jpm
door jpm Dec 4, 2013 om 14:34
Voeding & gezondheid

Mogen we allen participeren?

De Minister-President heeft zojuist uitgesproken dat wat hem betreft onze door hem zo nagestreefde 'participatiesamenleving' zijn adagium zal zijn. Zeg maar: Zijn leitmotiv waarom hij later zal worden herinnerd, onder voorwaarde dat de geschiedschrijvers dit zullen overnemen.
Het rare is dat er alleen wordt gesproken over de morele plicht van eenieder om voor anderen te zorgen. Niet gesproken wordt over de mogelijkheid om in andere zin te participeren en dat dan voor iedereen. De mensen waarvoor door de samenleving moet worden gezorgd zouden zelf ook graag participeren. Juist zij worden beknot in hun mogelijkheden om mee te doen, ordinair gezegd omdat ze het meest te lijden hebben onder het korten van uitkeringen, pensioenen en anderszins.

502 1 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Dec 4, 2013 om 17:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als we naar een echte participatiemaatschappij evolueren zijn financieele middelen minder belangrijk. Er zijn zat dingen die je kunt bijdragen in de maatschappij die geen geld kosten. Zo kan je bijvoorbeeld af en toe eens aanbellen bij je oude buurvrouw als je die al een paar dagen niet hebt gezien om te voorkomen dat ze na 10 jaar pas gevonden wordt. Kost niks, helpt een hoop.