be
door bertmid Feb 22, 2010 om 11:52
Voeding & gezondheid

Tandartsrekeningen

wij hebben geen zicht meer op de tandartsrekeningen.Tandarts stuurt
na behandeling zijn factuur rechtstreeks naar zorgverzekeraar.
Wij kunnen dus niet meer zien of wat er op de factuur staat ook werkelijk is gedaan.

1756 14 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Feb 22, 2010 om 12:02
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U kunt uw verzekeraar bellen om te informeren naar overzicht van facturen + wat gefactureerd is.
Als u wilt zouden ze dit m.i. moeten toesturen.

Als ik bel, dan krijg ik de info waar ik om vraag van mijn verzekering.

birdies
door birdies - Feb 22, 2010 om 13:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

U bent de klant, dus heeft u zeker recht op een factuur. Vraag gewoon de tandarts/secretaresse om een kopie van de facturen. Even binnen lopen bij de tandarts werkt het snelste.

gallito
door gallito - Feb 22, 2010 om 13:17
479 Antwoorden / 66 Vragen

Wellicht kunt u via de site van uw verzekeraar via een "mijn ..." account inzage hebben in de declaraties die namens u zijn ingediend.
Ik kan dit wel bij CZ.

U krijgt van uw verzekeraar toch ook een bericht van vergoeding, met daarop vermeld wat u zelf moet bijdragen? Tenzij u een tandartsverzekering hebt die voor 100% vergoed wordt, maar bij de meesten komt 25% voor uw rekening.

stacey
door stacey - Feb 22, 2010 om 13:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Als de zorgverzekeraar de rekening 100% vergoed is het feitelijk jouw zaak niet wat tandarts wel of niet (terecht) declareerd, dat is dan aan zorgverzekeraar.
Dat jij feitelijk de klant bent doet dan niet zoveel ter zake, verantwoording over de kosten moet door tandarts afgelegd worden aan degene die de rekening betaald.

Betaal je wel een bedrag/eigen bijdrage zelf dan heb je wel recht te weten waarvoor......maar dat zal dan op de factuur van de zorgverzekeraar staan die jij krijgt.

Groetjes,

birdies
door birdies - Feb 22, 2010 om 13:36
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.............is het feitelijk jouw zaak niet wat tandarts wel of niet (terecht) declareert.........

Stacey, dat ben ik toch echt niet met je eens. Er zit altijd een maximum aan de jaarlijkse vergoeding, als klant wil je dan wel weten of de ingediende factuur klopt en hoeveel je nog over hebt voor eventuele komende behandelingen.

stacey
door stacey - Feb 22, 2010 om 13:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 22 feb 2010, 13:36]..Er zit altijd een maximum aan de jaarlijkse vergoeding, als klant wil je dan wel weten of de ingediende factuur klopt en hoeveel je nog over hebt voor eventuele komende behandelingen.

Daar had ik even niet aan gedacht, heb altijd alleen controle.
Maar tandarts rekening is voor een leek moeilijk te controleren zowieso, weet jij of hij daadwerkelijk een M50 behandeling heeft gedaan of dat het M55 was ?
;-)

birdies
door birdies - Feb 22, 2010 om 13:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........Daar had ik even niet aan gedacht, heb altijd alleen controle..........

Dan heb je toch zeker geen tandartsverzekering? Ik ben doorgaans honderden euro's per jaar kwijt aan tandartsbehandelingen, wil dan wel graag zien of ik aan mijn vergoedingen limiet zit, zodat ik budgettair gezien er rekening mee kan houden (of eventueel, indien mogelijk, de behandeling doorschuiven naar het volgende jaar).

...........weet jij of hij daadwerkelijk een M50 behandeling heeft gedaan of dat het M55 was.........

Dat kan ik bij twijfel, eenvoudig nakijken.

stacey
door stacey - Feb 22, 2010 om 17:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 22 feb 2010, 13:51Dan heb je toch zeker geen tandartsverzekering?
...........weet jij of hij daadwerkelijk een M50 behandeling heeft gedaan of dat het M55 was.........Dat kan ik bij twijfel, eenvoudig nakijken.

Ik heb gewoon een tandartsverzekering maar goed gebit, dus nooit kosten op enkele rontgenfoto om de zoveel jaar na.

Maar verschil tussen 50 en 55 is dubbel de kosten en beperkte of gemiddelde gebitsreinigings behandeling....ik weet niet of tandarts geperkt of gemiddeld bezig is....... ;-)

mi
door mickey 1991 - Feb 25, 2010 om 14:27
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ondanks dat de tandarts de rekening direct kan declareren bij de zorgverzekering,kunt u ook de rekening vragen en dan zelf doorsturen naar de verzekering. U houdt dan wat controle erop,alhoewel het moeilijk voor een leek is om te bepalen of de rekening klopt.
Ik ben zelf tandartsassistente,dus voor mij niet moeilijk.
Misschien een beetje vertrouwen hebben in de zorg? Of heeft u een reden om eraan te twijfelen? Zo ja,dan kunt u mijn advies opvolgen.

tdehond
door tdehond - Feb 25, 2010 om 14:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 22 feb 2010, 13:25]Hoi,

Als de zorgverzekeraar de rekening 100% vergoed is het feitelijk jouw zaak niet wat tandarts wel of niet (terecht) declareerd, dat is dan aan zorgverzekeraar.
Dat jij feitelijk de klant bent doet dan niet zoveel ter zake, verantwoording over de kosten moet door tandarts afgelegd worden aan degene die de rekening betaald.

Betaal je wel een bedrag/eigen bijdrage zelf dan heb je wel recht te weten waarvoor......maar dat zal dan op de factuur van de zorgverzekeraar staan die jij krijgt.

Groetjes,
Deze mening deel ik niet. Ik betaal aan de zorgverzekeraar en ik betaal ook de verplichte eigen bijdrage.
Ik wil dat de zorgverstrekker bij mijn verzekeraar declareert wat aan zorg aan mij verleend wordt.
Dit om de gezondheidszorg betaalbaar te houden en te voorkomen dat volgend jaar een forse stijging van premies tegemoet gezien kan worden.

jo
door johannes1 - Mar 1, 2010 om 20:15
63 Antwoorden / 53 Vragen

hallo Stacey,

aardig wat je opmerkt, m a a r ....

het regardeert je wel degelijk hoeveel er voor een bezoek dan wel behandeling gede-
clareerd wordt.
in de eerste plaats is het toch jouw zaak = of is je daar weinig of niets aan gelegen, als 't maar helemaal betaald wordt ? het volgende zal 't verduidelijken:
kreeg ivm zeer slecht horen een attest van de kno-arts voor een ringleiding, die al direct bij het 1e uitproberen voor mij niet bleek te werken [mijn gehoorapparatuur was inmiddels te slecht en ik kreeg pas na 't 5e jaar weer vergoeding daarvoor] ; meteen daarna van Betere Horen een fm-hoorbeugel, die prima is; doch de zaak had 2 x gedeklareerd, nl BEIDE toestellen; verzekering betaalde die ook rustig.
heb er meer dan 1/2 achteraan moeten zitten aleer alles gecrediteerd was.
het ging nl van mijn eigen risico van de zorgverezekreing af, dus zodoende moest ik die foutboeking ZELF betalen tot de eerste € 155,- destijds; snap je nu ?
als iedereen maar zou denken : ze doen maar buiten mijn portemonaie om, dat zouden de kosten mogelijk NOG véél hoger worden.
dus let maar goed op in het vervolg.

stacey
door stacey - Mar 1, 2010 om 20:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=johannes1 schreef op maandag 1 mrt 2010, 20:15]hallo Stacey,

aardig wat je opmerkt, m a a r ....
, dus zodoende moest ik die foutboeking ZELF betalen tot de eerste € 155,- destijds; snap je nu ?
als iedereen maar zou denken : ze doen maar buiten mijn portemonaie om, dat zouden de kosten mogelijk NOG véél hoger worden.
dus let maar goed op in het vervolg.

Ik krijg van de verzekering rekening met omschrijving van wat er (bij) betaald moet worden aan eigen bijdrage, maar zoals ik al zei, niet verder bij stilgestaan dat er meer kosten geconsumeerd werden, daar ik zelf geen vergoeding `ver/gebruik` heb waar een maximum(vergoeding) aan vast zit wat tandarts kosten/vergoedingen betreft.
Ik had dus alleen aan de Verplichte eigen bijdrage gedacht, vandaar.......

cat4you
door cat4you - Mar 2, 2010 om 19:41
9 Antwoorden / 6 Vragen

Volgens mij kunt u de tandarts zeggen een duplicaat naar uzelf toe te sturen.
U hebt er recht op om te weten of ze de juiste kosten in rekening brengen,dit ook met het oog op eigen bijdrage van ziekekosten.
Willen ze dit niet doen dan hebben ze volgens mij iets te verbergen en brengen ze misschien wel kosten in rekening die helemaal niet zijn gemaakt.

th
door theo sprong - Jul 3, 2010 om 23:33
27 Antwoorden / 9 Vragen

de tandartsen doen tegenwoordig alleen maar om het geld!!! en als ze een slaatje uit willen slaan dan doen ze ook heel erg vaak onterecht .