sideriusj
door sideriusj Dec 17, 2018 om 14:28
Huishouden & energie

Waarom komen netwerkbedrijven hun wettelijke verplichting om af te sluiten niet na

Enige tijd geleden heb ik een brief ontvangen van mijn netwerkbeheerder Liander. In deze brief wijzen ze mij er op dat ik geen contract heb voor gas bij een energieleverancier. In de brief geeft Liander aan, dat ze een wettelijke verplichting hebben om mijn gasaansluiting, af te sluiten. Na 10 maanden is Liander zijn wettelijke verplichting nog niet nagekomen. Ik begrijp dat dit ook gebeurt bij andere netwerkbeheerders. Wat is de reden dat netwerkbeheerders hun wettelijke verplichting om af te sluiten bij het niet hebben van een contract bij een energieleverancier, niet nakomen.?

2846 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2018 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze willen dat u daarvoor betaalt. Masr wat kan het u verder schelen?

Topantwoord

marita5
door marita5 - Dec 17, 2018 om 14:35
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sideriusj ,

Lees deze informatie eens door , tijdelijk afsluiten / of definitief verwijderen zijn kosten aan verbonden , klik op de rode regel .

https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/gasaansluiting-tijdelijk-afsluiten

sideriusj
door sideriusj Dec 17, 2018 om 14:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is mooi, maar in de brief die ik heb gekregen staat niets over kosten. Er wordt alleen maar vermeld dat ze wettelijk verplicht zijn mij af te sluiten, waarom doen ze dat dan niet. ?

marita5
door marita5 Dec 17, 2018 om 14:49
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zie op de site van Liander nergens staan dat ze wettelijk verplicht zijn om u af te sluiten . .

sideriusj
door sideriusj Dec 17, 2018 om 14:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt, dat staat in de brief die ik heb gekregen.

Iv
door Ivo W Dec 29, 2018 om 22:19
737 Antwoorden / Vragen

@Maritas: die informatie is eenzijdig en er wordt verzwegen dat je elk moment, met inachtneming van een opzegtermijn van 10 werkdagen, je overeenkomst (Aansluit en Transportovereenkomst) mag beëindigen. Zonder enig voorbehoud of zonder eerst aan Liander een opdracht voor verwijderen van de aansluiting te verstrekken. Dit is in artikel 3.6 van de algemene voorwaarden vastgelegd.

gerbera
door gerbera - Dec 17, 2018 om 14:43
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Aan het afsluiten zijn kosten verbonden door u te betalen.   Afsluiten inpandig € 118,58
Maar zolang er niet afgesloten is zal u, denk ik, nog wel een rekening voor het vastrecht e.d. krijgen die u normaal via de energieleverancier betaald.

sideriusj
door sideriusj Dec 17, 2018 om 14:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik betaal bijna een jaar niet meer vastrecht Gas. In de brief die ik heb gekregen staat niets over kosten. Er wordt alleen maar vermeld dat ze wettelijk verplicht zijn mij af te sluiten, waarom doen ze dat dan niet. ?

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2018 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera.
Dat zijn de kosten PER JAAR. Definitief afsluiten kost bijna zevenhonderd euro, als je daar zelf om vraagt. Maar waarom zou je.

gerbera
door gerbera Dec 17, 2018 om 15:57
7382 Antwoorden / 14 Vragen

helaas @tijger1, u zit er weer naast, het afsluiten kost € 118, 58 en na 12 maanden moet er beslist worden of heraansluiting of verwijderen. En daar zit dan weer een kostenplaatje aan vast en hoeveel dat is, is geheel afhankelijk of het een laagbouw (€ 687-,) of hoogbouw (€ 366,12) woning is. Dit zijn de kosten bij definitief verwijderen en daar heeft de Ts dus geen keuze in als deze geen heraansluiting wenst. Liander sluit in eerste instantie dus voor 1 jaar af als men geen contract heeft met een energieleverancier, zoals in dit geval, tenzij de TS direct verzoekt om gehele afsluiting, dan scheelt dat in elk geval € 118,58. En of de Ts dit allemaal wil is aan deze dat te bepalen.

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2018 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis. De Ts hoeft helemaal niets te kiezen. En hoeft ook niets te betalen als de Ts nergens om vraagt.

Maar lees eens als u zin hebt dat topic van het Radarforum.

gerbera
door gerbera Dec 17, 2018 om 21:36
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas ik ben niet abuis. Heb ik gedaan maar wordt daar niet veel wijzer van. Dit staat er op de site vanLiander,  Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.

De rechterlijke uitspraak op het Radarforum dateert van heel lang geleden dus lees dit PDF bestand even; https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/05/22/beantwoording-kamervragen-over-kosten-verwijderen-gasaansluiting

Iv
door Ivo W Dec 31, 2018 om 10:23
737 Antwoorden / Vragen

Gerbera, u bent wel abuis. Sideriusj hoeft helemaal niets te kiezen. Er is geen overeenkomst meer en er bestaat geen enkele wet die je verplicht om opnieuw met Liander een overeenkomst aan te gaan.

Liander stelt in dit geval dat ze een wettelijke plicht hebben, maar die Sideriusj constateert dat ze deze door henzelf benoemde plicht al meer dan een jaar niet nakomen. Als Liander wettelijk verplicht is om het gas af te sluiten, mag je verwachten dat ze zo'n verplichting binnen een redelijke termijn nakomen. Meer dan een jaar wachten is geen redelijke termijn meer.

De uitspraak op het forum van Radar is wellicht al oud, maar dat maakt de uitspraak nog niet verouderd. De regelgeving waarop die uitspraak gebaseerd is, is immers nog steeds volledig van kracht. Bovendien is er april dit jaar door de Geschillencommissie Energie in een uitgebreid dossier uitspraak gedaan dat je als consument je overeenkomst met Liander mag opzeggen en dat Liander dan géén kosten voor het verwijderen van de aansluiting in rekening mag brengen. Deze uitspraak is gedaan ondanks dat de jurist van Liander ter verdediging van haar standpunten een dossier van tientallen pagina's had aangeleverd aan de geschillencommissie. De inbreng van de consument was voldoende om alle bezwaren van Liander van tafel te vegen .

aurora1
door aurora1 - Dec 17, 2018 om 14:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom vraagt u dat niet aan uw netwerkbeheerder?
Hoe weet u dat dit niet afsluiten ook bij andere netwerkbeheerders gebeurt?

sideriusj
door sideriusj Dec 17, 2018 om 14:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op tweakers.nl forum is hier een lange discussie over: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785. Netwerkbeheerder Liander antwoord niet op vragen

aurora1
door aurora1 Dec 17, 2018 om 14:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En u denkt dat wij hier de antwoorden weten in de plaats van de netwerkbeheerders? Wij kunnen in feite alleen maar gissen en vermoeden.
En wat doet een discussie bij Tweaker hier ter zake? Ik heb ook een totaal andere ervaring: bij tijdelijk geen gebruik gas is het gratis afgesloten en naderhand evenzo gratis weer aangesloten en ik heb niets voor gas hoeven te betalen of daarvoor zelf het contract moeten laten veranderen. Ik begrijp ook niet waar u zich druk over maakt. Zonde van de tijd.

marita5
door marita5 - Dec 17, 2018 om 15:01
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Sideriusj ,

Vreemde brief die u heeft gekregen ,  waarin staat dat Liander wettelijk verplicht is om u af te sluiten , dit staat ook niet in de voorwaarden

Lees hier de vooraarden .

 5.2 Indien de contractant activering, uitbreiding, wijziging, vervanging, verplaatsing, de-activering of wegneming van de aansluiting en/of de meetinrichting wenst, dient hij daartoe een aanvraag bij de netbeheerder in te dienen. Dit dient te geschieden door middel van een daartoe door de netbeheerder verstrekt formulier dan wel op een andere door de netbeheerder toegestane wijze. Uiterlijk binnen 10 werkdagen na ontvangst van de aanvraag en met inachtneming van het bepaalde in de in artikel 2, lid 2 bedoelde voorwaarden zal de netbeheerder schriftelijk op deze aanvraag reageren

Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien: a. dit geschiedt op zijn verzoek of b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen .

https://www.liander.nl/sites/default/files/Algemene_voorwaarden_en_transport_E-G-kv-23012018.pdf

gerbera
door gerbera Dec 17, 2018 om 16:04
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Staat bij "veel gestelde vragen"
Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.

marita5
door marita5 Dec 17, 2018 om 16:16
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , goede aanvulling , had ik niet gelezen , het staat bij veelgestelde vragen onder : Waarom word ik afgesloten van gas en/of stroom?

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2018 om 16:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Masr dat is alleen van toepassing als men zelf om tijdelijke of permanente afsluiting vraagt. En dat doet de Ts natuurlijk niet.

Iv
door Ivo W Dec 29, 2018 om 22:44
737 Antwoorden / Vragen

Artikel 5.2 gaat over werkzaamheden als gevolg van de wens van de klant. Dat is hier niet van toepassing.

De wens van de klant was het beëindigen van de overeenkomst. Dat is gedaan en als gevolg daarvan wordt gemeld door Liander dat ze wettelijk verplicht zijn om de aansluiting af te sluiten. Alleen nu dat al langere tijd niet gebeurd is vraagt Sideriusj zich af wanneer Liander die wettelijke verplichting nakomt. Artikel 5.2 van de algemene voorwaarden staat hier geheel buiten. Sterker nog: de overeenkomst is al lang beëindigd door Sideriusj, dus de algemene voorwaarden zijn in het geheel niet meer van toepassing .

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2018 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u geen contract hebt voor gasleverantie, betaalt u ook geen vastrecht.

Maar lees dit, hele lange, topic eens op het Radarorum.

https://radar.avrotros.nl/forum/energie-f51/betalen-voor-gasaansluiting-beeindigen-t178083.html

En er zal u veel duidelijk worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 17, 2018 om 16:20
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Zie @MARITA5 en ook de reacties dat normaliter voor het afsluiten moet worden betaald.
Als u geen overeenkomst heeft kan men u tot niets verplichten en als men al wil afsluiten, dan op hun kosten. Heeft u wel een gasmeter in uw woning? Dan is er inderdaad risico dat u daar wel voor nbetaalt hoewel dat volgens mij ook niet zou kunnen/mogen aangezien u geen leveringsovereenkomst heeft voor gas.

Iv
door Ivo W Dec 29, 2018 om 22:46
737 Antwoorden / Vragen

Liander stelt zelf dat afsluiting noodzakelijk is (zelfs een verplichting die de wetgever naar zeggen van Liander oplegt). Dat is prima, maar het is een verplichting voor de netbeheerder. En dus ook de kosten zijn dan voor de netbeheerder, tenzij vooraf anders overeengekomen zou zijn.

Thijs12
door Thijs12 - Dec 17, 2018 om 16:27
558 Antwoorden / Vragen

Gas niet meer betalen  dan sluiten ze misschien wel af.

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2018 om 16:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt geen gas in rekening gebracht.

marita5
door marita5 - Dec 17, 2018 om 16:30
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@gerritaltena ,

Zie hier de reactie van @gerbera onder mij , het staat bij veelgestelde vragen op de site van Liander .

Waarom word ik afgesloten van gas en/of stroom?

Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2018 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat mogen ze doen op eigen initiatief, maar daar niets voor in rekening brengen.

marita5
door marita5 Dec 17, 2018 om 16:36
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Dat zal er ook mee bedoeld worden ( hoop ik ) in de brief waar Ts het over heeft , en waar @gerbera naar verwijst .

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2018 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze zullen de Ts wel “uitnodigen” om dat aan te vragen en dan “hangt” hij voor de kosten.

Moch u nog een uurtje over hebben, lees dan dat Radar topic eens door.

Ik las tijdje terug inde krant, dat over al dan niet kosten in rekening brengen, nog uitgebreid gesproken gaat worden in de Kamer.

ro
door ron503 - Dec 17, 2018 om 16:33
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Er is wel een wettelijke plicht om af te sluiten maar of daar ook een termijn voor staat kan ik niet vinden. Wellicht heeft het afsluiten geen prioriteit maar tien maanden op zijn beloop laten is wel erg lang.

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2018 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar staat dat? Dat er een wettelijke plicht is om af te sluiten?

gerbera
door gerbera Dec 17, 2018 om 21:47
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1 lees even het bericht van @marita5 van 16.30u

Iv
door Ivo W Dec 29, 2018 om 22:51
737 Antwoorden / Vragen

Waar staat die wettelijke plicht dan beschreven?  Er is zover mij bekend voor de netbeheerder alléén een verbod om gas te leveren wanneer er geen leverancier is. En voor de consument is er alleen een verbod om meer gas af te nemen dan waarvoor een contract is afgesloten.

In tijden van slimme meters is dat zeker niet hetzelfde als een verplichting om af te sluiten. Dat zou pas nodig zijn als uit de meterstanden blijkt dat men zich niet vrijwillig aan het verbod tot leveren en afnemen van energie houdt. Met elke andere lezing bestempel je de consument en/of netbeheerder bij voorbaat van crimineel gedrag en dat druist in tegen de grondbeginselen van onze rechtsstaat.

panter22
door panter22 - Dec 17, 2018 om 18:24
6599 Antwoorden / Vragen

'Deze truc om gratis van de gasaansluiting af te komen, werkt kennelijk niet bij Liander.

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2018 om 19:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is geen truc.

panter22
door panter22 Dec 18, 2018 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom niet? Als je de meter kwijt wilt, dan moet je betalen. Nu neem je geen gasabonnement en probeer je zo gratis van die meter af te komen.

tijger1
door tijger1 Dec 18, 2018 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts probeert helemaal niet om gratis van de meter af te komen. De meter is niet van de Ts, maar van de netbeheerder. Hij mag van de Ts best blijven staan.

gerbera
door gerbera - Dec 17, 2018 om 21:45
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Rest een vraag, woont u in een huurhuis of eigen woning. In het eerste geval kan Liander slechts de hoofdkraan verzegelen zodat er geen gas meer gebruikt kan worden. Het is de eigenaar (verhuurder) die dan toestemming moet geven om het gas geheel af te sluiten, dus meter en aanvoerleiding verwijderen. Ik denk niet dat deze dit zal doen omdat er bij volgend verhuur weer hoge aansluitkosten in rekening gebracht zullen worden. Bij het verzegelen van de aansluiting blijven de vaste kosten, exclusief verbruik, bestaan en zal daar een rekening aan u van gestuurd worden.

panter22
door panter22 - Dec 18, 2018 om 14:12
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst voor duizenden euro's in je eigen huis investeren om van het gas af te komen, Met nog flink wat subsidie van de overheid.
En dan die laatste paar honderd euro niet willen betalen om de meter te laten verwijderen.
Daarbij gebruik maken van een regeling die hiervoor niet bedoeld is, nl het afsluiten van het gas van mensen die hun rekening niet meer kunnen betalen, En op deze manier een ander, nl de mensen die nog wel gas hebben, uiteindelijk voor de kosten laten opdraaien. Daar ook nog trots op zijn.
Lekker sociaal allemaal.

Iv
door Ivo W Dec 29, 2018 om 22:58
737 Antwoorden / Vragen

Ik kan u zonder problemen honderden woningen in mijn regio aanwijzen waar het minder dan 1000 euro kost om de woning gasloos te maken. Dan is het nogal uit proportie wanneer je vervolgens ook nog honderden euro's aan de netbeheerder moet betalen.

Los daarvan maakt het niet uit om wat voor bedrag het hier nu precies gaat. Het draait hier om de houding van Liander, die met onvolledige berichten en onjuiste informatie de consument geld probeert af te troggelen. Als heel Nederland gasloos moet, dan hebben we het hier over een bedrag van circa 3 miljard euro wat Liander zich ten onrechte probeert toe te eigenen. Me dunkt dat daar verzet tegen mag komen.

gerbera
door gerbera - Dec 29, 2018 om 23:13
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@ivo w,
misschien ontgaat het u maar de TS is niet alleen op een toevoerleiding aangesloten dus als de netbeheerder een verbod tot levering zou hebben, zoals u schrijft, moeten ze dus de toevoerleiding afsluiten en er dus meer woningen zonder gas komen te zitten. Het verbod tot levering is dus onzin, en er bestaat, in dit geval, wel degelijk een wettelijke afsluitplicht door de netbeheerder. Dus wordt heel simpel de hoofdkraan afgesloten en verzegeld. En daar zit, of inmiddels zat, de TS dus op te wachten.
alleen een verbod om meer gas af te nemen dan waarvoor een contract is afgesloten.
Sinds wanneer wordt er, in een consumentencontract, een af te nemen hoeveelheid gas opgenomen. Alles wat je verbruikt betaal je gewoon.

Iv
door Ivo W - Dec 30, 2018 om 17:15
737 Antwoorden / Vragen

Het opzeggen van de overeenkomst voor gas en de netwerkaansluiting (Aansluit en Transportovereenkomst, ATO) kan geheel gratis. De gasaansluiting tot en met de meter is en blijft dan eigendom van de netbeheerder. Net als bijvoorbeeld een ongebruikte KPN-lijn wanneer je telefoon/tv/internet via Ziggo of glasvezel. Daar hoef je als bewoner van het huis verder niets mee te doen en niet meer naar om te kijken.

Omdat de aansluiting eigendom is van de netbeheerder, is de netbeheerder er voor verantwoordelijk dat de aansluiting aan alle wettelijke eisen blijft voldoen. Dat kost geld in de vorm van onderhoud, voor rekening van de netbeheerder. Een andere optie voor de netbeheerder, is om de aansluiting te verwijderen. Ook dat kost geld. En wel voor rekening van de netbeheerder.

Helaas neemt Liander haar verantwoordelijkheid niet. Door met allerlei valse informatie te komen, probeert Liander de consument er toe te verleiden om tegen hoge kosten opdracht te geven voor het verwijderen van de gasaansluiting. Maar dat ben je helemaal niet verplicht als consument.
Liander dreigt hierbij met termen als "wettelijk verplicht" en "deurwaarder inschakelen als je niet snel handelt". Maar wanneer je door vraagt waar die wettelijke plicht dan beschreven staat, krijg je geen antwoord. En als je vraagt wat ze denken dat de deurwaarder komt doen terwijl je gewoon alle openstaande rekeningen betaald hebt en geen contract meer hebt, hoor je daarna ook nooit meer iets over een deurwaarder.

Liander probeert een slaatje te slaan uit de energietransitie. Of eigenlijk een hele grote luxe salade. Liander beheert zo'n 2,9 miljoen gasaansluitingen. Wanneer je als consument opdracht geeft voor de afsluiting, rekent Liander 687 euro bij laagbouw en 380 euro bij hoogbouw. Zeg gemiddelde ruim 500 euro per gasaansluiting. Maal 2,9 miljoen aansluitingen is een totaal bedrag van ongeveer [B]anderhalf miljard euro[/B] wat Liander onder het mom van de energietransitie uit de zakken van de consument wil kloppen. Terwijl je als je strikt de regels volgt geheel kostenloos je overeenkomst kunt opzeggen en de hoofdkraan van het gas dan zelf kan dichtdraaien. Alléén wanneer je zelf graag wilt dat de gasaansluiting verwijderd wordt, ben je verplicht te betalen.