Voucher voor zelf geannuleerde stedentrip
Op 13 maart jl. hebben wij onze stedentrip Madrid bij de Kras reisorganisatie zelf geannuleerd (aanbetaling van Eur 175,-) ivm Corona.
Wij zijn er toen mee akkoord gegaan dat wij deze kosten kwijt zouden zijn.
Alle reizen bij Kras zijn tm 28 mei geannuleerd.
Mensen die niet zelf geannuleerd hebben krijgen wel een voucher voor de aanbetaalde bedragen en wij niet volgens de klantenservice
van Kras omdat wij zelf geannuleerd hebben.
Wat zijn onze rechten in deze. Zoals bekend kunnen wij niet vliegen op Madrid.Is enige coulance vanuit een reisorganisatie niet
van toepassing?
Er is een overeenkomst. U betaald geld en krijgt daar een stedentrip voor terug. In dit geval hebt u geannuleerd en dat gaat volgens de overeenkomst. Had u afgewacht, dan had de reisorganisatie geannuleerd en had u een voucher gekregen om op een later moment alsnog te gaan.
Coulance hoeft er ook niet te zijn. U hebt de overeenkomst ontbonden op de geldende voorwaarden.
De regels zijn op zich niet veranderd. Het enige dat is veranderd is dat een verkopende partij bij annulering van hun kant een voucher i.p.v. geld geven. Voor de koper zijn geen regels veranderd.
Nee, op coulance hoeft niet gerekend te worden: de aanbetaling was immers al verdwenen toen de reisorganisatie haar beslissing nam. Dat verandert natuurlijk niet.
Als u iets wilt dan zult u in beweging moeten komen en naar de kantonrechter gaan. U kunt dan beargumenteren dat u op 13 maart al kon zien aankomen dat er niet geleverd wordt en daarom recht heeft op 100%. U kunt sowieso girale of contante betaling eisen (daar heeft u namelijk recht op). Eis altijd uw proceskosten. U kunt zonder jurist naar de kantonrechter.
U kunt in de toekomst kijken? U weet nu ook al wat de restricties zijn over 1 maand? Of weet u al wat er op de volgende persconferentie gezegd gaat worden?
Op 13 maart was er nog niets bekend van welke restrictie dan ook. Knap als iemand toen al kon aangeven wat er allemaal ging gebeuren.
@Alfatrion, wil je die mensen op kosten jagen?
Je weet niet wanneer de reis zou plaatsvinden. Dat kan in mei geweest zijn als je kijkt ze alleen de aanbetaling kwijt zijn.
Ik verwacht dat er een goede kans is dat de rechter de eerste stelling met mij eens zou zijn. De rechter is de tweede stelling zeker met mij eens. Daarom verwacht is dat de tegenpartij in de proceskosten veroordeeld zal worden.
TS schrijft:
Wij zijn er toen mee akkoord gegaan dat wij deze kosten kwijt zouden zijn
Einde verhaal. Ts mag volgens jou daar weer op terugkomen. Op grond waarvan dan?
Alfatrion, kom je uit de Efteling ofzo? Je verteld sprookjes en maakt vraagstellers wijs dat ze bij een rechter gelijk zouden kunnen krijgen terwijl er totaal geen enkele recht is.
'U kunt dan beargumenteren dat u op 13 maart al kon zien aankomen dat er niet geleverd wordt...' - dat wordt een hele zware, nagenoeg onmogeljke, dobber.
'...en daarom recht heeft op 100%'. - dat volgt niet zonder mee uit het voorgaande.
'Eis altijd uw proceskosten. ' - Wat kost deze exercitie als je verliest?
De kosten voor verlies zijn altijd voor Alfatrion.
@Trostomaat: Daarvoor hoef je alleen te kijken naar het bekende ziekte verloop in China, daar duurde het ook meer dan drie weken. Je proceskosten liggen vooraf tussen de 150 en 200 euro. Je hoeft sowieso geen genoegen te nemen met de voucher en daarom is mijn verwachting dat de organisator hierin veroordeeld wordt.
@Epcot: NeoDutchio kan je een link geven naar een artikel van hoogleer mr. Marco Loos (NeoDutchio, was dat de Telegraaf waar je mee kwam aanzetten?), waarin hij schrijft dat ook de reiziger bij overmacht mag ontbinden.
Alfa, ten tijde van het annuleren was er nog niets bekend van wat voor restrictie dan ook. Achteraf is het makkelijk praten, maar op dat moment was alles nog open.
Oh, het is gratis procederen omdat je sowieso recht heb op geld terug in plaats van voucher. In het ongunstigste geval krijg je dat geld en in het gunstigste ook de annuleringskosten. Proceskosten altijd voor de andere partij. Snap ik het zo goed?
Ja, je hebt twee vorderingen, waarvan er een heel zeker is (restant plus rente). Ik verwacht dat je daarmee eruit zal komen als de partij die grotendeels gelijk heeft en dan zijn de proceskosten voor de tegenpartij (als je dat hebt gevorderd). Je hebt overigens ook een kans dat de tegenpartij wilt schikken maar pas nadat je de deurwaarder hebt ingeschakeld. Op Radar was er al iemand die een voucher kreeg voor 100%, zoiets zou ik met beide handen aangrijpen.
Welk restant? De aanbetaling van €175 zijn ze kwijt. Het restant is niet betaald.
Goed punt panter22, naar de rechter gaan is dan waarschijnlijk toch een gok die je beter niet kunt wagen.
@panter22: Je hebt gelijk, de annuleringskosten zijn gelijk aan de aanbetaling. Dat beïnvloed helaas je kansen negatief.
Ja hoor, allemaal naar de rechter. Iets afspreken en er dan nadien op terug willen komen. Uiteraard staat de consument volkomen in zijn recht.:-((
Wat zijn onze rechten in deze.
Geen. Je hebt ZELF geannuleerd.
Dat is je eigen keus geweest.
En aan annuleren zijn kosten verbonden.
Hallo Ine Schuurman ,
Ik heb mijn boeking vóór 13 maart geannuleerd. Wat krijg ik nu terug?
A: Deze annulering heeft plaatsgevonden voordat restricties golden vanuit overheden. Daarom gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. U krijgt voor deze geannuleerde boeking het door u betaalde bedrag terug, minus annuleringskosten. Let op, u dient dit bedrag zelf terug te vragen. Dit kan via het tabblad “betalingen” in Mijn TUI.
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .
https://www.tui.nl/coronavirus-faq/
U heeft zelf geannuleerd en dat kost u geld, net zoals dat iedereen geld kost. Hoezo en waarom coulance?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Mijn ex-man is in 2014 overleden en ik moet nog steeds zijn schuld betalen omdat
Omdat sociale dienst van Den Haag ze dat ik moet betalen. 9 jaar geleden betaalde ik €20 per maand. Daarna hebben ze zelf besloten dat het vedrag van €33,17 per maand moest. En nu heb ik brief van sociale dienst ontvangen dat ik vanaf juni moet €80 per maand moest betalen.
terwijl niet mijn schuld is waarom moet ik betalen. En hij had recht op bijstand en kreeg zo'n €200 per maand
Lees meerLook out shag 50 gram vorige week betaalde ik 15,60 en vandaag 23,60 dit kan nie
Vorige week betaalde ik 15,60 deze week 23,60 voor 50 gram look out en dat terwijl de shag 3,40 omhoog zou gaan
dit is zelfs een goedkope shag
dit kunnen mensen niet meer betalen toch
Mvg hetty oorbeek
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer