sm
door smakmuts Jun 25, 2011 om 22:32
Voeding & gezondheid

Medicijn vergoeding

Hallo
Sinds meer dan 20 jaar gebruik ik het medicijnFLUDROCORT PCH62,5l men kan hier dus gerust spreken van chronisch gebruik.
Ik zal dit vanwege mijn ziekte(Cushing) voor de rest van mijn leven moeten gebruiken.
Ik heb hier ook nooit voor hoeven bijbetalen bij de apotheek
maar sinds dit jaar is er kennelijk iets veranderd want opeens krijg ik een rekening gepresenteerd van de apotheek om een bedrag van €1,49 bij te betalen omdat de verzekering dit niet meer vergoed
op mijn vraag hoe dit zit ,heeft men geen antwoord zij het dan dat ik hetzelfde weer te horen krijg "de verzekering vergoed dit niet meer en dat is een eigen risico". Maar ik betaal al eenmaximaal wettelijk eigen risico en dit komt daar nog eens boven op. Ik was er altijd van overtuigd dat je geen eigen risico op medicijnen had en dat er altijd een medicijn binnen een bepaald"cluster". was zonder bijbetaling.
Mijn apotheek wist mij nog wel te vertellen dat als men het bij een andere leverancier bestelde ik nog meer eigen bijdrage moest betalen.
Kan iemand mij hier opheldering over geven?
p.s. het gaat hir dus niet om het bedrag maar om het principe.

1020 5 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 25, 2011 om 23:00
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Vul dit schema even in dan krijg je overzicht kosten: Klik Hier

--Soms moet u een eigen bijdrage betalen voor uw medicijn of vergoedt uw verzekeraar alleen de goedkoopste variant van een medicijn volledig.--Info

bouke1966
door bouke1966 - Jun 25, 2011 om 23:06
157 Antwoorden / 3 Vragen

neem contact op met uw zorgverzekeraar. Ze kunnen precies aangeven hoe het zit binnen uw zorgpolis. Misschien heeft uw zorgverzekeraar wel regiokantoren waar u langs kan gaan met uw vraag.

sm
door smakmuts - Jun 27, 2011 om 02:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

dank voor het antwoord maar,
daar ben ik al geweest en die stellen dat de regering dit iedere maand vaststeld. en zij zich wettelijk daar aan moeten houden
m.a.w. daar ben ik dus niets mee opgeschoten Ik wil u er nogmaals op atenderen dat ik chronish patient ben en geen ander mogelijkheid heb dan dit medicijn.Het is zo verzekerd mij internist zelfs van levensbelang
Maar ik heb begrepen dat als ik een zwaardere dosis zou nemen ik niet hoef bijbetalen
echter dit is ook geen optie omdat mijn lichaam op deze hoeveelheid is ingesteld in het UMCG en als ik daar aan ga tornen wie weet wat voor ellende ik dan over mij heen roep.hormonen kunnen hele vervelende dingen over met je lichaam doen daar ben ik in de loop van de jaren wel achter gekomen

gijsvogel
door gijsvogel - Jun 27, 2011 om 02:52
230 Antwoorden / 0 Vragen

@smakmuts.
Met alle respect verder, maar waarom maak je je zo druk over de bijbetaling...
(je maakt er iig een topic over aan, dus het zit je ergens dwars...)
En de bijbetaling is slechts 1,49...

We kunnen een ellenlange discussie over principes e.d gaan houden, maar dat gaat uitendelijk nergens meer over.

bottomline:
Zorg (en dus ook medicijnen) in NL kost de maatschappij geld.
Ikzelf vind het niet meer dan logisch dat als je ziek bent dat je daarvoor betaalt voor de verleende zorg of medicijnen.
danwel chronisch of niet....
Zorgverzekering dekt de grote lading af natuurlijk, maar zoals op elk gebied moeten de kosten gedekt worden uiteindelijk.
Zodoende vind ik het ook wel enigszins logisch dat een zieke moet bijdragen aan zijn eigen genezing.

En als dat in dit geval om slechts 1,49 gaat, waar hebben we het dan nog over...
Ikzelf moest laatst voor het eerst in 8 jaar mijn huisarts weer eens bezoeken vanwege ziekte en de uiteindelijke medicijnen kostten mij zelf ruim 12 euro....

Ik wil uw punt niet teniet doen uiteraard, maar zie alles een beetje in contrast is mijn advies.

ph
door philip36 - Jun 27, 2011 om 08:53
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u al jaren dit medicijn gebruikt moet u toch op de afrekeningen van de zorgverzekeraar gezien hebben dat medicijnen onder de eigen bijdrage vallen.
Voor chronisch zieken welke elk jaar de volle eigen bijdrage aan medicijnen kwijt zijn, krijgen hiervoor een compensatie, was in 2010 € 54.
Regeling wordt uitgevoerd door het CAK.