pi
door pienpien Jun 25, 2008 om 16:17
Voeding & gezondheid

2 fruit per dag

IK HEB EEN DISCUSSIE MET EEN VRIEND. HIJ STELT DAT 2 KIWI'S  VOLDOENDE FRUIT IS VOOR 1 DAG.

VOLGENS MIJ MIJ IS DAT NIET ZO, DE KIWI'S ZIJN TE KLEIN OM TE VOLDOEN AAN HET FRUITVOORSCHRIFT VAN 2 STUKS FRUIT PER DAG.

WIE WEET HIER HET ANTWOORD OP.

V.GR. MARIE-JOSE

5208 21 Rapporteer

drevil
door drevil - Jun 25, 2008 om 16:28
223 Antwoorden / 14 Vragen

Ik voldoe mijn 2 x fruit per dag door twee kersen te eten... Ik leef nog steeds, dus zal wel goed zijn. Kiwi's zijn groter dan kersen, dus das mischien al een overdosis, toch even de huisarts bellen...

labswans
door labswans - Jun 25, 2008 om 16:28
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is een vraag en andwoordrubriek en geen discussie

HOOFDLETTERS neeerplanten is gelijk aan SCHREEUWEN

Om toch te kunnen antwoorden : uw vriend heeft gewoon gelijk , 2 stuks fruit is 2 stuks fruit. Daarover is geen discussie te voeren. Er zit voldoende dingen in kwa vitamines e.d. om hem 100% gelijk te geven.

einde discussie hihihi , labswans

stacey
door stacey - Jun 25, 2008 om 16:47
10352 Antwoorden / 12 Vragen

-------De meeste mensen eten minder gezond dan zij denken en
eten niet de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit per dag.
Het is handig om te weten dat 'één keer fruit' overeenkomt met bijvoorbeeld:

----een middelgrote appel of twee mandarijntjes of
een dessertschaaltje druiven, appelmoes of aardbeien of
een glas citrussap -------

http://www.kwfkankerbestrijding.nl/index.jsp?objectid=16138

Maar elke dag 2 of 10 kiwi`s is ook niet gezond, je moet wel Varitatie hebben, elk fruit bevat weer andere dingen die je (ook) nodig hebt voor een evenwichtige voeding.

VB;

Aardbei: Rijk aan vitamine C, goede bron van vezels en vitamine B9
Kers: Energetisch, goede bron van provitamine A en vitamine C.
Kiwi: Rijk aan vitamine C, vitamine E, kalium.
Pruim: Rijk aan vezels, bron van kalium, ijzer en magnesium

Groetjes,

stacey
door stacey - Jun 25, 2008 om 16:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

1 kiwi = 75 % ADH Vitamime C (volwassen man en vrouw)

1sinaasappel= 90 % ADH Vitamine C  (volwassen man en vrouw)

http://www.vitamine-info.nl/waar/vitaminesvoeding

vladja
door vladja - Jun 25, 2008 om 17:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Neem gewoon een multi-vitaminepil + vitamine C. Ben je van al het gezeur af en het is nog goedkoper ook.

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 26, 2008 om 00:30
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Marie-José,

Geef hem maar gewoon gelijk. Of wil ie dan wat van je?

Zelf eet ik 3 stuks. Dieet. Oh jee, ik heb m'n banaan nog niet gehad;-)

H.

akle0106
door akle0106 - Jun 27, 2008 om 12:56
6 Antwoorden / 8 Vragen

Goh, Vladja waar ben jij naar school geweest??

thei
door thei - Jun 27, 2008 om 13:13
5 Antwoorden / 1 Vragen

Voor mij is het geen probleem.

Fruit, heerlijk!

Iedere dag een banaan en volop manderijntjes.

En als ik langs een stalletje lopp of in de supermarkt kom en iets lekker fruitigs zie liggen dan neem ik meestal nog wat anders mee.

Pas nog nectarine's die in de aanbieding waren,even laten liggen en dan heerlijk zoet en sappig.

vladja
door vladja - Jun 27, 2008 om 13:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat heeft naar school gaan te maken met het (verplicht) moeten eten van twee stuks fruit of het slikken van een vitaminepil?

Vladja

sa
door sanneklok - Jun 27, 2008 om 14:12
49 Antwoorden / 16 Vragen

Allereerst: Labzwans ik vind je reacties reuze irritant en bet-weterig!

Wat het fruit betreft wordt er altijd gezegd dat twee stuks fruit op een dag goed is. Dan moet je denk ik wel twee verschillende soorten nemen. Een banaan elke dag maakt wel dik hoor, ervaring! Het gaat er niet om dat alleen het fruit goed moet zijn maar de rest van je eten telt mee in zo'n slogan. Dus ook verse groenten etc! Kiwi's hebben trouwens wel als bijnaam "vitaminebommen" maar andere fruitsoorten zijn weer voorzien van andere vezels etc. die we wel nodig hebben. Er is een nieuwe versie op de vroegere "schijf van vijf"en daar kan je het beste even naar kijken denk ik.

Succes!  Sanne

thei
door thei - Jun 27, 2008 om 14:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heb je iets aan deze site.

http://www.voedingswaardetabel.nl/

En banaan eet ik iedere morgen, dan heb je de hele dag nog voor je en gebruik je genoeg energie.

djintara
door djintara - Jun 27, 2008 om 17:16
31 Antwoorden / 11 Vragen

volgens mij heeft het helemaal niets te maken met  hoe groot een stuk fruit dan wel niet is. Gaat om de hoeveelheid vitaminen. Meen zelfs ooit gehoord te hebben dat één kiwi per dag je meer dan genoeg aan vitaminen geeft.

br
door brokan - Jun 27, 2008 om 17:41
3 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Marie-Jose,

Naar mijn idee zijn 2 kiwi's per dag voldoende voor het benodigde aantal vitaminen C, maar waarom zouden wij ons daar precies aan houden? Geniet toch van al het fruit dat nu te koop is, vooral de variatie maakt het leven immers rijker! En eet dus minstens 2 vruchten of porties per dag, maar steeds wat anders, dan blijft het feestelijk.

Vriendelijke groeten van kroko.

marijke77
door marijke77 - Jun 27, 2008 om 18:59
159 Antwoorden / 3 Vragen

Ook met minder dan 2 stuks fruit per dag blijf je wel gezond hoor, eerst was het 1 stuk fruit nu 2 en over een paar jaar moeten het er 3 zijn, dit is goed voor de fruitverkoper.

holstein
door holstein - Jun 27, 2008 om 19:24
922 Antwoorden / 16 Vragen

Size doesn't matter.......

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 28, 2008 om 01:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Marijke:

Ook Marijke, ook. Maar 't is ook gewoon lekker.
H.

ba
door basje10 - Jun 28, 2008 om 08:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk dat het ook belangrijk is om seizoenzgeboden fruit te eten, maar een kiwi kan heel het jaar,ze zijn altijd lekker en gezond en voor de lijners onder ons ze laxeren ook goed net als pruimen, maar die tijd komt er ook aan.en dan in het najaar de walnoten,en in de winter zullen het weer meer uit een potje moeten halen want kas fruit vind ik nie lekker maar nogmaals de kiwi kan heel het jaar net als de bananen.maar appels en nektarines zijn vers gewoon het lekkerst.

sw
door swerkman - Jun 28, 2008 om 10:37
29 Antwoorden / 10 Vragen

2 kiwi's  per dag zijn prima HEt zijn echt vitaminebommen Dat zit dus wel goed Als je ook voor voldoende groente zorgt komt ben je al een eind op weg

Gr quiseppo

edwardus
door edwardus - Jun 28, 2008 om 11:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kiwi is vooral rijk aan vitamine C. 2 kiwi's eten op een dag is meer dan zat voor je behoefte aan vitamine C. Alleen, je hebt niet alleen vitamine C nodig, er zijn nog zoveel andere vitamines en mineralen. Waar het met die "2 stuks fruit per dag" eigenlijk om te doen is, is dat men wordt aangespoord iets meer te gaan doen aan hun voedingspatroon, het is vooral gericht op de mensen die leven van cola, hamburgers, patat en snoep.

Als je ervoor zorgt dat je voldoende groente en fruit eet EN genoeg gevarieerd eet, dan krijg je echt voldoende vitamines en voedingsstoffen binnen. Als aanvulling kan een (goede) multivitamine pil echt geen kwaad, maar ik zou het liever niet nemen in plaats van groente en fruit.

Dus: 2 kiwi's per dag: prima, maar eet ook 's andere soorten fruit.

En niet te vergeten: lichaamsbeweging.

boerinlena
door boerinlena - Jun 29, 2008 om 00:40
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb wel eens gehoord dat in 1 kiwi meer vitaminen zitten dan in een sinasappel, dus ik denk dat het wel genoeg fruit is voor 1 dag.

wimbremer
door wimbremer - Jul 2, 2008 om 07:15
122 Antwoorden / 19 Vragen

In combinatie met normaal eten (verse groenten en zo) is twee kiwi's zat. Overal zitten vitaminen in. Het is trouwens bewezen dat je van een paar glazen melk per dag en een stuk of wat bananen NIETS ANDERS NODIG HEBT OM IN LEVEN TE BLIJVEN. Of schreeuw ik nu te hard (Smile)
In deze twee zitten namelijk alle bouwstoffen mineralen vezels, suikers e.d. die een mensch nodig heeft.  Goed, beetje eenzijdig maar als je ooit eens op een onbewoond eiland komt met alleen maar koeien en bananen. Stel he, je weet het maar nooit.