de
door debby lakerveld Apr 3, 2017 om 12:15
Vakantie & reizen

Vergoeding vertraging en niett genoten reisdagen

Wij zijn vorige week teruggekomen van een vakantie naar de Dominicaanse Republiek. Fantastische vakantie alleen had onze vlucht op de heenweg 27 uur vertraging. Hierdoor hadden wij recht op een vergoeding van €600 per persoon naar aanleiding van Europese Verordening 261/2004. De afhandeling hiervan is door reisorganisatie TUI prima geregeld en binnen een week hadden wij de toezegging van uitbetaling van €1200 en alle gemaakte kosten.
Daarnaast was het advies om niet genoten reisdagen te claimen bij de reisverzekering. In de polis staat dat een vertraging van 20-32 uur gelijk staat aan 2 niet genoten reisdagen.
Mijn partner gaat dit claimen bij de reisverzekering/annuleringsverzekering en deze zeggen dat ze dit niet uitbetalen omdat wij al een vergoeding hebben gehad volgens de EU verordening. Ook claimen zij dat daarin de niet genoten reisdagen zitten.

Nu lijkt mij dat vreemd maar ik kan het nergens in de polisvoorwaarden terugvinden. De verordening wordt immers uitbetaald door TUI en niet door de reisverzekering. Als de niet genoten reisdagen en alle bijkomende kosten bij annuleren/vertragen daadwerkelijk onder de EU verordening vallen waarom zou ik in dit geval dan nog een reisverzekering/annuleringsverzekering afsluiten?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen
Alvast bedankt, Debby

7530 10 Rapporteer

fa
door familyman - Apr 3, 2017 om 12:33
888 Antwoorden / 1 Vragen

U bent schadeloos gesteld en wilt bij een ander nog eens claimen? Logisch antwoord, nee.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Apr 3, 2017 om 12:34
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt dubbel uitbetaald hebben.
Je krijgt de schade al vergoed via TUI, dan kun je diezelfde schade niet nog een keer vergoed krijgen van je reisverzekering.
Als de schadevergoeding van TUI niet alle kosten dekt, dan kun je  de meerkosten vergoed krijgen.
Een dergelijke bepaling staat in de voorwaarden van je reisverzekering.

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2017 om 12:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

waarom zou ik in dit geval dan nog een reisverzekering/annuleringsverzekering afsluiten?
Omdat je die verzekering niet (alleen) afsluit voor vertraging maar voor o.a. diefstal/vermissing reisbagage, annuleren door met name genoemde redenen, etc.

ne
door neodutchio - Apr 3, 2017 om 13:06
5173 Antwoorden / 12 Vragen

27 uur vertraging is in kalenderdagen ruim 1 dag. Met z'n tweetjes voor die net iets meer dan 1 dag zijnde €1200 ontvangen is niet genoeg voor u? U heeft nu 1 dag minder kunnen vertoeven op vakantie en bent daar, volgens de richtijnen schadeloos voor gestelt.

dus nee, opnieuw claimen gaat dus niet lukken.

de
door debby lakerveld - Apr 3, 2017 om 13:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als eerste wil ik jullie bedanken voor de reacties, als tweede: jammer dat jullie aannemen dat ik dubbel wil claimen. Dat was mijn vraag niet.
Mijn vraag was of niet genoten reisdagen binnen de EU verordening vallen en waarom dan niet binnen de reis/annuleringverzekering.
Het gaat mij dus helemaal niet om dubbel claimen en/of er geld aan over houden. Jammer dat dit zo wordt begrepen.

fa
door familyman Apr 3, 2017 om 13:26
888 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat mij dus helemaal niet om dubbel claimen en/of er geld aan over houden.

Hoevaak wilt u dan een "vergoeding wegens geleden schade" ontvangen?
Ik begrijp uit het verhaal twee keer, zal wel aan mij liggen. Advies voor volgend jaar? Huur een privé jet!

de
door debby lakerveld Apr 3, 2017 om 13:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee! We hebben tegelijkertijd TUI en de reisverzekering benaderd omdat dit ons was geadviseerd. Op dat moment was ons helemaal niet duidelijk welk bedrag wij van wie zouden ontvangen.
Mijn vraag blijft zoals die was en nogmaals: niet om geld te verdienen aan mijn vakantie.
Na 35 jaar intensief reizen en altijd goed verzekerd te zijn geweest is dit de eerste keer dat wij evt gebruik maken van de verzekering.

de
door debby lakerveld Apr 3, 2017 om 13:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer van het negatieve antwoord.

panter22
door panter22 Apr 3, 2017 om 14:04
6599 Antwoorden / Vragen

Dit is de EU verordening. Kun je zelf even nazien: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32004R0261

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2017 om 13:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Na 35 jaar intensief reizen en altijd goed verzekerd te zijn geweest is dit de eerste keer dat wij evt gebruik maken van de verzekering.
Dan mag ik toch aannemen dat de polisvoorwaarden wel eens gelezen zullen zijn.
Wat staat daar dan vermeld betreffende vertraging?
Welke reisverzekering betreft het?

de
door debby lakerveld Apr 3, 2017 om 14:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

In de polis staat dat bij vertraging tussen de 20-32 uur twee niet genoten reisdagen worden uitbetaald met een maximum bedrag van €5000.
De verzekering is van VvAa

Ge
door Genee - Apr 3, 2017 om 14:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De vergoeding volgens de Europese verordening 261/2004 is voor het geleden tijdverlies en heeft niets te maken met vakantie.
Als je op familiebezoek gaat of gewoon terug naar huis, krijg je deze vergoeding ook.

Lijkt me dus dat de reisverzekering de compensatie zoals in hun polis staat moet vergoeden.
Staat er niet in hun polisvoorwaarden dat ze de dagen vergoeden dat u niet op uw vakantiebestemming hebt kunnen doorbrengen?

de
door debby lakerveld Apr 3, 2017 om 14:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind op de website van andere verzekeraars dat zelfde antwoord. Zij vergoeden niet genoten reisdagen buiten de EU verordening.

Ge
door Genee Apr 3, 2017 om 14:33
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dus laten weten dat u hun antwoord niet accepteert, klacht indienen of vraag de belbus van Kassa of ze u willen helpen.

de
door debby lakerveld Apr 3, 2017 om 15:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!

marita5
door marita5 - Apr 3, 2017 om 14:40
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Debby lakerveld ,

In de polis staat dat een vertraging van 20-32 uur gelijk staat aan 2 niet genoten reisdagen.

Dit heeft betrekking op aankomstvertraging en niet op de heen reis , zo staat het ook in de voorwaarden .

Voorwaarden :

14.6.2. Bij aankomstvertraging vergoeden wij de dagprijs voor de dagen die u onvoorzien niet hebt kunnen doorbrengen op uw reisbestemming.
Hiervoor geldt bij vertraging van: a. 8 tot 20 uur: 1 dag; b. 20 tot 32 uur : 2 dagen  c. 32 uur of langer: 3 dagen onder voorwaarde dat het reis- en/of huurarrangement langer duurt dan 3 dagen.
De vergoeding berekenen wij over de totale reissom. Als u al een deel van de reissom hebt teruggekregen, brengen wij dit in mindering op onze vergoeding.

de
door debby lakerveld Apr 3, 2017 om 15:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de verzekering is vertraging ook aankomstvertraging.

marita5
door marita5 Apr 3, 2017 om 15:48
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Aankomstvertraging volgens de voorwaarden , is te laat komen op bestemming vakantieland , waardoor u 2 dagen zou missen van u vakantie , dan word dit wel vergoed .

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2017 om 16:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

14.6.2. Bij aankomstvertraging
Bij aankomstvertraging vergoeden wij de dagprijs voor de dagen
die u onvoorzien niet hebt kunnen doorbrengen op uw reisbestemming. Hiervoor geldt bij vertraging van:
a. 8 tot 20 uur: 1 dag;
b. 20 tot 32 uur: 2 dagen;
c. 32 uur of langer: 3 dagen onder voorwaarde dat het reis- en/of
huurarrangement langer duurt dan 3 dagen.
De vergoeding berekenen wij over de totale reissom. Als u al een
deel van de reissom hebt teruggekregen, brengen wij dit in mindering op onze vergoeding.

https://www.vanatotzekerheid.nl/begrippen/klacht-je-verzekeraar/
Ze beroepen zich blijkbaar op de laatste zinsnede.
Als je het hier niet mee eens bent zou je naar de Kifid kunnen stappen.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Apr 3, 2017 om 19:49
6599 Antwoorden / Vragen

Uit de voorwaarden van de annuleringsverzekering blijkt dat het gaat om een aanvullende verzekering bij vertraging.
Als je vertraging hebt, dan heb je recht op 2 reisdagen, de reissom gedeeld door het aantal reisdagen.
Daar wordt de vergoeding die je al hebt gekregen vanaf getrokken.
Dat is logisch want de verzekering vergoedt de schade die je geleden hebt en niet extra.
Is alle schade al door een ander vergoedt, dan krijg je geen uitkering meer.
Kijk in de voorwaarden van je annuleringsverzekering.