va
door vandermer7 Feb 13, 2015 om 15:13
Voeding & gezondheid

Moet ik betalen? (tandarts)

Hallo,

Ik zit met een vraag. De situatie is als volgt: Ongeveer een jaar geleden ben ik naar de tandarts geweest voor controle, zijn diagnose was dat ik een gaatje had. Dit was een andere tandarts dan waarbij ik me online had ingeschreven. Na de vulling had ik last van mijn kies, en ik kreeg er steeds meer last van. Dus ik maakte een afspraak om te controleren wat er aan de hand was. Bij dezelfde tandarts die mijn kies gevuld heeft. Hij zei dat alles in orde was en dat ik andere tandpasta moest gebruiken. Dit hielp eerst wel, maar de pijn werd steeds erger. Dus ik maakte nog een afspraak en wilde foto's laten maken. Bij deze afspraak kon ik wel terecht bij de tandarts waar ik me had bij ingeschreven, die behandelde mij voorgaande jaren ook. Hij veronderstelde dat de vulling tegen een zenuw was gezet. Met als gevolg een wortelkanaalbehandeling van 520euro. De verzekering betaalt 50%. Dus blijft er 260euro voor mij over. Mijn vraag is nu, moet ik dit betalen. Want de tandarts en de praktijk hebben fouten gemaakt: Ik ben tot 2x toe bij een andere tandarts terechtgekomen, een onbekende tandarts voor mij. Deze tandarts heeft dus een vulling tegen een zenuw gezet, met als gevolg lange tijd van pijn en consumptie van meerdere pakjes paracetamol's. Ook tijdens de controle bij hem stond ik erop foto's te laten maken maar daar was hij het niet mee eens. Dus de vulling en de controle zijn niet goed gegaan. Ik kan met voorstellen dat er een bepaalt risico aanwezig is voor de ''patiënt'' als hij een behandeling ondergaat, maar deze fouten vind ik dusdanig onacceptabel dat ik met sterk afvraag of het wel terecht is dat ik die 260euro moet betalen.

Ik hoor erg graag van jullie! :)

1494 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 13, 2015 om 15:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo vandermer7,

Gelukkig ben je nu dus van die kiespijn verlost.

Lees eens hier.

Suc6

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2015 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd door uw "eigen" tandarts, dus die moet u gewoon betalen. Hij heeft met eventuele fouten van die andere niets van doen.

va
door vandermer7 - Feb 13, 2015 om 16:04
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de link. Daar staat wel nuttige informatie in.

vrijdag 13 feb 2015, 15:52

Die wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd door uw "eigen" tandarts, dus die moet u gewoon betalen. Hij heeft met eventuele fouten van die andere niets van doen.

Dat is waar, maar het punt is een beetje, als die fouten niet gemaakt werden, zou een wortelkanaalbehandeling helemaal nooit nodig zijn geweest.

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2015 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u moet het tegen die andere tandarts opnemen.

zoekster
door zoekster - Feb 13, 2015 om 16:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Die andere tandarts zal uw schade moeten vergoeden mits deze verwijtbaar een wanprestatie heeft geleverd.
Het beste kunt u dat aangetekend schriftelijk bij de andere tandarts vorderen.
Tip (link Edrick3) zal u waarschijnlijk wel kunnen vertellen in hoeverre de andere tandarts een verwijt valt te maken. Het kan natuurlijk zo zijn dat de wortelkanaalbehandeling er evengoed aan zat te komen.

Het is in zo'n geval wel prettig als u de rekening van de 'foute' tandarts nog niet heeft betaald. Of gaan de betalingen naar 1 rekening van de gehele praktijk?

komsja
door komsja - Feb 13, 2015 om 17:12
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Zover ik weet werkt het bij een Tandarts hetzelfde als bij de Belastingen.Als er achteraf blijkt dat er een fout is gemaakt,moet men het herstel van die fout gewoon betalen.
Heb het een keer gehad dat de tandarts een facing niet goed had uitgevoerd en na korte tijd afknapte,ik weer terug om het te laten herstellen maar moest die herstel rekening ook gewoon weer betalen,heb daar de Menzis toen over gebeld en die zeiden dat daar niets aan te doen was,oftewel bij een niet goed aangebrachte uitlaat kan men terug en word dat kosteloos in orde gemaakt maar bij een tandarts of bij een niet goed geplaatste knie in het ziekenhuis moeten de herstel kosten ook gewoon betaald worden

door 1953 - Feb 13, 2015 om 17:24
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U moet kunnen bewijzen dat de tandarts nalatigheid kan worden verweten.

Gebit is levend materiaal, er kan geen garantie worden gegeven dat ook na het verlaten van de deur.

komsja
door komsja - Feb 13, 2015 om 17:30
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Kan u nu alwel vertellen dat het bewijzen van nalatigheid of fout vrijwel niet hard te maken is.