ha
door hansvanderz May 4, 2014 om 13:11
Vakantie & reizen

Bijbetaling voor vliegtuigkoffertje

Afgelopen vrijdag wilden we in het vliegtuig stappen in Boedapest. men hield ons daar tegen omdat ons koffertje te groot zou zijn. Bij het inchecken in Eindhoven, 5 dagen daarvoor was alles in orde; we kregen het label small. In Boedapest hield men echter voet bij stuk omdat de wieltjes een cm buiten het pasrek staken. Betekende 90 euro bijbetalen!!!
We konden protesteren en tieren wat we konden, maar mochten niet met het vliegtuig mee. In Eindhoven terug was men verbaasd, een andere medewerker keurde onze koffers gewoon weer goed. Ik heb een klacht ingediend bij wizzair, maar vraag me af of ik mijn geld terug zie.
Heeft iemand ook deze ervaring en nog tips?
groeten,
[edit: persoonlijke info]

7477 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 4, 2014 om 13:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al eens op de site van Wizzair gekeken naar de voorwaarden en afmetingen van handbagage (als het daarom gaat) gekeken?
Klik hier. even Handbagage uitklappen.
Gebruikten ze in Eindhoven ook een "pasrek"? Op de site zijn ook de tarieven te vinden en u kunt er zelf een berekening maken.

edrick3
door edrick3 - May 4, 2014 om 14:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hansvanderz,

Tja, het lijkt soms wat op willekeur, maar er zijn nu eenmaal regels voor de handbagage.
Het verbaast me dat er vaak zoveel meegenomen wordt, terwijl je duidelijk kunt zien dat het te groot is volgens de regels.
Maar meestal wordt er een oogje dichtgeknepen en wordt er nauwelijks gecontroleerd.
Blijkbaar werd er in Boedapest deze keer secuur gecontroleerd.
Je bagage voldeed niet aan de afmetingen en dus moest je bijbetalen.
Dat dat vreemd overkomt omdat je in Eindhoven doorgelaten was snap ik.
Wees blij dat je op de heenreis al niet moest bijbetalen.
Dus positief bekijken!

Met vr.gr.

HappyHenny
door HappyHenny - May 7, 2014 om 13:00
199 Antwoorden / 73 Vragen

Ik heb in augustus vorig jaar hierover ook vragen voorgelegd in dit forum. Maar ook Easy Jet kan soms uiterst strikt zijn met die afmetingen. Zijn ze coulant dan mazzel je. zijn ze strikt kost het je véél geld. Vooraf inchecken is goedkoper. Het is safer om je strikt aan de regels op de websites te houden. Er wordt het laatste jaar enorm gestunt met koffertjes die net iets te groot zijn. V/h was de afmeting namelijk max. 56 cm en dat is nu 50 (bij Easy Jet in ieder geval). Maar koffertjes van 56 cm brengen je in een risicogroep!

be
door bertja - Aug 3, 2014 om 23:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Online ingecheckt.Eindhoven/Vilnius 18/7/2014.Eerste uitdraai:boekingsbevestiging letterlijke tekst:" U mag per persoon
1stuk handbagage meenemen met een gewicht tot 10 kg en maximale afmetingen van 55 x40x20 cm".
De trolleys van mij en echtgenoot zijn kleiner en lichter.Dus welgemoed de handbagage ingepakt.Kort voor vertrek de instapkaarten uitgeprint en daar staan andere afmetingen.Resultaat €80 bijbetalen op heenvluchten €100 op retourvlucht.(30/7).

door 1953 - Aug 4, 2014 om 00:48
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De interpretatie van de afmetingen van een koffertje wordt dus duidelijk door Wizzair in Budapest anders geïnterpreteerd dan op Eindhoven airport.

Wizzair, Poolse prijsstunter, wilde blijkbaar munt uit slaan met die vermeende 1 centimeter.

zinook
door zinook - Aug 5, 2014 om 11:32
261 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=bertja schreef op zondag 3 aug 2014, 23:19]Online ingecheckt.Eindhoven/Vilnius 18/7/2014.Eerste uitdraai:boekingsbevestiging letterlijke tekst:" U mag per persoon
1stuk handbagage meenemen met een gewicht tot 10 kg en maximale afmetingen van 55 x40x20 cm".
De trolleys van mij en echtgenoot zijn kleiner en lichter.Dus welgemoed de handbagage ingepakt.Kort voor vertrek de instapkaarten uitgeprint en daar staan andere afmetingen.Resultaat €80 bijbetalen op heenvluchten €100 op retourvlucht.(30/7).

Wij zijn vorige week met Wizz air weggeweest en ons was het heel duidelijk dat kleine handbagage gratis was en de handbagage die iets groter was moest voor betaald worden. Tegenwoordig leest men wat men wil lezen....

Aanhaling uit Wizz Air site:

Wizz Air biedt twee opties voor handbagage, maar heeft een strikt "één stuk handbagage per passagier"-beleid. Het verschil tussen de mogelijkheden is de grootte van de bagage.

1. Kleine handbagage:
Als uw handbagage 42 x 32 x 25 cm of kleiner is, mag het gratis mee aan boord. De tas moet onder de stoel voor u passen.

2. Grote handbagage:
Als uw handbagage groter is dan de afmetingen van kleine handbagage, maar niet groter dan 56x45x25cm, dan kunt u het tegen een vergoeding mee aan boord nemen. De handbagage moet wel in het bagagevak passen. U moet in staat zijn de handbagage zonder hulp in het bagagevak te plaatsen.

pi
door pieterwolters - Aug 5, 2014 om 13:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het wordt overigens tijd dat alle vliegvelden zo'n pasrek gaan toepassen en ook de regel van 1 of 2 stuks handbagage eens gaan toepassen. Nederlandse vliegvelden zijn vrij makkelijk als het om handbagage gaat, met als gevolg dat er in de meeste gevallen veel te veel bagage mee de cabine in gaat. Goed dat men in andere landen de regels wel op een duidelijke manier toepast.

victorrijnsberg
door victorrijnsberg - Aug 5, 2014 om 21:16
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dezelfde ervaring, maar dan met Delta Airlines. Heb het idee dat als het niet uit de lengte kan komen, dan maar uit de breedte. Heel irritant, maar ik heb het maar op de koop toe genomen. Was blij dat mijn bagage in ieder geval heelhuids aankwam.