gj
door gjmvoermans May 24, 2013 om 10:16
Voeding & gezondheid

Siliconen bakvormen

Ik heb onlangs een mini-bakoven (electrisch met 2 spiralen, onder en boven) gekocht en nu vraag ik me plots af of ik in dergelijke ovens wel siliconen bakvormen kan gebruiken?

13807 10 Rapporteer

_connie_
door _connie_ - May 24, 2013 om 10:30
168 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo gjmvoermans

Voor zover ik het begrijp kan het gewoon hoor.
Lees hier meer over siliconenbakvormen:lees

tenormin
door tenormin - May 24, 2013 om 13:22
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo gjmvoermans, de doorverwijzing van -connie- gelezen hebbend en jouw mini bakoventje zeg ik: niet doen, tenzij je alleen de onderspiraal aan kan zetten. Want als het net zo'n pieperdepiep klein oventje is als wat ik heb: die gebruik ik niet (meer) met siliconen bakvormen; komt er heel snel zwartgeblakerd uit. Gebruik daar mijn normale oven weer voor.

harrie
door harrie - May 24, 2013 om 14:53
765 Antwoorden / 36 Vragen

In een mini-oventje zou ik ze NIET gebruiken...
Een siliconen vorm kan een temperatuur van zo'n 225 graden aan, alleen de onderste spiraal zit heel dicht op de bakvorm en aangezien de siliconenvorm de hitte niet verdeelt (metaal wel) kan het plaatselijk te heet worden, met alle gevolgen. De gloeispiraal wordt veel heter dan de ingestelde temperatuur....

Ex-Haagsche Harrie

ju
door justright - May 27, 2013 om 12:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas zitten jullie er naast moet ik zeggen, ik heb zelf een mini-oven met een spiraal boven en ik gebruik de siliconen bakvorm al jaren met goed resultaat. Dus gewoon gebruiken, No problemo.

gwbonline
door gwbonline - May 27, 2013 om 12:09
25 Antwoorden / 1 Vragen

Dat lukt volgens mij alleen als er voldoende afstand is tussen de verwarmingselementen en de bakvorm. Dus niet 'net niet er tegenaan', maar eigenlijk wel een paar centimeters. De lucht moet tenslotte ook nog een beetje rond kunnen gaan.

de
door dewollf - May 27, 2013 om 12:24
54 Antwoorden / 0 Vragen

het zou geen fluit uit mogen maken in wat voor een oven ze gebruikt worden.
225 graden is zowel in een normale als een mini oven 225 graden.

alleen kan je afvragen of die siliconen bakvormen nu zoveel beter zijn. je moet er mee om kunnen gaan, de hitte verdeling is immers geheel anders.

labren
door labren - May 27, 2013 om 12:41
862 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon proberen !!!

tenormin
door tenormin - May 27, 2013 om 13:56
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 27 mei 2013, 12:41]gewoon proberen !!!

Ja, natuurlijk eerst geprobeerd, en ik weet niet hoe klein klein is bij de TS; bij mij was het resultaat niet goed. Maar da's (ook alweer in mijn geval) geen probleem: gebruik de heteluchtoven gewoon.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 28, 2013 om 12:02
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=dewollf schreef op maandag 27 mei 2013, 12:24]het zou geen fluit uit mogen maken in wat voor een oven ze gebruikt worden.
225 graden is zowel in een normale als een mini oven 225 graden
Dit is onjuist, de afstand tot de spiralen is een stuk kleiner.

harrie
door harrie - May 28, 2013 om 12:28
765 Antwoorden / 36 Vragen

Zou de wollf gelijk hebben, zou je op het gas, in een siliconenvorm water kunnen koken. Want water wordt niet warmer dan zo'n 100 graden.....
De gasvlam is veel heter en zo ook de gloeispiraal van zo'n mini-oventje, die er open en bloot vlakbij zit....

Ex-Haagsche Harrie