Yv
door YvonneR36 Oct 11, 2021 om 23:19
Huishouden & energie

Wie gaat de factuur betalen die gemaakt is door foutief laminaat

Ik heb 20 pakken laminaat bij de Karwei besteld en een vloerbedrijf ingeschakeld om het te leggen. Er zijn 8 manuren gemaakt om het laminaat te proberen te leggen. Het bleek dat het laminaat een fabricagefout heeft en alles wat er al in lag moest er weer uit. 20 pakken zijn omgeruild voor nieuwe pakken en deze pasten wel in elkaar. Nu heb ik een extra factuur gehad van het vloerbedrijf voor 8 manuren die gemaakt zijn met het ondeugdelijke laminaat en ik wil dit verhalen op de Karwei. Zij zeggen niet verantwoordelijk te zijn voor het leggen door derden etc. Maar het laminaat was toch niet goed!!!! Wat nu?

3520 11 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Oct 11, 2021 om 23:29
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Als UZELF de leggende partij heeft besteld/gecontracteerd, ja, dan moet u die extra 8 uur betalen. Als u bij Karwei de leggers besteld heeft in één koop zijn zij verantwoordelijk. Zo simpel is het.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2021 om 23:32
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Karwei, als het de fabricagefout heeft toegezegd, moet de extra manuren aan u terug te betalen. Schrijf een email (met ontvangstbevestiging) en stel ze verantwoordelijk. Geef hen uiterlijk 14 dagen de tijd om de door u extra betaalde manuren te betalen of u gaat een deurwaarder inzetten. Dan maar afwachten. Of even vragen, telefonisch, aan het juridisch loket wat hun advies zou zijn.

https://www.juridischloket.nl

Yv
door YvonneR36 - Oct 11, 2021 om 23:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste MAHADMA zo simpel lijkt mij dat niet. Zij (KARWEI) hebben ondeugdelijk materiaal geleverd.

mahadma
door mahadma Oct 12, 2021 om 00:31
11590 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft geen legovereenkomst met Karwei maar met een vloerlegbedrijf. Dat is overeenkomst één.
Als het laminaat (om welke reden dan ook) kennelijk niet goed was, heeft u wat het laminaat betreft een overovereenkomst met Karwei, dat is overeenkomst twee.  En dus niet met de legger qua kwaliteit laminaat.
Dus zo "losgenknoopt" is Karwei, hoe graag u dat ook wil, NIET aansprakelijk voor die 8 uur arbeid. Dat was uw overeenkomst met de leggers.
Karwei is WEL aansprakelijk voor de mindere kwaliteit laminaat, maar daar hebben de leggers niets mee van doen. Karwei dient u 20 nieuwe pakken te bezorgen die wel van goede kwaliteit zijn, echter, tegen inlevering van het foute laminaat, dàt zal iemand er dus uit moeten halen. En die iemand is niet Karwei, want het is/was al gelegd.

Yv
door YvonneR36 May 25, 2022 om 23:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bij deze het juiste antwoord. Karwei (in dit geval Intergamma) is wel aansprakelijk en heeft voor alles vergoeding gegeven. Dus de antwoorden hierboven kloppen NIET! Ik stond 100 procent in mijn recht.

Met vriendelijke groeten, Yvonne

Iv
door Ivo W May 26, 2022 om 09:10
737 Antwoorden / Vragen

Dat ze u alsnog een vergoeding hebben gegeven, betekent niet dat u in uw recht stond. Het betekent niet meer en niet minder dan dat Karwei de kosten aan u vergoed heeft.

Juridisch gezien heeft u waarschijnlijk geen recht op volledige vergoeding van de kosten. Wanneer u als consument een product door bedrijf A laat leveren en vervolgens door bedrijf B laat monteren, dan is het juridisch uw eigen verantwoordelijkheid dat u de juistheid van de door A geleverde producten controleert, voordat bedrijf B op de stoep staat. Opdat u bij eventuele tekortkomingen aan het product van A nog tijdig aan B kunt vertellen dat de uitvoering van de overeenkomst verplaatst moet worden.

U heeft na levering door A het product niet voldoende gecontroleerd, waardoor B voor niets kwam. Dat is juridisch gezien echt uw eigen verantwoordelijkheid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 12, 2021 om 03:11
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Yvonner36,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Waarom kwam het vloerbedrijf pas na 8 uren erachter, dat de laminaat een fabrieksfout had?

Om welk vloerbedrijf gaat het?

Waarom heeft u het vloerbedrijf niet zelf de laminaat laten kopen?
Zij krijgen immers korting bij de groothandel.

ne
door neodutchio Oct 12, 2021 om 08:22
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Karwei is geen groothandel en iedereen betaald daar dezelfde prijs. De leverancier, Fetim, levert niet aan de kleinere onderaannemers. Zij rijden enkel met volle vrachtwagens de bouwmarkten af. Ook zal een bedrijf die enkel legt zelf geen voorraden inkopen. Wat moeten ze immers met een pallet laminaat als ze maar een halve nodig hebben?

panter22
door panter22 - Oct 12, 2021 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

Door wie heb je het laminaat laten leggen? Bij Karwei heb je legservice. Heb je die ingeschakeld of een onafhankelijk bedrijf.
https://www.karwei.nl/montageservice/laminaat-laten-leggen
Beetje vreemd, een professioneel bedrijf gaat 8 uren prutsen met laminaat wat niet gelegd kan worden vanwege een fabricagefout.
De leggers hebben je in die 8 uur niet gebeld? Je bent ook niet even langs geweest?
Je zou verwachten als het laminaat niet goed was, dat er contact met je opgenomen zou worden, zodat je direct Karwei kon bellen voor een oplossing.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 12, 2021 om 08:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als goede vakmensen niet gelijk zien dat het foute partij is  en gewoon doorgaan?

Ik was na ½ uur gestopt en weg gegaan.

Ooit had ik geen Klik maar Kraak laminaat!

Geen Karwei maar Gamma,  dat zeg ik!

Na openen  5 pakken  terug gegaan met alle  37 pakken.

Omdat ze levertijd hadden en ik de studentenflats woonklaar moest opleveren geld terug gevraagd en gekregen.

Ikea gedaan en 8 manuren?  Weet niet hoeveel meters en hoeken maar  20 of 37?

Ik was na 5 uurtjes klaar!

Maar een fout Laminaat niet bij de koper melden en doorgaan?

Ik denk dat deze  vakmensen die  ingehuurd zijn  niet echt deskundige zijn.

1 uurtje extra  zou ik accepteren  maar ze hadden deze bagger zooi moeten weigeren.

Niet Karwei maar de leggers  moeten dit  maar als Claim  accepteren wegens dubieuze  zooi  proberen te leggen.
Alleen als ze dit tijdig gemeld hebben en  U riep;  Probeer het maar... dan Uw risico.

Gr
door Grunn1 Oct 12, 2021 om 10:18
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ook al waren ze na een half uur gestopt dan had je die 8 uren ook moeten betalen of denk je dat die leggers zomaar even anders aan het werk kunnen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 12, 2021 om 18:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vaak hebben echte goede vakmensen een erg volle agenda.

Als je enkele dagen later  wel goede hebt  is het vaak  lastig inplannen voor die volgende  laminaat vloer te leggen.

Stoppen en de klant van morgen bellen en vragen of het eerder kan?

Maar door laten werken?

Dat had ik nooit zelf gedaan.

user123
door user123 Oct 12, 2021 om 19:52
1346 Antwoorden / 3 Vragen

"Geen Karwei maar Gamma,  dat zeg ik!"

karwei = gamma = intergamma.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 14, 2021 om 09:42
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, maar vaak is  Gamma iets voordeliger....

Wel bij Karwei beter personeel.

Maar ik  maakte open en heb niets gelegd,  bij de eerste  zag ik het al.

Na meerdere pakken gelijk weer inladen en retour die zooi.

Gamma kan hier ook niets aan doen, verkopen dichte pakken en  na openen  rest in winkel die ook gelijk
weg gehaald en naar magazijn gedaan!

Ik had geen intesesse  in weken wachten op nieuwe partij, en  kreeg geld terug.

1paul
door 1paul - Oct 12, 2021 om 09:11
3188 Antwoorden / 0 Vragen

stel kawei formeel via een schrijven aansprakelijk, zij zijn wel degelijk verantwoordelijk te houden voor de schade die u geleden heeft....

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel185

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 12, 2021 om 09:54
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ukunt Karwei in gebreke stellen een aansprakelijk m.b.t. kennelijk niet naleven van de wetgeving m.b.t. geleverd krijgen van een ondeugdeliujk product. Zie daarvoor deze info:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

 en voor de letterlijke wetgeving

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

user123
door user123 Oct 12, 2021 om 19:56
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Mooi dat hele geciteerde wetboek.

Het product wordt vervangen door een deugdelijk product waardoor het weer confrm is.

gerbera
door gerbera - Oct 12, 2021 om 22:42
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Als men 8 uur bezig is geweest met laminaat waar een fout in de klikverbinding zit vraag ik mij af hoe goed zo'n vloerlegger wel is.
Karwei heeft aan zijn verplichting voldaan en u nieuw laminaat geleverd. Het vloerbedrijf heeft u zelf geregeld en dus met deze een overeenkomst gesloten. Vaak wordt dat gedaan op basis van manuren wat er op neerkomt dat zij 8 uur bezig zijn geweest en ja die uren moeten betaald worden. Dat het laminaat niet goed was had men volgens mij al veel sneller kunnen konstateren dus zo u denkt dat de uren vergoed moeten worden moet u bij de vloerlegger zijn. Karwei heeft het ondeugdelijk product teruggenomen en u het goede product geleverd dus zie ik niet in dat hier een ingebrekestelling van toepassing is. Was het legbedrijf ook door Karwei geleverd dan is het een andere zaak en had Karwei de leguren denk ik wel vergoed.

panter22
door panter22 - Oct 13, 2021 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al een schriftelijke klacht ingediend? Je kunt naar de geschillencommissie als je het niet eens wordt met Karwei over de vergoeding van de legkosten.
Kijk in de algemene voorwaarden in artikel 13.
https://www.karwei.nl/medias/sys_master/hf7/hea/8802359017502/104505_Alg_voorwaarden.pdf
Een aangetekende brief met een sommatie of ingebrekestelling is in dit geval niet nodig.
Ik vond deze uitspraak van de geschillencommissie van een aantal jaar geleden. Dat wil nog niet zeggen dat je de legkosten altijd vergoed zult krijgen. Ieder geval wordt weer apart beoordeeld.
https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/gebrekkige-laminaatvloer-welke-kosten-komen-voor-vergoeding-in-aanmerking/

mi
door miennaamishaaz - May 25, 2022 om 23:51
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit doet me denken aan een aflevering van BOOS

https://www.youtube.com/watch?v=QJ5-3x4nKJ4

Mabelle
door Mabelle May 26, 2022 om 01:13
483 Antwoorden / 1 Vragen

Serieus? Ruim een half jaar later?