf er zelf bij de eerste keren buiten, maar da's logisch.
De meeste katten zijn in het begin zelf te bang om al naar buiten te gaan dus zal een tijdje binnen waarschijnlijk geen straf zijn.

Eén ding: never nooit een kat aan een lijn buiten laten: dan hangt ie zich geheid zelf op over een schutting of boomtak o.i.d!

Succes en groet AF

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien valt het ook wel mee, het is wel een kleine bangeschijterd,

als er veel herrie is op straat rent ze gauw weer naar binnen ;-)

Alleen laten in een tuigje zal ik zeker niet doen, halsbandjes krijgen ze hier ook Nooit meer nadat ik mn vorige kat bij thuiskomst gillend en naar zn kop krabbend voor de vloer rollend vond ;-(

zn halsband zat klem in zn bek en vast achter zn oren, beestje was half gewurgd en compleet hysterisch, ben me lam geschrokken destijd ;-(

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey

Genoeg tips gehad. De mijne zouden het dichtst bij die van poltol liggen, kat pas het laatst inpakken! Alleen dat weekje zou ik toch veranderen in een wat langere periode, vind ik een beetje aan de krappe kant. Dat schijtertje kan dan wel bang zijn, die kleine rakkers hebben toch wel trek om de wijde wereld te willen verkennen.

Succes met de verhuizing [ jij liever dan ik ;-) ] dat het maar op rolletjes mag verlopen.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

........Bovendien vind ik
het nogal sneu als ze dan net alle zomerse weken binnen moet blijven
zitten terwijl ik nu dan een lekker tuintje krijg waar ze wat kan
ronddolen.........

Wat is een paar weken op zo'n 15 jaar? Niets toch?

Zelf ook regelmatig verhuist en liet mijn katten tussen de 2 - 4 weken binnen. Hangt ook een beetje v.d. kat zelf af: de één is bijdehandter dan de ander.

Heb ze de eerste tijd ook een riempje om gedaan, maar dan wel onder toezicht.

Denk je er aan voor de verhuizing de kat te laten chippen? En is ze al gechipt om de adresgegevens in de database op tijd te wijzigen?

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Stacey, dit is een 1 April grapje vanje,hahahaha!!! koop een kat op batterijtjes....en een aan/uit knoppie, zou ik zo zeggen.....

--Succes met je loslopende kat waar veel mensen niet van gediend zijn i..v.m. hun gewoonte om hun behoefte in de tuin van een ander te doen -- (of je legt je kat(je) vast aan een lijntje, bijv. aan een parasolvoet...kan ook nog wel...

Dag stacey....succes met je kattenverhaaltje, je weet wel verdomde goed beter....maar goed, April doet wat hij/zei wil....

Prettige dag nog, en geniet (nog)lekker in het zonnetje, doe ik ook nu verder...

Groeten, Henri

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Kiran, mijn hobby is het ook niet hoor, dat verhuisgebeuren ;-)

Maar komt er op neer dat het wel wat verschilt per kat als ik het zo zie, dus eerst kijken hoe ze zich binnen aanpast en daarna als ze helemaal goed gewend is pas maar eens voorzichtig aan beetje buiten onder toezicht ;-) wennen dan maar.

Chippen staat ook nog op de volle agenda ;-)

En ik hoop hier eerdaags niet te staan met klacht dat ziggo m`n internetaansluiting niet aan de praat krijgt ;-) haha

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo sta als hij erg aanhankelijk is toch wel een week of vier binnen houden. en eerst aan een riempje buiten laten snuffelen. dat een paar keer . die van ons wilde hem ook een keer smeren . hij ligt nu na een gewennings periode aan een pen met lijn in de tuin te knorren. want ja uit kijken bij over steken gaat een keer verkeerd. veel goeds van een katte lief hebber.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb nooit straatkatten gehad, maar deze is nog jong dus misschien niet in-/thuis te houden, dat is altijd mn grootste angst geweest dat kat aangereden zouden worden ;-( tijdje als vrijwilliger op de dierenambulance gereden, aangereden kat van straat schrapen was niet echt grappig ;-(

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi stacey, nu ff serieus: Onze dochter heeft 3 poezen, toen ze verhuisde, heeft ze alle 3 haar poezen opgesloten in huis, het liefst in een aparte (slaaap)kamer, 8 weken, daarna heeft ze haar poezen langzaam laten wennen aan de nieuwe omgeving, dat is allemaal (gelukkig)goed verlopen, ook heeft ze een kattenluikje in haar (keuken)deur gemaakt, de poezen zijn altijd bij haar in de omgeving, als ze maar enigzins een van de namen roept, staan ze direct bij haar binnen, het verbaasd mij elke keer weer, met wat voor eenvoud dit gaat. Ik vindt zelf katten of poezen erg leuke dieren, sorry als je mijn vorige reaktie verkeerd opgepakt hebt, maar het is 1 April...., dus moet je overal rekening mee houden, vandaar. Hoop dat wat je wilt, ook gaat lukken voor je, Groeten, Henri, succes met je verhuizing, en veel geluk in je nieuwe huis!

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoe jonger hoe betere kans dat het lukt. als hij aangelijnd is er dan ook even mee spelen.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Stacey,

Als je 'Stacey II' 1 of 2 dagen binnen houdt, zodat ze de plaats van haar bak en vooral het etensbakje goed kent, en heeft daar ook uit gegeten, dan loopt ze niet meer in zeven sloten tegelijk en weet dan waar ze woont.

Ook haar spulletjes verhuizen mee, ze kent jullie dus wat veranderd er? Tja een andere omgeving meer niet.

Groet, Rebel

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Kenwel1, --dit is een 1 April grapje --

Haha, nee dus (echt ! ) niet, 1 april was me ook ff beetje ontgaan door de drukte, hoewel mn zoontje wel paar keer `1 april, kikker .......`heeft geroepen ;-)

Maar ik mag nu na Jareeeeeeen wachten eindelijk verhuizen naar een ruimere woning met een echte tuin ;-) samen met kind en kat.

Had woningbouw al gewaarschuwd dat als ze 1 april grap zouden maken er slachtoffers zouden vallen na dat lange wachten ;-) maar het is geen grap gelukkig. Ik zit al half ingepakt, vol ongeduld ;-) op de sleutel te wachten, deze week nog als alles goed gaat met de herstelwerkzaamheden, en dan is het klussen en gaan......

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey was/is onvervangbaar dus we hebben geen stacey 2 ;-)

Nu hebben we Bonny, Clyde was `on the road ` ;-) maar misschien komt die ons ook nog eens om ons gezelschap te houden ;-)

Stom genoeg zeg ik nog regelmatig Stacey als ik Bonny bedoel ;-(

Bonny is wel erg aanhankelijk en wat schuw dus misschien scheelt dat wel, misschien minder geneigd ver af te dwalen of weg te lopen daardoor.  En als ze buiten was schudde ik altijd met bakje knabbels als ze naar binnen moest en dan was ze er in no-time dus die houden we erin ;-)

ve
door verwijderd - Apr 1, 2009 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Dag Stacey, ik ben vaker met een kat/katten verhuisd, ook van binnen naar "met tuin". En deed dat altijd als volgt. De kat nu alvast (opnieuw) laten wennen aan een riempje, eerst los laten meeslepen en langzaamaan opbouwen dat hij eraan geleid wordt, steeds wat langer "aan de riem" (er een spelletje van maken). In het nieuwe huis per ruimte laten wennen en met het riempje voortgaan. Als hij in het nieuwe huis wat gewend lijkt, met riempje naar buiten (eerst in het deurgat laten koekeloeren, zoals ze altijd graag willen, zelf dan vlakbij het riempje vasthouden. Als het de eerste keren bij koekeloeren blijft, er komt een dag dat hij 3 passen naar buiten waagt (aan riempje) en steeds meer durft. Desnoods samen eerst planten en grassprieten e.d. "bekijken". Blokkeer nooit de weg om naar binnen te kunnen rennen. De kat nooit lang buiten laten (als hij gewend is), van 10 minuten tot een uur en dan moet hij weer binnen, later mag hij dan weer een (half)uurtje etc.. Dan heeft hij minder kans en tijd om verder weg te gaan en leert hij dat hij thuis moet komen (voor eten, een snoepje etc.). Bedenk ook dat de kat opeens achter iets aan kan gaan sjezen of dat katten uit de buurt de tuin al hadden geclaimd en hem schrik aan, en de eigen tuin uit willen jagen. Met deze methode leren de meeste katten wel aan buiten spelen en ook om niet te ver weg te gaan. Een kattenluikje lijkt me een minder goed idee, ivm burentuinen en dan gaan ze meestal ver en rondzwerven, een lange riem alleen als je zelf erbij zit (dat hij er niet in verstrikt raaakt).

Mijn katten heb ik altijd geleerd om aan een riempje mee "uit wandelen" te kunnen gaan, altijd handig.

Om een kat sneller in ruimtes te laten wennen kun je daar kartonnen krabplanken neerleggen. Zijn die niet interessant genoeg, doe er dan een enkel druppeltje valeriaantinctuur op (niet morsen...), daar zijn ze dol op. Waar je de kat niet wilt hebben, citroenplanten of citronellaolie. Beide meestal wel verkrijgbaar bij de grotere drogistenketens.

Als laatste bij het verhuizen de kat in de mand om te vervoeren, bij reisziekte eventueel dan even een doek over die mand heen. Vaak gaat het dan wel over. Wil de kat nooit in de mand dan kun je ook dat aanleren door de mand open neer te zetten en hem met een speeltje erin te lokken. Na verloop van tijd af en toe kort even dicht doen en dan er weer eruit laten. Ook handig voor als hij naar de dierenarts moet, dat hij weet dat er niets engs aan is. In het nieuwe huis 1 kamer (badkamer bijv.) kattenbak en wat van zijn speeltjes en hem daar laten, zolang de dozen binnen gebracht worden en er onrust is. Overigens is de kans groot dat de kat wat verandert (meestal vrolijker en wat onafhankelijker) als hij gewend is aan buiten komen.

Ik hoop dat je hieraan wat hebt.

Succes met de verhuizing en

vr.gr.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2009 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kattenluikje begin ik niet aan ;-) Als ze nu buiten is ben ik altijd thuis en in de buurt, ben ik weg dan is ze binnen, dat wil ik wel zo houden.

Dierenarts had al aangeraden voor het eten buiten en niet erna, hebben ze reden om in de buurt te blijven en/of terug te komen.

Kattenmandje heb ik, vind ze niet zo`n probleem, maar auto rijden vinden ze veelal niets, maar kan het lopend af ;-) dus dat zal geen probleem zijn.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2009 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

En Stacey hoe doet Bonny het?

De verhuizing goed doorstaan?
Zal best wel, heb er alle vertrouwen in.

Groet, Rebel