stoffelen
door stoffelen Mar 17, 2017 om 13:07
Voeding & gezondheid

Is het normaal dat de ziekenverzekering bepaalt welk medicijn je krijgt?

Mijn man gebruikt voor de cholesterol  Crestor.Maar toen hij die weer op ging halen bij de apotheek krijg hij andere mee. Een of ander in Spanje geproduceerd middel.,Visacor van MedinfarDat Crestor kreeg hij niet meer.Kan dat zo maar?Hij moest het gewoon maar proberen, kreeg hij er moeilijkheden mee dan moest hij maar aan de huisarts vragen om hem toch nog Crestor voor te schrijven.
Dit kan toch niet ??

5080 9 Rapporteer

wi
door wilhelmina59 - Mar 17, 2017 om 13:11
512 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op deze website

https://www.knmp.nl/praktijkvoering/bekostiging/preferentiebeleid

bokskabouter
door bokskabouter - Mar 17, 2017 om 13:12
32 Antwoorden / 4 Vragen

Verzekeraars betalen inderdaad alleen maar generieke medicijnen die dan onder allerlei namen op de markt komen. De werkzame stof is echter hetzelfde. Vaak moet er, als er toch een medicijn met een merknaam, in dit geval dus Crestor, verlangd wordt bijbetaald worden. Uw zorgverzekeraar kan coulance betrachten maar dat moet u met hen bespreken.

gerbera
door gerbera Mar 17, 2017 om 16:11
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Gebruik al jaren crestor en heb nog nooit een cent bijbetaald.

fa
door familyman - Mar 17, 2017 om 13:12
888 Antwoorden / 1 Vragen

In dit fijne zorgstelsel kan dit, helaas. Als u persé dit specifieke medicijn nodig heeft moet uw arts dit expliciet vermelden op het recept. Als een ander ook werkt en geen probleem wordt, zult u dat moeten accepteren. De verzekeraars zijn tegenwoordig vele malen machtiger als wij denken. (OT met het nieuwe verkiezingsresultaat wordt dat alleen nog maar erger)

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2017 om 13:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, is tegenwoordig heel gewoon; de apotheek kan eenzelfde tablet met andere naam leveren. Alleen hij daadwerkelijk klachten krijgt met het nieuwe middel moet de huisarts op het recept schrijven dat hij alleen het originele product, dus Crestor moet hebben. Dus ja, het kan wel.

ha
door halex - Mar 17, 2017 om 13:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, dat kan 'zomaar'. Merkmedicijnen zijn ontzettend duur. De kosten van de gezondheidszorg dragen we met z'n allen. Om ervoor te zorgen dat de premies nog enigszins betaalbaar blijven, worden vaak goedkopere medicijnen (met dezelfde werkzame stoffen) verstrekt. Alleen in bijzondere situaties (bijv slecht reageren op het alternatief) kan de dokter voorschrijven dat toch het dure merkmedicijn verstrekt moet worden.
Wellicht kunt u toch Crestor krijgen als u het prijsverschil zelf bijpast. Vraag 't eens na bij uw apotheek.

edrick3
door edrick3 - Mar 17, 2017 om 13:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja hoor, dat kan wel.
De werkzame stof dient uiteraard hetzelfde te zijn.
Dit noemen ze 'preferentiebeleid': Bij meerdere geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof mag de zorgverzekeraar bepalen welke variant hij vergoedt. Dit is het preferentiebeleid. Een uitzondering geldt bij medische noodzaak.
Dus: als de arts medische noodzaak aangeeft dan dient de apotheker het voorgeschreven medicijn/merk te leveren. Dit kan bv het geval zijn als er ongewenste bijwerkingen optreden door andere stoffen.

fl
door flessebon - Mar 17, 2017 om 19:13
418 Antwoorden / 7 Vragen

Dat is heel erg vervelend, maar men beseft pas hoe vervelend dit is als men ermee geconfronteerd wordt. Van de consumentenprogramma`s hoeft u geen hulp te verwachten. Die zijn bang hun subsidie te verliezen.

be
door bert vriendts - Mar 18, 2017 om 03:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het Ziekenfonds bepaalt inderdaad welke fabrikant zij vergoeden. Dit moet echter wel in NL zijn geregistreerd zijn, zoniet, dan breng het terug en wijs de apotheker via het doosje of bijsluiter dat deze medicijn nog geen fiat heeft gekregen van de betreffende instantie, die hier over gaat. Is deze wel goed gekeurd dan kan je de orginele wel krijgen, echter wel op eigen kosten, of men nou extra aanvullend verzekerd is of niet. U kunt altijd een beklag indienen, cc, naar de Tuchtcomissie in de Regio. Want sommige medicijnen zijn soms niet te betalen, altijd proberen. Veel succes.

edrick3
door edrick3 Mar 18, 2017 om 10:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het Ziekenfonds ??? Je loopt achter. ;-)

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2017 om 11:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor Tuchtcommissie?

Cookies
door Cookies Mar 18, 2017 om 11:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: De tuchtcommissie voor belletje trekken.;-))

wi
door wilhelmina59 Mar 18, 2017 om 12:26
512 Antwoorden / 0 Vragen

Al 11 jaar:-)