in
door ine schuurman Apr 26, 2020 om 19:06
Vakantie & reizen

Voucher voor zelf geannuleerde stedentrip

Op 13 maart jl. hebben wij onze stedentrip Madrid bij de Kras reisorganisatie zelf geannuleerd (aanbetaling van Eur 175,-) ivm Corona.
Wij zijn er toen mee akkoord gegaan dat wij deze kosten kwijt zouden zijn.
Alle reizen bij Kras zijn tm 28 mei geannuleerd.
Mensen die niet zelf geannuleerd hebben krijgen wel een voucher voor de aanbetaalde bedragen en wij niet volgens de klantenservice
van Kras omdat wij zelf geannuleerd hebben.
Wat zijn onze rechten in deze. Zoals bekend kunnen wij niet vliegen op Madrid.Is enige coulance vanuit een reisorganisatie niet
van toepassing?

1396 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2020 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt zelf geannuleerd, dus de annuleringskosten zijn voor eigen rekening. U had moeten wachten.

ne
door neodutchio - Apr 26, 2020 om 19:14
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Er is een overeenkomst. U betaald geld en krijgt daar een stedentrip voor terug. In dit geval hebt u geannuleerd en dat gaat volgens de overeenkomst. Had u afgewacht, dan had de reisorganisatie geannuleerd en had u een voucher gekregen om op een later moment alsnog te gaan.
Coulance hoeft er ook niet te zijn. U hebt de overeenkomst ontbonden op de geldende voorwaarden.

rj
door rjw - Apr 26, 2020 om 19:29
3293 Antwoorden / 5 Vragen

De regels zijn op zich niet veranderd. Het enige dat is veranderd is dat een verkopende partij bij annulering van hun kant een voucher i.p.v. geld geven. Voor de koper zijn geen regels veranderd.

Tr
door Trostomaat - Apr 26, 2020 om 19:39
239 Antwoorden / Vragen

Nee, op coulance hoeft niet gerekend te worden: de aanbetaling was immers al verdwenen toen de reisorganisatie haar beslissing nam. Dat verandert natuurlijk niet.

alfatrion
door alfatrion - Apr 27, 2020 om 08:11
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als u iets wilt dan zult u in beweging moeten komen en naar de kantonrechter gaan. U kunt dan beargumenteren dat u op 13 maart al kon zien aankomen dat er niet geleverd wordt en daarom recht heeft op 100%. U kunt sowieso girale of contante betaling eisen (daar heeft u namelijk recht op). Eis altijd uw proceskosten. U kunt zonder jurist naar de kantonrechter.

ne
door neodutchio Apr 27, 2020 om 08:28
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt in de toekomst kijken? U weet nu ook al wat de restricties zijn over 1 maand? Of weet u al wat er op de volgende persconferentie gezegd gaat worden?
Op 13 maart was er nog niets bekend van welke restrictie dan ook. Knap als iemand toen al kon aangeven wat er allemaal ging gebeuren.

panter22
door panter22 Apr 27, 2020 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

@Alfatrion, wil je die mensen op kosten jagen?
Je weet niet wanneer de reis zou plaatsvinden. Dat kan in mei geweest zijn als je kijkt ze alleen de aanbetaling kwijt zijn.

alfatrion
door alfatrion Apr 27, 2020 om 12:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik verwacht dat er een goede kans is dat de rechter de eerste stelling met mij eens zou zijn. De rechter is de tweede stelling zeker met mij eens. Daarom verwacht is dat de tegenpartij in de proceskosten veroordeeld zal worden.

panter22
door panter22 Apr 27, 2020 om 12:47
6599 Antwoorden / Vragen

TS schrijft:
Wij zijn er toen mee akkoord gegaan dat wij deze kosten kwijt zouden zijn
Einde verhaal. Ts mag volgens jou daar weer op terugkomen. Op grond waarvan dan?

Gr
door Grunn1 Apr 27, 2020 om 12:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Alfatrion, kom je uit de Efteling ofzo? Je verteld sprookjes en maakt vraagstellers wijs dat ze bij een rechter gelijk zouden kunnen krijgen terwijl er totaal geen enkele recht is.

Tr
door Trostomaat Apr 27, 2020 om 13:58
239 Antwoorden / Vragen

'U kunt dan beargumenteren dat u op 13 maart al kon zien aankomen dat er niet geleverd wordt...' - dat wordt een hele zware, nagenoeg onmogeljke, dobber.
'...en daarom recht heeft op 100%'. - dat volgt niet zonder mee uit het voorgaande.

'Eis altijd uw proceskosten. ' - Wat kost deze exercitie als je verliest?

ne
door neodutchio Apr 27, 2020 om 14:07
5173 Antwoorden / 12 Vragen

De kosten voor verlies zijn altijd voor Alfatrion.

alfatrion
door alfatrion Apr 27, 2020 om 14:44
1659 Antwoorden / 1 Vragen

@Trostomaat: Daarvoor hoef je alleen te kijken naar het bekende ziekte verloop in China, daar duurde het ook meer dan drie weken. Je proceskosten liggen vooraf tussen de 150 en 200 euro. Je hoeft sowieso geen genoegen te nemen met de voucher en daarom is mijn verwachting dat de organisator hierin veroordeeld wordt.

@Epcot: NeoDutchio kan je een link geven naar een artikel van hoogleer mr. Marco Loos (NeoDutchio, was dat de Telegraaf waar je mee kwam aanzetten?), waarin hij schrijft dat ook de reiziger bij overmacht mag ontbinden.

ne
door neodutchio Apr 27, 2020 om 15:41
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Alfa, ten tijde van het annuleren was er nog niets bekend van wat voor restrictie dan ook. Achteraf is het makkelijk praten, maar op dat moment was alles nog open.

Tr
door Trostomaat Apr 27, 2020 om 15:53
239 Antwoorden / Vragen

Oh, het is gratis procederen omdat je sowieso recht heb op geld terug in plaats van voucher. In het ongunstigste geval krijg je dat geld en in het gunstigste ook de annuleringskosten. Proceskosten altijd voor de andere partij. Snap ik het zo goed?

alfatrion
door alfatrion Apr 27, 2020 om 16:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, je hebt twee vorderingen, waarvan er een heel zeker is (restant plus rente). Ik verwacht dat je daarmee eruit zal komen als de partij die grotendeels gelijk heeft en dan zijn de proceskosten voor de tegenpartij (als je dat hebt gevorderd). Je hebt overigens ook een kans dat de tegenpartij wilt schikken maar pas nadat je de deurwaarder hebt ingeschakeld. Op Radar was er al iemand die een voucher kreeg voor 100%, zoiets zou ik met beide handen aangrijpen.

panter22
door panter22 Apr 27, 2020 om 18:06
6599 Antwoorden / Vragen

Welk restant? De aanbetaling van €175 zijn ze kwijt. Het restant is niet betaald.

Tr
door Trostomaat Apr 27, 2020 om 19:29
239 Antwoorden / Vragen

Goed punt panter22, naar de rechter gaan is dan waarschijnlijk toch een gok die je beter niet kunt wagen.

alfatrion
door alfatrion Apr 28, 2020 om 23:17
1659 Antwoorden / 1 Vragen

@panter22: Je hebt gelijk, de annuleringskosten zijn gelijk aan de aanbetaling. Dat beïnvloed helaas je kansen negatief.

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2020 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, allemaal naar de rechter. Iets afspreken en er dan nadien op terug willen komen. Uiteraard staat de consument volkomen in zijn recht.:-((

edrick3
door edrick3 - Apr 27, 2020 om 13:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat zijn onze rechten in deze.
Geen. Je hebt ZELF geannuleerd.
Dat is je eigen keus geweest.
En aan annuleren zijn kosten verbonden.

marita5
door marita5 - Apr 27, 2020 om 13:26
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ine Schuurman ,

Ik heb mijn boeking vóór 13 maart geannuleerd. Wat krijg ik nu terug?

A: Deze annulering heeft plaatsgevonden voordat restricties golden vanuit overheden. Daarom gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. U krijgt voor deze geannuleerde boeking het door u betaalde bedrag terug, minus annuleringskosten. Let op, u dient dit bedrag zelf terug te vragen. Dit kan via het tabblad “betalingen” in Mijn TUI.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.tui.nl/coronavirus-faq/

aurora1
door aurora1 - Apr 28, 2020 om 23:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft zelf geannuleerd en dat kost u geld, net zoals dat iedereen geld kost. Hoezo en waarom coulance?