Ma
door Marleen H Jan 21, 2024 om 22:06
Vakantie & reizen

Waarom bestaat de eenpersoonstoeslag nog bij vakantiereizen

Als single wil ik graag mee met een groepsreis. Maar zodra ik invul dat ik alleen reizend ben vliegt de prijs soms met €500 tot €1000 omhoog.

ik begrijp waarom dit gebeurd, immers het 2e bed kan niet aan een ander verkocht worden. Maar het is niet zo dat er veel eenpersoonskamers beschikbaar zijn die ik zou kunnen boeken. (En als die er al zijn is de kwaliteit vaak zoveel minder dat het het geld niet waard is)

In de huidige maatschappij met meer en meer alleenstaanden is deze toeslag m.i. een achterhaald begrip. wanneer wordt hier nu eens wat aangedaan?

4875 12 Rapporteer
sira
door sira - Jan 21, 2024 om 22:22
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Die eenpersoonstoeslag bestaat nog steeds, omdat de alleenstaanden (in Nederland) nog steeds ruim in de minderheid zijn. Volgens het CBS slechts 19%.

Vroeger had je voor jongeren ook single reizen en kon je aangeven dat je met iemand een kamer wilde delen. Een man deelde dan met een andere man en een vrouw met een andere vrouw.
U zou ook een vriendin kunnen vragen of die zin heeft om mee te gaan.

Er zijn ook websites waar je reisgenoten kunt zoeken en als het klikt, wat let u om beiden ergens iets te boeken?

ma
door marleenvanh Jan 26, 2024 om 13:07
452 Antwoorden / 1 Vragen

Slechts(?) Da's wel 1 op de 5!! Dan zouden van elke 10 kamers er dus 2 één-persoons kamer moeten (!) zijn. Met dezelfde faciliteiten tegen dezelfde prijs. Eén persoon maakt ook minder vuil dan twee of meer (gezin met gratis.... jawel... kind op de kamer. Rotzooi welhaast gegarandeerd!!!) DAAR betaal jij als alleen gaande dus extra voor mee, want voor niks gaat de zon op! En de meeste mensen die alleen op vakantie gaan willen dat graag, maar dan niet daar (bijna) dubbel voor betalen of worden afgescheept met een dienstbode kamertje!

sira
door sira Jan 26, 2024 om 14:51
2348 Antwoorden / 24 Vragen

19% van de 100 noem ik nog steeds "slechts".
Bij een stemming verliezen die 19% ook zonder enige discussie.

Uitsluitend bij woke-gerelateerde zaken in Nederland wint de 19% :-))

rj
door rjw Jan 26, 2024 om 19:40
3267 Antwoorden / 5 Vragen

@marleen: het maakt voor de schoonmaaktijd vrijwel niets uit of je een 1 of 2 persoonsbed moet opmaken. De badkamer schoonmaken is ook evenveel werk.

mahadma
door mahadma - Jan 21, 2024 om 22:24
11544 Antwoorden / 51 Vragen

De kosten voor de service aan schoonmaak, linnengoed, handdoeken, energiegebruik enz, personeelskosten zijn niet goedkoper bij 1 persoon tov 2 personen. En daarom zullen er altijd meerprijzen / toeslagen bij 1 persoonsbezetting zijn, bovendien is de 2 persoons bezetting vele malen meer als 1 persoons bezetting.

Om uw vraag te beantwoorden, ik vrees voor u  dat het geen prio één zal zijn om die prijzen te veranderen, nog eerder dat het nooit zal veranderen.

Wellicht kunt u een bevriende partner/vriend/vriendin/buur meenemen en dan samen goedkoper op vakantie kunnen gaan.

tenormin
door tenormin - Jan 21, 2024 om 22:44
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij is het toch niet verboden een twee-persoonskamer te huren om er alleen gebruik van te maken? Zou niets voor mij zijn geweest om dan met een vreemde de kamer te delen. Ik zou dus (vroeger) gewoon een tweepersoons kamer te willen.

sira
door sira Jan 21, 2024 om 23:37
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ze is het niet eens met de toeslag wanneer ze in haar eentje gebruik moet maken van een tweepersoonskamer. Er zijn overigens maar weinig hotels die eenpersoonskamers hebben, omdat het merendeel van de mensen met z'n tweeën komen..

tenormin
door tenormin Jan 22, 2024 om 00:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, sorry, maar de TS geeft zelf aan dat ze het begrijpt. Kennelijk niet? Zal het hotel een zorg zijn of er iemand naast haar/hem ligt, zolang er betaald word voor een kamer met twee personen? Als dat, zoal de TS schrijft, 500 tot 1000 euro scheelt, boekt men toch voor twee personen?

ne
door neodutchio - Jan 21, 2024 om 22:48
5156 Antwoorden / 12 Vragen

De enige meerkosten met 2 personen is het ontbijt. Voor de rest zijn de kosten hetzelfde. Zou de toeslag verdwijnen zal je per kamer moeten gaan betalen. Maar dan gaan mensen weer klagen dat ze alleen net zoveel betalen als met 2.
Een eenpersoonskamer schoonmaken is hetzelfde werk als een tweepersoonskamer, daar zit dus ook geen voordeel in.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 21, 2024 om 23:26
2069 Antwoorden / Vragen

U kunt ook geen hotel boeken voor één persoon voor de helft van de prijs voor twee personen op een kamer. En eigenlijk zie ik ook het doel niet om die prijzen verplicht gelijk te trekken.

Iv
door Ivo W - Jan 22, 2024 om 10:14
729 Antwoorden / Vragen

Als u een eerlijk bedrag per persoon wilt betalen, moet u gebruik maken van gedeelde kamers in een hostel. Daar betaalt iedereen per bed (persoon). En niet per kamer.
Tenzij u ook daar een privé kamer wenst. Dan moet u voor alle bedden in de kamer betalen. En daar bovenop eventueel voor één persoon ontbijt.

rj
door rjw - Jan 22, 2024 om 10:26
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Kies een singlesreis. Dan kan je kiezen of je met een ander de kamer wilt delen (zonder toeslag) of een eigen kamer wilt (met een toeslag).

pi
door piet limburg - Jan 26, 2024 om 14:43
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo een ,,achterhaald begrip"?
De meeste antwoorden op uw vraag laten precies weten waarom deze toeslag bestaat (en ook zal blijven) bestaan.
On de huidige maatschappij zal niet alles zomaar veranderen.

mo
door mof - Jan 26, 2024 om 21:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom zou dit een  achterhaald begrip zijn? U stelt dat dat zo is maar ondersteunt dat niet met een berekeing. Het is zoals u zelf al aangeeft duurder om individuele reizigers onder te brengen dan stelletjes.

mo
door mof - Jan 26, 2024 om 21:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Doet Albert Heijn ook met gezinsverpakkingen etc. Het leven wordt gemiddeld goedkoper als je met meer mensen samen iets doet.

Ke
door Keesje39 - Jan 27, 2024 om 12:04
27 Antwoorden / Vragen

Bij ENJOY HOTELS betaal je geen toeslag voor een eenpersoonskamer. Die moet natuurlijk wel beschikbaar zijn. Advies: vroeg boeken.

sira
door sira Jan 27, 2024 om 14:00
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Goede tip voor de singles

rj
door rjw Jan 27, 2024 om 21:10
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Dan kunnen mensen die met z'n 2en gaan klagen dat ze belachelijk veel meer moeten betalen. "Het schoonmaken van onze kamer is toch niet 2 keer zo duur als een eenpersoonskamer"....