se
door semafoor Oct 8, 2005 om 14:26
Vakantie & reizen

Schilderen

De ondergrond om met olieverf te kunnen schilderen, daarmee bedoelde ik feitelijk de onderschildering, de basis op de zgn drager. Welk materiaal kan ik daarvoor gebruiken? Nogmaals, ik schilder met olieverf!

1792 5 Rapporteer

ed
door edwin123 - Oct 8, 2005 om 16:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Moet moeder schildert ook en die gebruikt als ik t goed heb "Gesso" het is een soort witte kalk.

lapjeskat
door lapjeskat - Oct 8, 2005 om 16:26
90 Antwoorden / 40 Vragen

Ik ga ervan uit dat je vraag bedoeld is voor het maken van kunstwerken. Maar het is mij niet duidelijk wat voor ondergrondmateriaal je gebruikt. Hout, linnen of een andere (kunstof? Voor iedere soort soorten heb je nl. verschillende basisstoffen om je ondergrond te impregneren. Gebruik je de ondergrond maar een maal of overschilder je wel eens werken. Als je namelijk de verf verwijderd van een bestaand werk dan gaat er van de basislaag ook wat verloren. Maar dan kun je volstaan met een minder sterke basislaag.

In een goede hobby- e/o teken- en schildermateriaal zaak kunnen ze je heel goed adviseren. je kan ook voor goede adviezen terecht bij een kunstacademie of een teken- / schildersopleiding. Daar krijg je veel informatie zonder enige koopverplichting.

se
door semafoor - Oct 9, 2005 om 02:52
6 Antwoorden / 3 Vragen

Deze vraag was een reactie op het antwoord van mijn vorige vraag. Daarop heb ik uitgebreid antwoord gekregen, maar er werd toen gevraagd wat ik nu precies bedoelde. Blijkbaar ben ik nu nog steeds niet erg duidelijk. Op de drager komt een ondergrond, de grondverf zeg maar, de basis. Dan maak je een onderschildering, een eerste opzet. Welke materialen kan ik daarvoor gebruiken behalve verdunde olieverf? Dat was eigenlijk de bedoeling om te vragen, maar ik wilde het beknopt houden, kreeg de indruk dat er niemand schildert in deze rubriek. Ik zag tenminste nog niet eerder een vraag over dit onderwerp.

je
door jeroenbosch - Oct 14, 2005 om 15:30
67 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Semafoor,

Dat klopt, op 5 oktober had je een vraag gesteld over olieverfschilderen.

Daar had ik inderdaad uitgebreid antwoord op gegeven, doch naar nu blijkt, op een verkeerd gestelde vraag. Nu is het heel wat duidelijker.

Inderdaad is Gesso, of een goede acryllatex een uitstekende primer, die universeel gebruikt kan worden als basis. Let op, paneeltjes of boardplaten (zoals bv. Massonite), moeten feitelijk aan beide zijden behandeld worden om bij droging van de verf het kromtrekken te voorkomen. In plaats van verf aan de achterzijde (wat niet de dure Gesso hoeft te zijn, want een goedkope acryllatex werkt net zo goed) kan het paneel ook geparketteerd worden, maar dit is een zeer omslachtig karwei en gebeurd tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar bij de grote stukken.

De onderschildering kan feitelijk met vrijwel alle materialen gemaakt worden, zolang deze ‘mager’ zijn. Wat ikzelf graag gebruikte, was materiaal op waterbasis. Aquarelverf, acrylverf, maar ook caseïne- temperaverf, allen met water verdunbaar en daardoor prima over een potlood of houtskooltekening te gebruiken, zonder dat de tekening oplost zoals met terpentine. In plaats van gewoon potlood kun je trouwens beter een kleurpotlood gebruiken, het grijze grafiet ‘schijnt’ nogal lang door de schildering heen. Het voordeel van aquarel is dat je deze heel eenvoudig met een natte lap kunt verwijderen wanneer het resultaat je niet aanstaat. Bij acryl kan dat ook, behalve wanneer deze droog is. Datzelfde gaat ook op voor de caseïne temperaverf. Om het drogen wat te vertragen gebruikte ik ijswater om te verdunnen. Er is natuurlijk ook voor acryl een langzaam drogend medium, maar dat is meer voor in de hogere lagen, als je daarvoor kiest. Het verdere voordeel van acryl en temperaverf is dat je veel verder door kunt werken. Je kunt het werkstuk zelfs hierin volledig afmaken, maar de afwerking in olieverf heeft toch weer zo zijn eigen charmes.

Hopelijk kun je hiermee vooruit.

Groetjes JB

to
door topschilder - Nov 2, 2006 om 22:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

De eerste opzet kan met acrylverf worden gemaakt. Werk makkelijk, droogt snel, is makkelijk te corrigeren. Daarna (Na droging uiteraard)kan worden overschilderd met olieverf.

topschilder