Lo
door LonnekeS May 27, 2020 om 14:54
Vakantie & reizen

Prijsvrij vakantie mijn reis gaat niet door maar ik moet betalen klopt dit

Ik zou samen met een vriendin op vakantie gaan naar spanje op 22 juni nu is het officieel aangekondigd dat Spanje 1juli pas open gaat maar prijs vrij anuleerd mijn vakantie niet en wil dat ik betaal dit klopt toch niet. Ik ben student en heb geen goudmijn in de tuin. Wat moet ik nu.

3013 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 27, 2020 om 15:06
7226 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:
Moet ik mijn restantbetaling nog voldoen?

De restantbetaling dient gewoon volgens de vastgestelde regels te worden voldaan zoals in de reisovereenkomst van de organisator overeengekomen. Indien er niet tijdig wordt betaald, wordt jouw vakantie geannuleerd maar blijft de betalingsplicht gelden. Ook kunnen er incassokosten berekend worden wanneer deze betaling uitblijft.

https://www.prijsvrij.nl/veelgestelde-vragen/actueel-reisadvies/update-coronavirus#ik-heb-een-vakantie-geboekt-met-vertrek-voor-1-juni-gaat-deze-nog-door

edrick3
door edrick3 - May 27, 2020 om 15:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat moet ik nu.
Betalen. Je hebt een overeenkomst afgesloten.
En als je formeel niet naar Spanje mag reizen dan annuleert prijsvrij de reis en krijg je je geld retour (al zal het wel eerst een voucher worden).

Lo
door LonnekeS - May 27, 2020 om 15:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Een overeenkomst afgesloten idd  maar hun komen hun afspraken ook niet na ze leveren mij niet de uitgezochte vakantie en ik heb van een van hun medewerkers via de telefoon te horen gekregen dat ze gaan annuleren vandaag weer gebeld en deze medewerker weet weer van niks.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - May 27, 2020 om 15:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar u heeft als student een tuin? Dat u het - als student - niet zou kunnen betalen is ook geen reden want voorheen kon dat kennelijk wel.
U zult moeten betalen omdat u die overeenkomst bent aangegaan. Ik zou dat dan ook maar binnen de gestelde termijn doen, want het bedrag kan anders verhoogd worden.

Lo
door LonnekeS - May 27, 2020 om 15:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ze harken nu alleen maar geld binnen en leveren geen vakantie

sjjoppy
door sjjoppy May 27, 2020 om 15:25
7226 Antwoorden / 3 Vragen

Wacht maar rustig af @lonneke.
Er zal zo laat mogelijk zonodig geannuleerd worden.

getty
door getty May 27, 2020 om 15:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bent wettelijk verplicht de resterende betaling te doen. Als u dit niet doet, kunt u een deurwaarder tegemoet zien.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2020 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook gewoon NIET betalen, dan kost het u veel meer.

Tr
door Trostomaat - May 27, 2020 om 20:27
239 Antwoorden / Vragen

Wachten met betalen als er een heel grote kans is dat de reis niet doorgaat

Heeft de aanbieder nog niet zelf geannuleerd? Maar is er een heel grote kans dat de reis niet door kan gaan? Bijvoorbeeld omdat er voor uw reisdata al een inreisverbod bekend is? Dan hebt u het wettelijke recht om uw betaling op te schorten. Dat betekent dat u wacht met betalen. U moet de aanbieder in een brief of e-mail uitleggen waarom u wacht met betalen.

U mag alleen wachten met betalen als u echt goede redenen hebt om te vrezen dat uw aanbieder de afspraken op uw reisdata en bestemming niet kan nakomen. Verwacht de aanbieder wel dat hij kan leveren? En hebt u hierover een meningsverschil? Dan kan de aanbieder u aanmanen te betalen en daarna incassokosten in rekening brengen. Of hij beëindigt de overeenkomst met u, omdat u niet betaalt. En hij brengt u hiervoor dan kosten in rekening.

Bron: ACM
https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus
onder punt 5
Als de reis daadwerkelijk niet doorgaat heeft u het voordeel dat u de reissom grotendeels in de zak gehouden heeft en dat u voor dat deel niet met een voucher wordt opgezadeld.
Nadeel: u bent op ramkoers met Prijsvrij en het is niet te voorspellen hoe zij zullen reageren. Is het het risico waard?

Iv
door Ivo W - May 27, 2020 om 21:09
737 Antwoorden / Vragen

Wat heeft u precies geboekt? Dat is namelijk van grote invloed op uw rechten.

Dat u Spanje niet mag inreizen is namelijk in beginsel niet relevant. Zolang de reisorganisatie kan leveren wat geboekt is, moet u betalen. Ook wanneer u daar door omstandigheden geen gebruik van kunt maken. Er is juridisch geen verschil in een situatie waarbij u niet mee kan op de reis omdat u in het ziekenhuis ligt, een dierbare op sterven ligt, of dat u het land van bestemming niet mag inreizen om welke reden dan ook.

Wat wel van belang is: is het geboekte vervoer beschikbaar, het verblijf, de faciliteiten...
Wanneer het hotel gesloten is, heeft u recht op geld terug.
Wanneer u een luxe resort met allerlei faciliteiten geboekt heeft en het resort is wel open, maar u mag geen gebruik maken van de wellness, het zwembad, de sportfaciliteiten etc maar alleen overnachten dan heeft u ook recht op geld terug.

alfatrion
door alfatrion May 28, 2020 om 00:15
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dat je Spanje niet in kan rijzen kan een onvoorziene omstandigheid zijn op grond waarvan je kan ontbinden.

Artikel 6:258 BW

1) De rechter kan op verlangen van een der partijen de gevolgen van een overeenkomst wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk ontbinden op grond van onvoorziene omstandigheden welke van dien aard zijn dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst niet mag verwachten. Aan de wijziging of ontbinding kan terugwerkende kracht worden verleend.

2) Een wijziging of ontbinding wordt niet uitgesproken, voor zover de omstandigheden krachtens de aard van de overeenkomst of de in het verkeer geldende opvattingen voor rekening komen van degene die zich erop beroept.

3) Voor de toepassing van dit artikel staat degene op wie een recht of een verplichting uit een overeenkomst is overgegaan, met een partij bij die overeenkomst gelijk.

alfatrion
door alfatrion - May 28, 2020 om 00:12
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt gewoon niet betalen en een beroep op uw wettelijke opschortingsrecht doen. U kunt op ConsuWijzer hierover met informatie vinden.

panter22
door panter22 - May 28, 2020 om 08:20
6599 Antwoorden / Vragen

Als je het geld niet hebt om de reis te betalen, dan zijn de annuleringskosten voor jouw rekening,