me
door meta Nov 5, 2014 om 13:13
Voeding & gezondheid

Waarom doet de zorgverzekering zo moeilijk?

Als er een vergoeding is geweest voor een medicijn of een behandeling moet ik altijd de zorgverzekering (Univé in dit geval) bellen waarvoor dit is geweest. Ik onthoud namelijk niet wat er maanden daarvoor is gebeurd. Vorig jaar zijn er twee onterechte vergoedingen gedaan die wel van mijn eigen risico werden ingehouden. Als ik niet had gebeld, was dit gewoon zo gebleven. Het is toch te gek dat Univé weigert mij via internet inzicht hierin geven? Het brengt de privacy in gevaar stellen zij. Ik denk echter dat het een kwestie is van niet willen.
Waarom kan ik bij mijn bank ongehinderd en veilig via internet mijn geldzaken regelen en waarom kan Univé niet op een dergelijke veilige manier mij de benodigde gegevens verstrekken?
Zou deze operatie te duur zijn?

1576 15 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2014 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Heeft u dan geen account voor Zorg gemaakt bij de verzekering? U zou met inloggen met digid de gegevens moeten kunnen bekijken volgens de informatie die ik klik hier heb gevonden. Op die pagina even naar bijna onderaan scrollen, daar staat ook hoe u de specificaties kunt zien.
Verder kunt u natuurlijk ook zelf bijhouden wanneer u welke zorg gehad heeft en dat dan met die specificaties vergelijken.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2014 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@meta, denk inderdaad dat, wat aurora1 schrijft, je "makke" is. Je kan, net zoals bij mijn weten, bij iedere Zorgverzekering je kosten moeten bekijken op je eigen pagina. Als je (nog) geen Digid hebt, die dan aanvragen en na enkele dagen heb je dat in huis en kan je rondkijken op jouw persoonlijke plaatje wat er aan uitgaven staat. Ze hebben liever zelfs dat je niet belt. ;-)

ve
door verwijderd - Nov 6, 2014 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja, ik weet dat ik kan inloggen met mijn Digid. Ik zie een declaratie van de apotheek van vijf maanden geleden. Het betreft vier verschillende medicijnen. Welke dat zijn weet ik niet meer. Als ik bel kunnen ze het zo oplepelen maar op de site kan het niet staan vanwege de privacy (of is het teveel werk?).
De twee fouten die de apotheek vorig jaar maakte, vast niet met opzet, kon ik pas rechtzetten na telefonisch een specificatie te hebben gevraagd. Als je dit niet doet kraait er geen haan naar en stijgen de ziektekosten steeds, maar wie maakt zich daar druk om in dit verband.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2014 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik schrijf al jaren in mijn agenda wanneer ik welke medicijnen heb opgehaald.
Misschien voor u ook een idee?

ve
door verwijderd - Nov 6, 2014 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja Anita, ik denk dat ik dat maar moet gaan doen. Maar ik blijf erbij: het is niet in de haak van de zorgverzekering. Ik vind: Geef openheid van zaken en verschuil je niet achter privacy. Want nogmaals: als de bank het kan, kan de zorgverzekering het ook. Zijn medicijnen en behandelingen belangrijker en privacygevoeliger dan geld om rond te komen?

ve
door verwijderd - Nov 6, 2014 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Maar als u de bank belt en gegevens vrasgt over de mutaties verstrekken ze die ook niet. Hoe moeten ze zeker weten wie er asn de telefoon is? Maak een account aan en log in en u kunt alles zien.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2014 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nee Tijger, dat is niet zo. Ik kan de specificaties niet zien op "Mijn Univé" met mijn Digid. Als uw verzekering het wel laat zien zou ik graag weten welke het is.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2014 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Via de link die ik eerder gegeven heb van de Consumentenbond staat bij het laatste punt van Univé onderaan dat u de declaraties kunt uitklappen en dan de specificaties ziet. Is dat dan niet zo?

ve
door verwijderd - Nov 6, 2014 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

meta schreef op donderdag 6 nov 2014, 18:30: Nee Tijger, dat is niet zo. Ik kan de specificaties niet zien op "Mijn Univé" met mijn Digid. Als uw verzekering het wel laat zien zou ik graag weten welke het is.



Ik ben verzekerd bij Anderzorg en daar kan men alles met naam en tienaam zien.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2014 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Tja Aurora, ik kan uitklappen wat ik wil, maar bij declaraties van de apotheek (uitgeklapt) staat: farmacy, farmacy, farmacy en farmacy. Daar word je toch niet echt wijzer van en dat bedoel ik.
Onder de kopjes farmacy stonden vorig jaar dus twee fouten (een dubbel gedeclareerd bedrag en een niet geleverd medicijn).

ve
door verwijderd - Nov 11, 2014 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

VGZ doet het ook zo, veel tamtam over "Mijn VGZ" waar je alles kunt zien, maar als je gaat kijken dan staat er alleen maar farmacie. Door heel erg te drammen heb ik ook fouten ontdekt en toen ik ze daar op wees kreeg ik op verwijtende toon te horen: mevrouw, wij vertrouwen onze zorgverleners!!! En ze vertikten het om de fouten recht te zetten, zelfs toen de apotheek de declaratie hersteld had bleef VGZ eisen dat ik zou betalen. Ben zo blij dat ik binnenkort kan overstappen.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2014 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Univé en de apotheek verwezen mij steeds van het kastje naar de muur. Uiteindelijk heeft de apotheek rechtstreeks (dit was een hoge uitzondering) contact met Univé opgenomen. Tot het laatst heeft Univé volgehouden dat het niet hun fout was. Ze hebben echter niet moeilijk gedaan om de in rekening gebrachte bedragen recht te zetten.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2014 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

meta schreef op donderdag 6 nov 2014, 18:30: Nee Tijger, dat is niet zo. Ik kan de specificaties niet zien op "Mijn Univé" met mijn Digid. Als uw verzekering het wel laat zien zou ik graag weten welke het is.


Ik ben al jaren verzekerd bij CZ. Zij zijn heel transparant inzake jouw accountgegevens.
Alles is in te zien, zo ook de declaraties van de apotheek of specialist met specificatie erbij.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2014 om 03:52
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dus de coöperatieve Univé doet niet aan zoiets als 'Mijn Univé'!

Vreemde gang van doen bij Univé!

Zal dan zeker niet overstappen naar Univé!

Overstap naar een andere zorgverzekeraar een optie?

ve
door verwijderd - Nov 12, 2014 om 08:03
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@1953: Misschien wel overstappen, maar blijf weg bij VGZ, daar is het nog veel en veel erger.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

S.
S. Anne - Jun 2, 2024 om 12:41
Huishouden & energie
Schimmel in trapkast

Schimmel in trapkast

Ik woon sinds een week in een koopwoning uit 1974. We hebben 4 maanden geklust en toen zag ik al zwarte schimmel in de trapkast, die deels onder de grond zit. Dit zat op 3 van de 4 muren, alleen op kelderniveau. Er zit geen kruipruimte, en aan de andere kant van de muren zit dus grond. (Die waarschijnlijk flink vochtig is na alle regen van de afgelopen maanden.)
2 weken geleden heb ik de schi ... Lees meer

wi
wim koelewijn - May 29, 2024 om 13:18
Huishouden & energie

Waspods het meest onzinnige bedenksel...

Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende  gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is?
Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt  en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !! Lees meer

Ge
Gerard vd W - May 30, 2024 om 12:07
Huishouden & energie

Garantie Dyson stofzuiger

Goedemiddag,   Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden.  Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen.   Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer