Leodejong
door Leodejong Jul 24, 2023 om 12:44
Vakantie & reizen
Prijsbepaling chalet bij verkoop

Ik wil mijn chalet verkopen en wil weten hoe ik aan een juiste waardebepaling kan komen.
Ik heb begrepen dat de levensduur is verlengd naar 30- 35 jaar. Wat is een reele afschrijving ?
Ik sta op een Recroncamping en ook de vraag komt naar voren "de verkoopprijs mag niet meer zijn als de waarde"
Is dit de economische-, de markt-  of de vrije verkoopwaarde ?

3963 8 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Jul 24, 2023 om 12:46
427 Antwoorden / 1 Vragen

Voor antwoord op deze vragen kun je terecht bij een taxateur.

Topantwoord

sira
door sira - Jul 24, 2023 om 12:50
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet niet of u moet uitgaan van een afschrijving.

De waarde is afhankelijk van o.a. de volgende factoren:
1) Hoe is de conditie van het chalet m.b.t. onderhoud.
2) Waar staat het chalet.
3) Welke voorzieningen heeft het vakantiepark.
4) Wat zijn de plannen van het vakantiepark voor de toekomst (bijv. verkoop t.b.v. vaste huisjes).

mahadma
door mahadma Jul 24, 2023 om 20:24
11544 Antwoorden / 51 Vragen

5) Zijn er "huis" regels op de camping in geval van verkoop?

sira
door sira Jul 24, 2023 om 20:40
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ook een goede, net als punt 4.
Ik zie dat hier alle vakantieparken verkocht worden en dat de privéhuisjes allemaal worden afgebroken.

hutch
door hutch - Jul 24, 2023 om 19:59
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zo.... even een 'kleine' verbouwing gedaan. En dat zonder kosten ;-)

mahadma
door mahadma Jul 24, 2023 om 20:23
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Familie van de Bier en Co's? (tekenstrip)

sira
door sira Jul 24, 2023 om 20:41
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Jij bent sterk ;-))

tenormin
door tenormin Jul 25, 2023 om 00:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Geweldig @ hutch, zoiets krijg ik in ieder geval niet voor elkaar. Ziet er nu tig keer beter uit.

rj
door rjw - Jul 24, 2023 om 21:15
3266 Antwoorden / 5 Vragen

De echte waarde is "wat de gek ervoor geeft". Maar een onderbouwde waarde kan een taxateur geven, al wil dat natuurlijk niet zeggen dat iemand het getaxeerde bedrag wil of moet betalen.

Iv
door Ivo W - Jul 24, 2023 om 22:08
729 Antwoorden / Vragen

De 'echte' waarde is ongeveer gelijk aan wat de twee of drie hoogste bieders gemiddeld willen betalen.
En die waarde kun je niet op basis van afschrijving berekenen. Want die waarde is van enorm veel factoren afhankelijk.

Sta je op een heel populair park zonder vrije plekken en waar zelden een chalet in de verkoop komt, dan is alleen al het feit dat er nu een chalet te koop komt duizenden of tienduizenden euro's waard, zelfs als het chalet volledig verrot is en rijp voor de sloop. Maar heeft het park waar je staat nog lege plaatsen beschikbaar of staan er eigenlijk altijd wel één of meerdere chalets te koop, dan is jouw plek niet uniek en geeft dat weinig extra waarde.

Ook de staat van onderhoud, upgrades, extra's, eventuele meubels die achter blijven, de tuininrichting, eventuele buitenberging etc zijn allemaal iets waard.

Het kan zijn dat het chalet nu meer waard is dan wat het nieuwe chalet ooit gekost heeft (gewilde plek, mooie tuin, gewilde extra's als centrale verwarming en/of airco, berging etc). Het kan ook zijn dat het chalet ondanks een goede staat vrijwel waardeloos is, omdat er al 10 andere chalets op het park te koop staan, de parkkosten héél hoog zijn en het park verwaarloosd is.

jewee
door jewee - Jul 26, 2023 om 12:16
61 Antwoorden / Vragen

Ik neem aan dat dit op huur/pachtgrond staat....?
Op koopgrond gewoon een makelaar laten beoordelen. Of kijken naar gelijkwaardige objecten op het park.

ro
door ronny530 - Jul 26, 2023 om 16:08
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Als ik de foto die door Hutch toonbaar is gemaakt bekijk dan betreft het een stacaravan met wielen die nu heel modern een chalet wordt genoemd.
Er is gewoonweg geen waarde vast te stellen maar u zou kunnen beginnen met de aanschafprijs die u er voor betaald heeft en het aantal jaren dat u de stacaravan in gebruik heeft. Kijk ook eens rond op de camping naar soortgelijke stacaravans die al dan niet te koop staan en vraag bij u zelf af wat u voor zo'n stacaravan zou willen betalen en hou dat bedrag als vraagprijs aan.
Het is zeker zeer belangrijk om de campingeigenaar van uw verkoop plannen in kennis te stellen omdat u met de verkoop ook de kavel aan de nieuwe koper overdraagd omdat de stacaravan weliswaar op wielen staat maar niet meer te verplaatsen is.