jo
door josefien5 Jul 23, 2013 om 10:57
Voeding & gezondheid

Inzicht in declaratie zorgverzekering

Mijn verzekeraar stuurt mij rekeningen van medicijnen die ik heb gebruikt en geeft daarbij alleen de prijzen aan en niet voor welk medicijn het is. Ik kan zodoende niet nagaan wat ze nu precies declareren en of het al dan niet onder de basis-verzekering valt. Ze willen de informatie die ik wil hebben niet per email geven, vanwege de privacy.
Wie heeft daar ervaring mee ?

2486 36 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2013 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke verzekeraar is dit? Kunt u niet inloggen bij hen zodat u het overzicht kunt bekijken van de gedeclareerde medicijnen?

jo
door josefien5 - Jul 24, 2013 om 09:53
13 Antwoorden / 22 Vragen

Mij verzekeraar is Univé en ik heb inderdaad een lijst van geneesmiddelen van hen gezien en ook die van de overheid waarop alle medicijnen staan die onder de basisverzekering vallen.Ik heb alles gecheckt en vrijwel al mijn medicijnen zouden onder de basisverzekering vallen. Toch krijg ik een rekening van ruim 200 euro, en ik kreeg geen inzicht in waar dat nou precies voor is. Dta is mijn probleem, ik wil weten waar ik voor betaal !

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2013 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u weet toch wel dat voor medicijnen het eigen risico van toepassing is?

jo
door josefien5 - Jul 25, 2013 om 10:09
13 Antwoorden / 22 Vragen

Nee Tijger, dat is niet zo. Veel medicijnen vallen gewoon onder de basisverzekering.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2013 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=josefien5 schreef op donderdag 25 jul 2013, 10:09]Nee Tijger, dat is niet zo. Veel medicijnen vallen gewoon onder de basisverzekering.

Inderdaad. De meeste medicijnen vallen onder de basisverzekering, maar op de vergoeding van medicijnen is het eigen risico van, dit jaar, € 350 van toepassing.

Cookies
door Cookies - Jul 25, 2013 om 10:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=josefien5 schreef op donderdag 25 jul 2013, 10:09]Nee Tijger, dat is niet zo. Veel medicijnen vallen gewoon onder de basisverzekering.

Dus eigen risico tot 350,-!

jo
door josefien5 - Jul 25, 2013 om 10:34
13 Antwoorden / 22 Vragen

Ik geloof niet dat wij elkaar goed begrijpen. Veel medicijnen vallen onder de basisverzekering en hoeven dus niet betaald te worden, ook niet uit het eigen risico. Medicijnen die niet onder de basisverzekering vallen komen ten laste van het eigen risico van 350 euro. En daar gaat het mij nu net om: ik krijg geen duidelijkheid over welke medicijnen daar nu precies onder vallen. De lijst van de overheid geeft aan dat vrijwel al mijn medicijnen onder de basisverzekering vallen, en mijn zorgverzekering declareert ruim 200 euro voor medicijnen die daar niet onder zouden vallen en wil niet aangeven om welke medicijnen het gaat. Dat is het probleem, ik wil weten voor welke medicijnen ik moet betalen !

Cookies
door Cookies - Jul 25, 2013 om 10:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=josefien5 schreef op donderdag 25 jul 2013, 10:34]Ik geloof niet dat wij elkaar goed begrijpen. Veel medicijnen vallen onder de basisverzekering en hoeven dus niet betaald te worden, ook niet uit het eigen risico.

Jij begrijpt het niet! Medicatie uit de basisverzekering moet WEL betaald worden uit eigen risico!

zoekster
door zoekster - Jul 25, 2013 om 12:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bijna alle dingen die onder de basisverzekering vallen, vallen onder het eigen risico. Dat betekent dat je eerst 350 euro zelf moet betalen, daarna hoef je niets meer te betalen.
Er zijn een paar uitzonderingen
De kosten van de huisarts, verloskundige zorg en kraamzorg. Daar hoef je nooit voor te betalen, de rest van wat onder de basisverzekering valt, moet dus eerst verrekend worden met die 350 euro.

Lees dit KLIK er maar eens over na.
Je hebt duidelijk niets van het principe van het eigen risico begrepen, terwijl het al jaren zo gaat.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2013 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Josefien, lees dit eens. Klik hier

jo
door josefien5 - Jul 25, 2013 om 18:34
13 Antwoorden / 22 Vragen

"Geneesmiddelen die je voorgeschreven krijgt van huisarts of specialist vallen in principe onder de dekking van de basisverzekering. Dat wil echter niet zeggen dat u de kosten van geneesmiddelen altijd helemaal vergoed krijgt." Zo staat het in de wet. Daarom wil ik weten welke geneesmiddelen hier NIET onder gerekend worden en wat ze kosten. Hopelijk is nu mijn vraag duidelijk: ik vraag alleen of er mensen zijn hetzelfde probleem hebben met hun verzekering, namelijk het weigeren hierin inzicht te geven.

zoekster
door zoekster - Jul 25, 2013 om 18:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Volgens mij begrijp je er nog steeds geen hout van. Geef eerst maar eens toe dat die zin van je uit een vorige post

Veel medicijnen vallen onder de basisverzekering en hoeven dus niet betaald te worden, ook niet uit het eigen risico.

dikke onzin is.

Dan pas geloof ik dat je er iets van hebt begrepen.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2013 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is heel simpel. Als ze niet vergoed worden door de verzekering, moet u ze bij de apotheek betalen.

Bijvoorbeeld:

Aspirine
Paracetamol
Maagzuurremmers
Hoestdrank
En ga zo maar door.

Dus ga naar een apotheek en vraag wat een doosje aspirine kost, dan weet u het.

Er zijn ook middelen, waar u de eerste 14 dagen gebruik zelf moet betalen aan de apotheker. Zoals sommige laxeermiddelen enzovoort.

Als u daar een recept voor krijgt, moet u meteen afrekenen.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2013 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De medicijnen die onder de basisverzekering vallen, vallen onder het eigen risico. Daarnaast heb je ook nog medicijnen die NIET onder de basisverzekering vallen en dus ook niet onder het eigen risico, want die moet je gewoon meteen betalen.

Daarnaast heb je nog medicijnen, waarvan je de eerste 14 dagen zelf moet betalen en als je die langdurig gebruikt, langer dan 6 maanden, je ze na die 14 dagen vergoed krijgt.

Zo duidelijk?

anita1971
door anita1971 - Jul 25, 2013 om 18:58
102 Antwoorden / 5 Vragen

Josefien5, het maakt niet uit of een medicijn wel of niet in de basisverzekering zit, u heeft een EIGEN RISICO van €350,-

Eerst moet u tot maximaal €350,- zelf betalen (terug betalen aan uw verzekeringsmaatschappij) en dan pas KRIJGT u de medicijnen.
Of u nu naar de huisarts gaat en die schrijft u medicijnen voor, of u gaat naar een specialist en die schrijft u medicijnen voor, dat maakt allemaal niet uit. U heeft nou eenmaal een eigen risico van €350,-

De medicijnen die ik tot juni kreeg moest ik zelf betalen, nu ben ik aan mijn eigen risico dus de rest van het jaar haal ik "gratis" medicijnen.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2013 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anita1971

Het maakt dus wel uit of een medicijn onder de basisverzekering valt of niet, want dat medicijn wat er niet onder valt, moet sowieso betaalt worden. Ook al heb je al € 350 eigen risico betaald.

jo
door josefien5 - Jul 26, 2013 om 08:39
13 Antwoorden / 22 Vragen

Medicijnen die onder de basisverzekering vallen hoef je NIET te betalen ! Medicijnen die daar buiten vallen wel !! Die komen t.l.v. je eigen risico van 350 euro, of soms moet je ze gewoon betalen. Kijk het maar na in de door de overheid vastgestelde regels voor medicijnkosten. Maar dat was mijn vraag niet: ik wil weten wat de prijs is van de mij in rekening gebrachte medicijnen. Dat krijg ik niet tye horen of te zien.

zoekster
door zoekster - Jul 26, 2013 om 08:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=josefien5 schreef op vrijdag 26 jul 2013, 08:39]Medicijnen die onder de basisverzekering vallen hoef je NIET te betalen ! Medicijnen die daar buiten vallen wel !! Die komen t.l.v. je eigen risico van 350 euro, of soms moet je ze gewoon betalen.
Je bent een hopeloos geval. Kan me voorstellen dat ze doodmoe van je worden bij de klantenservice van Univé.

anita1971
door anita1971 - Jul 26, 2013 om 09:06
102 Antwoorden / 5 Vragen

Tijger1, sorry ik weet dat ik paracetamol, maagbeschermers e.d. Zelf moet betalen. Ook vitamines die ik van de huisarts krijg moet ik zelf betalen. Maar dit is al zolang dat ik er niet bij nadenk, nogmaals excuus!!

Josefien5 Je hebt een eigen risico.............

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2013 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anita1971

Excuus niet nodig.

Soms mogen medicijnen alleen door de arts worden voorgeschreven, maar komen die ook niet voor vergoeding in aanmerking. Dus ook specialere dingen dan vitamines, paracetamol en dergelijke.

Maar Josefien wil of kan het niet snappen. Ze krijgt natuurlijk wel te horen wat de prijs is van van de aan haar in rekening gebrachte medicijnen, want zoiets staat gewoon op het overzicht.

ja
door jans2 - Jul 26, 2013 om 12:20
311 Antwoorden / 4 Vragen

Josefien5, u heeft het zich verkeerd ingeprent en u blijft dit voor waar houden. U heeft hierdoor een soort tunnelvisie. Ik doe (ook) een poging het u uit te leggen:

Medicijnen (en andere verstrekkingen) uit de basisverzekering hoef je niet te betalen NADAT het eigen risico van 350 euro bereikt is. Tot 350 euro betaal je dus alles zelf, DAARNA is alles uit de basisverzekering "gratis".
Medicijnen (en andere verstrekkingen) die buiten de basisverzekering vallen moeten ALTIJD "gewoon" betaald worden.

Medicatie + kosten kunt u opvragen bij uw zorgverzekeraar. Maar uw apotheek kan u misschien ook van dienst zijn.

me
door mein33 - Jul 26, 2013 om 13:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Lees meerdere malen dat o.a. medicijnen "gratis" worden verstrekt als de € 350.00 eigenbijdrage zijn opgesoupeerd, maar dat klopt van geen kant.
Alle medische zorg, dus ook medicatie, worden vergoed uit de opbrengst van premie's , werkgeversbijdragen en overige inhoudingen voor de zorg op het inkomen.
Daar bovenop komt, als je pech hebt, nog eens de € 350.00 voor het zgn. eigen risico.
Veel mensen zijn nog steeds in de veronderstelling dat de premie die ze rechtstreeks aan de zorgverzekeraar betalen de enige kosten zijn voor de zorg, maar dat is geensins het geval.

ja
door jans2 - Jul 26, 2013 om 15:30
311 Antwoorden / 4 Vragen

@mein33: daarom staat "gratis" ook tussen aanhalingstekens.

jo
door josefien5 - Jul 27, 2013 om 16:43
13 Antwoorden / 22 Vragen

Aan iedereen die nog bijdehante opmerkingen wil maken: ga gerust je gang ik zal ze niet meer lezen. Voor mij is deze zinloze discussie gesloten.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2013 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@josefien5

Dit is de rubriek vraag & antwoord, en niet discussie. U kunt een topic niet sluiten. Maar goed, u weet nu in ieder geval dat medicijnen die onder de basverzekering vallen, tot een bedrag van € 350 zelf moeten worden betaald.

me
door mein33 - Jul 27, 2013 om 17:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=josefien5 schreef op zaterdag 27 jul 2013, 16:43]Aan iedereen die nog bijdehante opmerkingen wil maken: ga gerust je gang ik zal ze niet meer lezen. Voor mij is deze zinloze discussie gesloten.

@josefien5,

Niet boos worden, dat is nergens voor nodig en lossen uw vraagstuk niet op.

Nogmaals de onderdelen in de zorg die niet onder het eigenrisico vallen:

De huisarts
Verloskunde / kraamzorg
Bevolkingsonderzoek
Griepprik
Zaken die worden vergoed via de aanvullende verzekering.

Alle andere zaken, dus ook medicatie, vallen onder het eigenrisico.

Jonne11
door Jonne11 - Jul 28, 2013 om 11:26
87 Antwoorden / 15 Vragen

Al met al is dit een leuke discussie aan het worden, maar niemand geeft antwoord op de vraag die gesteld werd! Ik ben zelf verzekerd bij CZ en ook ik krijg een rekening waarop staat dat ik voor medicijnen moet betalen, maar NIET VOOR WELKE medicijnen!!! En inderdaad, als ik dan bel met CZ krijg ik te horen dat ze dat niet mogen doorgeven ivm privacy! Wiens privacy vraag ik me dan af....het zijn MIJN medicijnen die ik heb gekregen en moet betalen! Mag ik dan ook graag een gespecificeerde rekening krijgen!!! Maar dat gebeurt dus niet. Ook als ik inlog bij mijncz kan ik niet zien welke medicijnen ik heb gebruikt.

Cookies
door Cookies - Jul 28, 2013 om 11:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mariken7 schreef op zondag 28 jul 2013, 11:26]Ook als ik inlog bij mijncz kan ik niet zien welke medicijnen ik heb gebruikt.

Je weet toch zelf wel welke medicatie je gebruikt?

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2013 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik bij Mijn Anderzorg inlog, en klik op zorgkostenoverzicht, zie ik wat er bijvoorbeeld gedeclareerd is onder farmacie. Als ik daar op klik, staat het medicijn vermeld plus de datum, naam van de apotheek, de prijs en of het uit het basispakket gaat.

En volgens mij heb je bij elke verzekeraar een eigen pagina, of kan je die aanmaken, en kan je zo al je gegevens zien.

@mariken7
Uiteraard geven ze dat niet TELEFONISCH door, want hoe moeten ze zeker weten dat het de verzekerde is die belt.

Ts verkeert in de veronderstelling dat de medicijnen die onder het basispakket vallen, niet onder het eigen risico vallen.

Jonne11
door Jonne11 - Jul 29, 2013 om 15:07
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 28 jul 2013, 11:34][quote=mariken7 schreef op zondag 28 jul 2013, 11:26]Ook als ik inlog bij mijncz kan ik niet zien welke medicijnen ik heb gebruikt.

Je weet toch zelf wel welke medicatie je gebruikt?

Hoi, ja, natuurlijk weet ik wat ik gebruik, maar als ik pas ruim 1 jaar (!!!) nadat ik mijn medicijnen gehaald heb de rekening ontvang van CZ, dan kan ik daar niet op zien welk bedrag bij welke medicijnen horen!

En Tijger, ik snap best dat CZ mij niet telefonisch informatie wil geven ivm de privacy, maar als je even verder had gelezen, dan had je gezien dat ik ook op mijn pagina van CZ niets wijzer word! Daar staat nergens een specificatie zodat ik niet kan zien welke medecijnen wat precies kosten.
Maar als ik dan vraag of ze mij een mailtje kunnen sturen met de specificatie, doen ze dat ook niet! Ik vind het raar, je moet kunnen zien waarvoor je betaalt! Gelukkig is de minister het hierin met mij en vele anderen eens en willen ze dit vanaf volgend jaar gaan verplichten! Wordt tijd!

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2013 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mariken7

Dus simpel, eind van het jaar overstappen naar een andere verzekeraar. Menzis, Anderzorg, zilveren Kruis ga maar door. Overal kan je alles zien.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2013 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mariken7

En als u dan op MijnCZ mijn zorgverbruik bekijkt, wat staat daar dan?

Jonne11
door Jonne11 - Jul 29, 2013 om 16:06
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 29 jul 2013, 15:14]@mariken7

En als u dan op MijnCZ mijn zorgverbruik bekijkt, wat staat daar dan?

Als ik daar kijk staat bij kosten apotheek: "geneesmiddelen". Verder niets. Ik kan dus niet zien voor welke geneesmiddelen ik dat betreffende bedrag betaal. En als je maar een soort geneesmiddelen hebt, dan is het wel duidelijk, maar bij meerdere medicijnen kun je dus niet zien wat je per soort betaalt.

el
door elze30 - Aug 10, 2013 om 15:33
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 29 jul 2013, 15:11]@mariken7

Dus simpel, eind van het jaar overstappen naar een andere verzekeraar. Menzis, Anderzorg, zilveren Kruis ga maar door. Overal kan je alles zien.

Volgens mijn informatie heeft Zilveren Kruis ook nog geen mogelijkheid om in detail de kosten te bekijken.

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2013 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@elze30

Vriendin heeft ZK, kan medicijn voor medicijn bekijken.

gallito
door gallito - Aug 10, 2013 om 23:10
479 Antwoorden / 66 Vragen

Als je aan CZ een kopie (print) stuurt uit je 'mijn cz' account met je specifieke vraag krijg je echt wel een antwoord van hen.
Ik heb er geen problemen bij ondervonden en alles per email.
Nog maar eens een poging doen dus.

Zoals al eerder opgemerkt:
Alle medicijnen vallen onder je eigen risicobedrag tot het limiet is bereikt. Pas daarna betaalt de zorgverzekeraar deze.
Alleen geneesmiddelen bij ziekenhuisopname vallen daarbuiten.

Dus om te kijken of het al dan niet onder de basis-verzekering valt doet niet ter zake.
Geneesmiddelen vallen altijd onder de basisverzekering.
U interpreteert de regels van de overheid verkeerd.