rh
door rhillebrand Jan 24, 2005 om 20:51
Voeding & gezondheid

Hoe een vergelijk te maken tussen particulier en ziekenfonds

Even een vraagje voor de experts.

Graag zou ik een vergelijk maken tussen particulier en ziekenfonds.

Ben werkzaam bij een baas voor 40 uur in de week, daarnaast heb ik een eigen zaak. Nu wil de belastingsdient me uit het ziekenfonds hebben naar aanleiding van jaren 2001/2002, In deze jaren is nl. winst uit de onderneming geweest. De toetsing ligt voor ondernemers lager dan bij werknemers. De uitkomst van het bezwaarschrift is dat alle verklaringingen teniet wordt verklaart als ik stop met mijn bedrijfs activiteiten. Om dit besluit te kunnen maken zou ik graag een vergelijk zien.

Ben er mee bezig geweest maar kom niet tot een goed resultaat. bv. op het loonstrookje staan 2 zaken ZFW premie en ZFW premie werkgever. Moeten deze allemaal bij elkaar geteld worden ?

629 2 Rapporteer

denis
door denis - Jan 27, 2005 om 19:12
9 Antwoorden / 0 Vragen

U betaalt nu het volgende:

- Nominale premie ziekenfonds, ong. € 30,-- per maand

- Evt. premie aanvullende verzekering

- 8,2% van de winst uit onderneming (Max. over € 20.500,--)

- 1,45% van uw brutoloon werknemersbijdrage

- De werkgever betaalt 6,75% van het brutoloon als premie. Hierover moet u belasting betalen.

- Wanneer u geen kosten heeft gemaakt krijgt u € 250,-- terug.

Voorbeeldberekening:

- Nominale premie € 30,-- x 12 = € 360,--

- Aanvullende verzekering € 15,-- = € 180,--

- Percentage onderneming 8,2% van € 10.000,-- = € 820,--

- Werknemersbijdrage 1,45% van € 25.000,-- = € 362,--

- Belasting over werkgeversbijdrage 42% van € 708,--

- Geen recht op no-claim

Totaal € 2.430,--

Particuliere verzekering

- Premie inclusief wettelijke bijdragen: € 1.250,--

- Eigen risico € 250,--

Totaal € 1.500,--

Kijk voor de premie van een ziektekostenverzekering eens op
www.independer.nl. De door mij genoemde premie is niet meer dan een
vrij gemiddelde premie.

succes

gr. Simon

rh
door rhillebrand - Jan 27, 2005 om 22:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie :
Maar ik begrijp het nog niet 100%.
Bovenste gedeelte wordt er gesproken over 6,75% van brutoloon als belasting (dus betalen). Onder in het voorbeeld staat er 42% van 708,-- (waar komt deze vandaan), er wordt niet gesproken over 6,75%.

Moet ik deze berekening per persoon van mijn gezin doen (partner +  2 kinderen). Want mijn maandpremie is 93,80 incl. aanvullend. Dit is dus exl. werkgever bijdrage. Beide werken we we bij een werkgever.

Hopenlijk kun je het met nog iets meer verduidelijken, want het blijft me soms een getover met getallen. Het lijkt er nl op dat particulier goedkoper is. Naar mijn mening moet dat altijd duurder zijn.