An
door AntonLu Feb 10, 2022 om 12:16
Voeding & gezondheid

Naam baby lijkt op naam nichtje

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn in blijde verwachting. Binnenkort krijgen wij onze 2e kind. Dit keer een dochter. Het is moeilijk een naam te kiezen, maar we hebben één naam gevonden die we beiden leuk vinden. Echter lijkt deze veel op de naam van mijn nichtje, mijn broers dochter. Is dat raar? Wij willen de naam nog even geheim houden, dus kan dit niet met mijn broer en schoonzus bespreken.

Mijn nichtje heet Emmy en wij denken aan Emma.
Ik denk dat ze het geen probleem vinden, maar denk ook dat ze, om mijn vriendin en mij gerust te stellen, nooit zullen ze zeggen dat ze het wel een probleem vinden, mocht dat het geval zijn.

Dus wat te doen? Heb nog nooit van deze dillema gehoord eigenlijk. Dus kunnen wij het maken om onze dochter Emma te noemen. Zijn er ouders met ervaring betreft dit dillema?

Groetjes,
Anton

2725 13 Rapporteer

sira
door sira - Feb 10, 2022 om 12:30
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zie het probleem niet. Emma, Emmy, beide namen hebben een andere klank.

me
door mein33 - Feb 10, 2022 om 12:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geen flauw idee waar u over twijfelt.
Als ouders bepaald u zelf welke voornaam uw nieuwgeborene zal krijgen en daar heeft helemaal niemand iets van te vinden, ook de naaste familie niet.
En met deze, door u samen uitgezochte, naam kan er toch helemaal geen probleem zijn.
Geef uw kind a.u.b. de naam die u het liefste aan haar geeft en trouwens de kinderen zullen er in de toekomst geen enkel probleem mee hebben.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Feb 10, 2022 om 12:49
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Emma is een leuke naam, door jullie gekozen. Emmy is ook een leuke naam, door nichtje gekozen. Ik snap eerlijk gezegd uw probleem niet, d.w.z. dat u dit als een probleem ziet. Het zijn 2 verschillende namen. En als roepnaam zal het meestentijds toch verkort worden: heten ze allebei: Em. Hoop dat uw zwangerschap goed verloopt en later er een prachtige Emma in uw armen te krijgen.

justmeagain
door justmeagain Feb 10, 2022 om 22:32
623 Antwoorden / 8 Vragen

Emmy en Emma verkorten tot Em?
::)

tenormin
door tenormin Feb 11, 2022 om 00:02
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, hartstikke gewoon. Ik heet Ellie, maar is er iemand die me zo noemt? Niemand. Gewoon El/ En neven en nichten zeggen 't El oftewel tante El. Leuk toch.?

Topantwoord

ti
door tilpend - Feb 10, 2022 om 13:00
139 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk kunt u het wel met ze bespreken als u dat echt wilt. En de enige manier om zeker te weten hoe ze er over denken is om dat te doen en ze vervolgens een paar dagen bedenktijd te geven om een eerlijk antwoord te geven. Aan de adviezen van onbekende mensen op een forum die u, uw broer en schoonzus en uw onderlinge verstandhouding niet kennen, heeft u verder vrij weinig. Zelf zou ik er bijvoorbeeld niet blij mee zijn als mijn broer zijn kind een vrijwel identieke naam gaf.

mahadma
door mahadma - Feb 10, 2022 om 13:20
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer nog 1x een gazemenlijke andere naam te vinden, denk out of the box. Passend bij de achternaam, en kijk ook naar de initialen, dat dat ook kan. Lukt dat echt niet, dan houdt u de keuze.

tenormin
door tenormin Feb 10, 2022 om 15:38
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, vooral de achternaam kan doorslaggevend zijn: mijn zoon heeft al lang een nieuwe relatie maar trouwen: doen ze beiden niet. Dat zou de lacher van de week worden: hij heer De Beer en zij heet Put, = Debeerput. Kan er wel om grinneken.

An
door AntonLu - Feb 10, 2022 om 13:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Bedankt al voor jullie snelle reacties. Wellicht is 'het probleem' in mijn hoofd groter dan het daadwerkelijk is. Uiteraard kiezen mijn vriendin en ik uiteindelijk zelf een naam, passend bij ons, maar ben soms ook te lief en wil een ander graag tevreden houden.

Let wel, mijn broer is vrijwel hetzelfde als ik. Je zult ons nooit bij het tv-programma Familie diner zien verschijnen. ;) Ik vraag dit dus niet onder bepaalde druk of angst richting hem. We zijn makkelijk, soms te makkelijk.
Hoewel je de naam bijna hetzelfde schrijft is de klank inderdaad heel anders.

Afijn, blij met jullie antwoord. En de input van een onbekend, anoniem iemand is erg fijn. Jullie kijken neutraal en zonder vooroordelen hiernaar. Soms is dat juist helpend. Gelukkig hoeven we vandaag nog niet te beslissen. Emma staat voor nu nog bovenaan, maar wellicht komen we nog een andere naam tegen waar we niet over nagedacht hebben.

Bedankt!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 10, 2022 om 14:24
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie het probeelm niet. Hoe dan ook was het vroeger een geheel normale zaak dat kinderen  van één van hun grootouders.

Daarbij zijn Emma en Emmy als al gezegd ook nog verschillend in uitspraak.

me
door mein33 Feb 10, 2022 om 16:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Tweede zin  ?  ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 10, 2022 om 16:31
16887 Antwoorden / 202 Vragen

:-) retour.

gerbera
door gerbera - Feb 10, 2022 om 16:29
7382 Antwoorden / 14 Vragen

De naam van mijn dochter is dezelfde als die van mijn schoonzus, m.a.w. u bepaald zelf welke naam u gebruikt en als u die leuk vindt gewoon doen☺.

user123
door user123 - Feb 10, 2022 om 17:00
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Gooi het gewoon een keer terloops op tafel. Zeg dat je een naam hebt bedacht die een beetje lijkt op de naam van iemand in de familie. De gepaste reactie zal dan vermoedelijk zijn dat je gewoon zelf een naam mag bedenken die jij passend vindt.

en dan ben je uit de gevarenzone.

mi
door miennaamishaaz - Feb 10, 2022 om 18:18
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het enigste probleem kan dit geven als
-het kind op dezelfde dag is geboren als haar nichtje,
-in dezelfde klas zit
-dezelfde achternaam heeft.

alleen dan kan het problemen geven, omdat de leraar de namen per ongeluk door elkaar haalt

gerbera
door gerbera Feb 11, 2022 om 12:33
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Goh, zullen er meerdere Emmy's en Emma's in de klas zitten en een leerkracht zal dan geen onderscheid kunnen maken? En zouden er Emma's of Emmy's op dezelfde sdag jarig zijn wordt er flink getracteerd in de klas☺

in
door inno1 - Feb 11, 2022 om 12:57
123 Antwoorden / Vragen

U creeërt het dilemma zelf, want er was er nog geen. U kunt het dus ook gewoon achter u laten. Beide zijn trouwens veel gekozen namen in Nederland.

ga
door gaja - Feb 16, 2022 om 17:59
4 Antwoorden / Vragen

Mijn grootmoeder heette Emma. Zij had 9 kinderen. Wij hebben nu dus 5 nichtjes die Emmy heten.

Lisa_B
door Lisa_B - Feb 25, 2022 om 13:27
33 Antwoorden / Vragen

Ik denk niet dat dit een probleem gaat zijn! De namen verschillen genoeg van elkaar :)