Ellis Verheul
door Ellis Verheul Apr 20, 2020 om 13:45
Voeding & gezondheid

Huisarts weigert afspraak

Mijn vader van 90 krijgt al jaren een B12 injectie, de assistente prikt dat op afspraak. Vorige week gebeld voor een afspraak prima in de middag. Even later werd hij teruggebeld de huisarts wilde niet dat hij kwam hij moest maar naar de drogist(in een winkelcentrum) om pilletjes te halen. Hoe krom is dat volgens mij loop je toch meer risico daar dan even bij de assistente aankloppen hij hoeft niet eens in de wachtkamer te zitten. Daar komt ook nog bij dat pilletjes minder werken en dit dus ook nog eens niet vergoed krijgt. Mijn vraag is had de huisarts hier nou gelijk?

2579 9 Rapporteer

Topantwoord

me
door mein33 - Apr 20, 2020 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vader zit ruimschoots in de corona risico groep en terecht dat de huisarts hem geen onnodig risico wil laten lopen.
Heeft uw vader zorg van een thuiszorg organisatie, dan kan deze verpleegkundige de injectie op recept van de huisarts afhalen bij de Apotheek en hem de injectie toedienen.

Ka
door Kassagebruiker Apr 20, 2020 om 13:56
683 Antwoorden / 5 Vragen

Goede reactie. Mein33, maar die verpleegkundige komt bij nog meer mensen als je denkt.

tenormin
door tenormin Apr 20, 2020 om 14:05
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@kassagebruiker, helemaal met u eens. Dan komt ze veel te dichtbij. Vandaar mijn tussenoplossing (die ik nu trouwens ook tijdelijk heb - de ampulvorm).

Ellis Verheul
door Ellis Verheul Apr 20, 2020 om 14:07
Antwoorden / 1 Vragen

Precies en volgens Rutte moeten we toch gewoon naar de huisarts kunnennzonder risico.

me
door mein33 Apr 20, 2020 om 14:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-((

Ellis Verheul
door Ellis Verheul Apr 20, 2020 om 14:26
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vader heeft geen thuiszorg is nog helemaal zelfstandig.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 20, 2020 om 13:51
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik probeer mee te denken: iemand anders dan de 90 jarige kan B12 pilletjes kopen en bij de 90 jarige brengen en zo loopt de 90 jarige geen risico èn krijgt toch de B12. Gaat de 90 jarige naar de huisarts dan loopt hij door in persoon te komen weldegelijk meer risico op besmetting en dat is voor die leeftijd een groot (groter) risico als B12 pilletjes.

Overigens, B12 van H&B zijn 1000 ug, dus ook niet het lichtste.

Ellis Verheul
door Ellis Verheul Apr 20, 2020 om 14:12
Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk ben ik ze gaan halen maar vind de redenering van haal maar tabletten in een winkel dat geeft minder risico nergens op slaan. Want mijn vader was zelf gegaan als ik niet toevallig langs was gekomen.

Ka
door Kassagebruiker Apr 20, 2020 om 15:03
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Ellis Verheul,

Dus u stuurt uw vader, 90 jaar, liever naar een verzamelplaats van zieken, om precies te zijn de dokterspraktijk? Of komen er in de praktijk alleen maar gezonde mensen of juist mensen met een ziekte? Uw redenatie kan ik eerlijkgezegd niet volgen, maar dat terzijde.

Ellis Verheul
door Ellis Verheul Apr 20, 2020 om 15:17
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat hij in een winkelcentrum meer risico loopt ja.

Ka
door Kassagebruiker Apr 20, 2020 om 16:18
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ellis, die mening deel ik niet, wat komen er bij één punt? Juist bij de dokter zijn dat zieken die zo ver zijn dat ze hulp nodig hebben.

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2020 om 13:55
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk toch dat de huisarts het safer vond om uw vader van 90 niet naar de praktijk te laten komen. Wel ben ik de mening toegedaan (pilletjes helpen inderdaad niet zo geweldig) dat hij een recept voor uw vader klaar had moeten laten leggen in de apotheek, in ampulvorm.  Voor tijdelijk gebruik. Dus bel de assistente nog een keer en vraag voor een tijdelijke vervanging van de injectie. Dat word wel vergoed.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2020 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn huisarts heeft 's ochtens afspraken voir gewone zieken en 's middags voor corona.

Kon gewoon bij hem terecht voor een afspraak.

Beetje raar afschuifsysteemvan die dokter.

Ellis Verheul
door Ellis Verheul Apr 20, 2020 om 14:12
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is inderdaad mijn punt ook. Dank je

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 20, 2020 om 15:31
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze info. Ik vind de handelwijze op zich wel klachtwaardig want indien uw vader patiënt is bij die huisarts had dit wel moeten toestaan.  Een huisarts heeft zich ook te houden aan zijn ambtseed. De huisarts had m.i. de plicht om opo de een of andere reden toch te zorgen dat uw vader de medicatie op tijd kreeg toegediend. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-van-de-zorg/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-terecht-met-een-klacht-over-een-arts-of-zorginstelling  Dus m.i. handelde de huyisarts hier onterecht. Mogelijk een assistent(e) aan de telefoon? Doe dus eerst zelf even namens uw vader navraag bij de huisarts zelf resp. vraag of hi/zij u dingend wil bellen.

Ellis Verheul
door Ellis Verheul Apr 20, 2020 om 15:59
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor je duidelijke antwoord en link. De assistente belde juist af in opdracht van de huisarts. Zij had de afspraak met mijn vader al gemaakt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 20, 2020 om 16:14
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan

Ellis Verheul
door Ellis Verheul Apr 20, 2020 om 18:35
Antwoorden / 1 Vragen

Net kontakt gehad met huisarts die zegt dat is het beleid van alle huisartsen. Ik zeg vreemd dat u assistente hier dan niet van op de hoogte was, aangeziennzij we l erstde afspraak maakte. Maar dat was een misverstand zei hij. Ik vind het al met al maar raar zei ik mog maar volgens hem zijn dit de regels.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 20, 2020 om 18:48
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb zojuist een zoektocht gedaan op het i-net en kan helemaal niets vinden, ook niet bij KNMG dat hier sprake zou zijn van beleid. Ik zie wel diverse aanbevelingen om niet zonder meer of bij het idee van besmet te zijn naar de huyisarts te gaan. Het lijkt mij zinvol om toch in ieder geval navraag te doen bij de KNMG zie deze info: https://www.knmg.nl/over-knmg/wat/raad-tuchtrechtspraak/indienen-klacht-en-procedure.htm  hoewel u dan niet meteen als klacht behoeft te formuleren.

Ellis Verheul
door Ellis Verheul Apr 20, 2020 om 21:28
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel ga ik zeker naar kijken.

marita5
door marita5 - Apr 20, 2020 om 19:28
11545 Antwoorden / 15 Vragen
Ellis Verheul
door Ellis Verheul Apr 20, 2020 om 21:33
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel dit is goeie info.

marita5
door marita5 Apr 20, 2020 om 21:34
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

lo
door lovewinnie - Apr 20, 2020 om 22:31
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Ken er 3 waaronder ik zelf die nu indd geen injecties krijgen maar pillen. Onnodig risico en met pillen kun je ook aanvullen alleen met gedoe en werkt net wat minder maar niet levensgevaarlijk . Heb thuis kind die risico patiënt is maar of dat hier iets mee te maken heeft?. Onnodig patienten in de praktijk niet je niet willen. Zeker niet als je 90 bent
Alleen noodzakelijke dingen doen ze nu. Ook uitstrijkjes etc worden nu niet gedaan. Kun je denken, ja maar dat is niet belangrijk. Nou voor sommige vrouwen wel als ze bijv eerder slecht nieuws krijgen en nu dus extra weken in stress .
Bij vrouwen alleen 12 en 20 echo. Alleen die noodzakelijk.

Wat  op te lossen is op andere manier, zonder contact zullen ze telefonisch doen of met medicatie die je zelf kunt geven .

Magnum007
door Magnum007 - Apr 20, 2020 om 22:46
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ellis,

Het antwoord is niet zo gemakkelijk nu.

Persoonlijk vind ik,dat de huisarts van je vader rekening had moeten houden met zijn leeftijd en desnoods even langs je vader op huisbezoek had kunnen gaan.

Maar : ik merk nu een enorme stress bij de doctoren vanwege de corona-crisis.

Als je het positief bekijkt,kun je blij zijn,dat je vader verder gezond is in deze gevaarlijke tijd.

panter22
door panter22 - Apr 21, 2020 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk maar eens op de website van de huisarts van je vader. Er zal waarschijnlijk geen gewoon spreekuur worden gehouden.
Onze huisarts bv werkt alleen voor spoedeisende gevallen. En werkt zoveel mogelijk via de assistenten telefonisch de klachten af.
Dus voor een keer vitaminepillen kopen kan er toch wel af? Bij Holland & Barett, 200 pillen voor €19.
Als je vader wel naar de praktijk kon komen en hij zou ziek worden, wie kreeg dan de schuld?