jo
door josefien5 Jul 6, 2016 om 11:51
Voeding & gezondheid

Medicijnen betalen eerste uitgifte

Ik wil graag weten of het gebruikelijk is de kosten van medicijnen bij eerste uitgifte zelf te moeten betalen.
Apotheek en Zorgverzekeraar geven hier geen anwoord op.
Voor de duidelijkheid: ik bedoel niet de 6 euro voor informatiegesprek voor het geneesmiddel.

5064 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2016 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor sommige medicijnen is het inderdaad gebruikelijk dat de eerste verstrekking van bijvoorbeeld 14 dagen zelf betaald moet worden. En pas als die medicijnen langer dan een half jaar gebruikt moeten gaan worden, komt de rest voor vergoeding in aanmerking.

Bewaar de nota en voer die volgend jaar op bij de aangifte onder medische kosten,

marita5
door marita5 - Jul 6, 2016 om 13:19
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Josefien5 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://www.consumentenbond.nl/zorgkosten/eerste-uitgifte-medicijnen

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2016 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat was de vraag niet.

marita5
door marita5 Jul 6, 2016 om 13:35
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , er staat toch duidelijk in dat de eerst uitgifte word verrekend met je eigen risico

me
door mein33 - Jul 6, 2016 om 14:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@josefien5,

Zeer vreemd dat uw zorgverzekeraar u geen antwoord wil/kan geven op uw vraag aangezien u het recht heeft om een correct antwoord op uw vraag te krijgen.
Als u een medicijn krijgt via de apotheker bestaat de rekening uit drie delen:
1 : de prijs van het medicijn.
2 : de terhandstellingskosten. (ongv.  € 7.00)
3 : de kosten voor het informatie gesprek. (ongv. € 7.00)
Medicijnen worden vergoed vanuit de basisverzekering, maar worden wel verrekend met het eigenrisico.
Er zijn echter medicijnen die niet zijn opgenomen in deze lijst en door de gebruiker zelf moeten worden betaald.
Het kan ook zo zijn dat uw verzekeraar alleen het goedkoopste medicijn van een bepaald merk vergoed (het zgn. preferentiebeleid) en dat het aan u verstrekte merk en/of medicijn daar niet aan voldoet.
Uw verzekeraar heeft, naar alle waarschijnlijkheid, een lijst met preferente medicatie op de site staan.
U zou op de site eens naar deze lijst kunnen zoeken en/of uw vraag nogmaals aan uw verzekeraar kunnen voorleggen en het niet accepteren als er geen adequaat antwoord wordt gegeven.

an
door angeliexke - Jul 9, 2016 om 21:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Voor laxeermiddelen, maagbeschermers,en allergietabletten (antihistaminica) geldt de regel de eerste keer zelf betalen . Als u het chronisch moet blijven gebruiken (tenminste een half jaar) dan komt u in aanmerking voor vergoeding. De eerste keer zowiezozelf betalen, en inden niet chronisch de volgende keren ook.