ro
door romario Nov 13, 2005 om 11:18
Huishouden & energie

Wel of niet combiketel

Onze 25 jaar oude cv-ketel (Burnham Europe) heeft het begeven, de even oude Vaillant badgeyser doet het nog goed. Wat is er op tegen om een HR single ketel aan te schaffen en de badgeyser te houden en eventueel later te vervangen door een nieuwe badgeyser? Wij hebben al die jaren goed onderhouden en nooit problemen gehad. We schrikken als we over al die toestanden met combiketels lezen. Wat is verstandig, graag advies.

2749 8 Rapporteer

dr
door dreamworks - Nov 13, 2005 om 13:48
22 Antwoorden / 9 Vragen

hallo

de reactie van miraltje klopt maar het ligt natuurlijk aan de persoonlijke wensen van de gebruiker.

Er zijn heus wel combiketels die hetzelfde comfort leveren als de 2  losse toestellen die u heeft.

voordeel van 1 combi ketel is  ook dat  er ook geen 2 waakvlammen meer zijn maar een electronische ontsteking.

Als u op safe wilt spelen raad ik u aan om een daalderop combiketel te kopen weliswaar niet de goedkoopste maar wel het comfort van een boiler en mist gekocht bij een erkende daalderop dealer 5 jaar garantie op het toestel.

in mijn huis had ik dezelfde ketel als u met een badgeiser en beide zijn vervangen voor de daalderop en tot nu toe geen problemen

vriendelijke groeten marijn(installatiemonteur)

se
door service - Nov 13, 2005 om 14:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Miraltje heeft gelijk, gezien de leeftijd heeft de geiser zijn beste tijd gehad! Waarschijnlijk betreft het een zogenaamd â??openâ? toestel. Dit betekent dat het toestel de verbrandingslucht uit zijn omgeving haalt. Uit veiligheidsoverwegingen zou ik deze direct vervangen.

De keuze hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. U moet zich het volgende afvragen:

Wil ik op één plaats warm water of op meerdere plaatsen tegelijk warm water kunnen tappen?

Op één plaats warm water; dan een combiketel aanschaffen.

Op meerdere plaatsen tegelijk warm water; dan een solo toestel met indirect gestookte boiler plaatsen.

Met de huidige technieken zal u ook een stuk voordeliger uit zijn qua gasverbruik terwijl het comfort hoger is.

De moeilijkste keuze zal liggen in het fabrikaat welke u gaat aanschaffen. Hierover kunt u zich het beste laten voorlichten door een erkende installateur.

Veel succes

mi
door miraltje - Nov 13, 2005 om 15:29
462 Antwoorden / 0 Vragen

wat is wijsheid,je kunt op je vingers natellen dat de geiser ook z'n beste tijd gehad heeft.

op zich is er niks op tegen om een solo toestel aan te schaffen, alleen deze zijn in verhouding tot een combi toestel relatief duur.

in een solo toestel word ook de zelfde techniek gebruikt als met een combitoestel, de meeste zijn zelfs al voorberied om er een combitoestel van te maken.

de storingen die optreden in een combitoestel kunnen dus ook voor een groot deel voorkomen in een solo toestel.

gaat de geiser na een paar jaar kapot, dan zul je of een nieuwe geiser moeten aanschaffen  of een indirect gestookte boiler moeten bijplaatsen.

beide heeft z'n voor en nadelen.

geiser

voordeel: warmwater en cv afzondelijk van elkaar.

ingeval van een storing aan de cv heb je nog warmwater en andersom.

nadeel :

je hebt 2 toestelen die onderhouden moeten worden en is dus duurder in het onderhoud.

hoger kans op storingen omdat het 2 aparte apparaten zijn.

indirect gestookte boiler=  hierbij word het cv water gebruikt om de boiler op te warmen

voordeel :

lager onderhoudskosten dan bij een geiser en cvketel, de boiler word technisch gezien 1 geheel met de cv ketel.

en dus maar 1 toestel voor onderhoud en storingen.

nadeel:

de kleinste indirect gestookte boilers zijn van 80 liter, dit water moet dus continu op 60 'Cworden gehouden .

hierdoor heb je dus hogere stookkosten.

ruimte verlies, een boiler neemt aardig wat ruimte in.

uiteindelijk zou ik persoonlijk kiezen voor een combitoestel.

de nadelen van combi toestel wegen niet op tegen de voordelen.

ro
door romario - Nov 13, 2005 om 15:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de drie reacties tot nu toe. Wij hebben zelf vandaag natuurlijk gebruikt om na te denken, het wordt tenslotte wel kouder en hebben niet te veel tijd! Er is via mail van een plaatselijke installateur een aanbieding gekomen, gebaseerd op onze info: een Nefit HCR 30 incl. montage etc. voor Euro 2745. Graag ook jullie mening hierover, is dit een goede, wellicht storingvrije keuze?

Wederom DANK

dr
door dreamworks - Nov 13, 2005 om 16:19
22 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo

Op zich is de aanbieding van uw installateur niet slecht ,ik neem aan dat het hier gaat om de hrc 30 gaat.Deze heeft een boiler ingebouwd met 25 liter voorraad .aangezien ik erg kritisch ben en zelf in het vak zit zou ik kiezen voor iets met meer liters voorraad .zeker met de badkamers van tegenwoordig met grote baden en douche's met grote douchekoppen en zijsproeiers.een ding is zeker nefit is en blijft een van de top ketels

sucses met de keuze

groeten marijn

mi
door miraltje - Nov 13, 2005 om 23:44
462 Antwoorden / 0 Vragen

men heeft hier een geiser en zal dus geen waterverslinde douchegarnituren hebben.

de nefit hrc 30 kan continu circa 8 L. p/m leveren en is ingeval van een douche en een normaal bad ruim voldoende.

dat de boiler maar een kapaciteit heeft van 25 liter,is alleen om te zorgen dat men vlot heet water heeft, dit integenstelling tot een geiser.

de water hoeveelheid word nl begrenst tot 8 liter per minuut omdat dan de ketelcapaciteit deze water hoeveelheid continu op 60'C kan houden.

dr
door dreamworks - Nov 14, 2005 om 20:28
22 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo

Bedenk wel goed als u de nefit koopt dat als u ooit een nieuwe badkamer krijgt (met grote douchekoppen,zijdouche's en een groot bad )dat het dan altijd prettig is om wat meer warmwater capaciteit te hebben ,dit geld ook voor tegelijk tappen op meerdere punten in huis (badkamer en keuken bv).

een cv ketel koop je tenslotte voor een lange periode en niet om bij een eventuele latere verbouwing weer te vervangen.

jo
door johnfranssen - Jan 9, 2006 om 20:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

U doet een toch wel behoorlijke investering om een energie zuinig toestel te plaatsen.

Nu laat u de geyser in bedrijf, wat een energie verslinder is.

Als u met u HR cv-ketel een indirectgestookte boiler monteerd, dan bespaard u niet alleen aanzienlijk energie, maar heeft ook meer comfort op het gebied van warm water (leverd meer liters per min.).