le
door leid Nov 14, 2008 om 11:17
Voeding & gezondheid

Besteding ouderbijdrage

Bij ons op de basisschool wordt de vrijwillige ouderbijdrage gebruikt voor het (mede)financieren van de Citotoets. Mag dit eigenlijk wel? En zo ja, is dit wel gewenst? Moet de ouderbijdrage niet gewoon aan uitjes en feestjes e.d. worden besteed? Gr.Leid

1232 7 Rapporteer

ha
door hankins - Nov 14, 2008 om 13:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor snel antwoord op zulk soort vragen over school kun je het beste de advieslijn voor ouders over onderwijs bellen. Dit is gratis: 0800 5010. Je krijgt eerst een keuzemenu en kiest dan voor het soort onderwijs waarop je kind zit, bijvoorbeeld openbaar of christelijk en krijgt dan een medewerker van de ouderorganisatie aan de telefoon. Ik geloof dat het tussen 9 en 15.00 uur te bereiken is. Heel handig, want ze zoeken alles voor je uit en je weet meteen wat wel en niet mag in zo'n geval en ook hoe je kunt reageren richting de school.

wi
door willemvl - Nov 14, 2008 om 13:17
6 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb jarenlang in een schoolbestuur gezeten en heb mij altijd geergerd aan die "vrijwillige" ouderbijdrage, maar ik was in een minderheid. Ik heb, als bestuurslid, altijd de bijdrage geweigerd te betalen, ook later toen mijn kinderen op de middelbare school zaten. Wel was ik altijd een van de eersten die betaalde voor specifieke, niet-directeonderwijsactiviteite zoals uitjes e.d. waarvoor dan wel een begroting aanwezig moest zijn.

ir
door irma50 - Nov 14, 2008 om 13:56
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het is 100% zeker dat het niet verplicht is, maar vaak worden de kinderen op school erop aangesproken, heb ik meegemaakt, en dat wil je ook niet, maar het is zeker niet voor de sito toets.

ps. Die foto vind ik geweldig, ik weet niet wie je bent maar als jij op die foto staat moeten we elkaar kennen.

Het was juffr. Groesbeek in de 1e klas.

Gr. Ir

ir
door irma50 - Nov 14, 2008 om 14:08
6 Antwoorden / 1 Vragen

geloof niet dat die foto klopt.

marijke77
door marijke77 - Nov 14, 2008 om 15:37
158 Antwoorden / 3 Vragen

Deze bijdrage is zeer zeker niet bestemd voor de citotoets, deze bijdrage is ook vrijwillig en zouden mensen die niet betalen dan zou dat kind niet met de citotoets mee kunnen doen of hier appart voor moeten betalen. Deze bijdrage is voor vieringen zoals sinterklaas kerst en andere schoolfeestjes.

ma
door math47 - Nov 14, 2008 om 20:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

kijk eens op deze site:

http://www.vo-raad.nl/actueel/nieuws/ouderbijdrage-alleen-voor-activiteiten-buiten-lesprogramma

ni
door nicokan - Nov 14, 2008 om 20:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Betaling van de Cito-toets uit de ouderbjdrage is zeker ongewenst en volgens mij mag het ook niet. De Cito-toets is (als de school deelneemt) een onderdeel van het lesprogramma. Scholen hebben geld genoeg om ervoor te zorgen dat er een goed lesprogramma wordt uitgevoerd en hebben ook voldoende geld om een Cito-toets te betalen. De ouderbijdrage is een vrijwillige bijdrage en de financiering van een verplicht lesonderdeel uit een vrijwillige bijdrage lijkt mij onjuist. Voor verdere informatie: Vereniging Openbaar Onderwijs, 036-5331500