th
door theodorusme May 5, 2010 om 10:56
Vakantie & reizen

Toeristenbelasting bij annulering

Bij voortijdig beëindigen van het verblijf op een camping moesten resterende dagen betaald worden incl. toeristenbelasting. Stond in de voorwaarden. Mijn vraag: Mag er toeristenbelasting geheven worden als je er niet daadwerkelijk verblijft?

4453 9 Rapporteer

br
door brambo47 - May 5, 2010 om 11:48
14 Antwoorden / 3 Vragen

Kan nog gekker
Ik moest toeristen belasting betalen toen ik op bezoek ging bij familie die naar Terschelling verhuist was. Werd gezegd, dan moet je maar een brief naar gemeentehuis schrijven dan krijg je het geld terug. Hoe kan je nu toerist in eigen land zijn. Mijn familie is uiteindelijk maar terug verhuist naar het vaste land

tdehond
door tdehond - May 5, 2010 om 12:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Bizar, dat toeristenbelasting geheven wordt als u op familiebezoek gaat.
Hier zou u er een vraag over kunnen stellen:
Klik

th
door theodorusme - May 5, 2010 om 12:14
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 5 mei 2010, 12:09]Bizar, dat toeristenbelasting geheven wordt als u op familiebezoek gaat.
Hier zou u er een vraag over kunnen stellen:
Klik

Nog bizarder vind ik dat je moet betalen als je er helemaal niet bent! Dat was mijn vraag.

tdehond
door tdehond - May 5, 2010 om 12:20
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Nog bizarder vind ik dat je moet betalen als je er helemaal niet bent! Dat was mijn vraag

LOL!
Het staat in de A.V. schrijft u dat er ook toeristenbelasting betaald moet worden als u eerder vertrekt.
Volgens Wikipedia wordt toeristenbelasting door een gemeente geheven. U zou dus moeten kijken wat hierover geregeld is in de betreffende gemeente.

Als deze regeling niet overeenkomt met de a.v. die gehanteerd worden kunt u proberen om de toeristenbelasting terug te vorderen.

th
door theodorusme - May 5, 2010 om 12:27
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 5 mei 2010, 12:20]
Nog bizarder vind ik dat je moet betalen als je er helemaal niet bent! Dat was mijn vraag

LOL!
Het staat in de A.V. schrijft u dat er ook toeristenbelasting betaald moet worden als u eerder vertrekt.
Volgens Wikipedia wordt toeristenbelasting door een gemeente geheven. U zou dus moeten kijken wat hierover geregeld is in de betreffende gemeente.

Als deze regeling niet overeenkomt met de a.v. die gehanteerd worden kunt u proberen om de toeristenbelasting terug te vorderen. Ik lees in Wiki: Onder de naam toeristenbelasting kan in Nederland door een gemeente een belasting worden geheven van natuurlijke personen die binnen de gemeente verblijf houden, maar niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven. (artikel 224 Gemeentewet). Als ik voortijdig moet vertrekken wegens omstandigheden houd ik dus geen verblijf meer binnen die gemeente. En zou dus ook geen toeristenbelasting hoeven te betalen.

th
door theodorusme - May 5, 2010 om 12:38
111 Antwoorden / 7 Vragen

Op Overheid.nl wordt over toeristenbelasting gezegd dat "Indien u gelegenheid biedt voor overnachtingen tegen vergoeding, zoals in een hotel of camping, voor bezoekers die niet zijn ingeschreven in het bevolkingsregister van deze gemeente, dan moet u toeristenbelasting betalen. U kunt deze toeristenbelasting verhalen op de bezoekers door het bedrag op te nemen in de overnachtingskosten." Naar mijn gevoel is er dus onterechte door de camping op mij verhaald.

hfpk
door hfpk - May 5, 2010 om 13:30
15 Antwoorden / 10 Vragen

Als je geld terug krijgt. Boekings geld etc meer en je hebt alles al vooraf betaald. En je zou over dat volledige bedrag restitutie krijgen. Dan krijg je navenant over dat bedrag ook de toeristen belasting terug.

tdehond
door tdehond - May 5, 2010 om 13:50
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=theodorusme schreef op woensdag 5 mei 2010, 12:38]Op Overheid.nl wordt over toeristenbelasting gezegd dat "Indien u gelegenheid biedt voor overnachtingen tegen vergoeding, zoals in een hotel of camping, voor bezoekers die niet zijn ingeschreven in het bevolkingsregister van deze gemeente, dan moet u toeristenbelasting betalen. U kunt deze toeristenbelasting verhalen op de bezoekers door het bedrag op te nemen in de overnachtingskosten." Naar mijn gevoel is er dus onterechte door de camping op mij verhaald.

Naar mijn gevoel ook.
U was gedurende x aantal nachten niet aanwezig in deze gemeente en zou dan ook conform deze wet niet hoeven te betalen.
De hamvraag wordt nu:
Hoeveel gaat het u kosten om deze campinghouder zover te krijgen de toeristenbelasting terug te betalen.
U moet dan de a.v. gaan bestrijden.
Kan dat via een Geschillencommissie of moet u naar de rechtbank?
Dan krijg je dus ook reiskosten naar deze rechtbank erbij.

Maar in principe ben ik het met u eens dat u onterecht toeristenbelasting betaald heeft.

Ik heb wel een idee. Mogelijk kunt u de toeristenbelasting bij de gemeente terugvorderen omdat dit in de gemeentekas stroomt.

tdehond
door tdehond - May 5, 2010 om 13:54
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Aanvulling
tenzij de campinghouder fraudeert en deze onz inziens onterecht geïnde gelden in de eigen bedrijfskas steekt.