ksee
door ksee Aug 10, 2011 om 14:24
Voeding & gezondheid

Waarom duurt het koken van een zacht eitje langer?

Waarom duurt het koken van een 'halfzacht' eitje (zelfs de kleintjes) langer dan, pakweg 10 jaar, geleden?

3613 67 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kookt u nu in een grotere pan als vroeger en duurt het langer voordat het water kookt?
Of kookt u nu op een andere energie bron: vroeger gas, nu electriciteit?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat vroeger alles beter was?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ksee,

En hoe heb je dat gemeten? In de loop der jaren een tijdtabel bijgehouden?
Is mij niet opgevallen! ;-)

Het zou misschien met de calorische waarde van het gas te maken kunnen hebben (er van uitgaande dat je op gas kookt).

Calorische waarde (ook wel verbrandingswaarde) is de term die aangeeft hoeveel energie een bepaalde stof levert. Gas met een hoge calorische waarde levert meer warmte dan gas met een lage calorische waarde. Er is dus minder gas nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar kan een mens zich druk over maken. Gelukkig zijn er op deze wereld geen grotere problemen.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:27: Misschien kookt u nu in een grotere pan als vroeger en duurt het langer voordat het water kookt?
Of kookt u nu op een andere energie bron: vroeger gas, nu electriciteit?

Goede opmerking: De warmtebron is hetzelfde. De calorische waarde doet niet ter zake: koken is koken toch :)
De tijd is (uiteraard) gemeten vanaf het moment dat het water kookt. Het veschil met 'vroeger' is 1 à 1,5 minuut langer voor hetzelfde resultaat.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

rjw schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:27: Omdat vroeger alles beter was?

Te lastige vraag?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ksee schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:42:
tdehond schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:27: Misschien kookt u nu in een grotere pan als vroeger en duurt het langer voordat het water kookt?
Of kookt u nu op een andere energie bron: vroeger gas, nu electriciteit?

Goede opmerking: De warmtebron is hetzelfde. De calorische waarde doet niet ter zake: koken is koken toch :)
De tijd is (uiteraard) gemeten vanaf het moment dat het water kookt. Het veschil met 'vroeger' is 1 à 1,5 minuut langer voor hetzelfde resultaat.

Dezelfde pan gebruikt?
Materiaal van de pan beïnvloedt ook de snelheid waarmee deze warm wordt.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:30: Hallo ksee,

En hoe heb je dat gemeten? In de loop der jaren een tijdtabel bijgehouden?
Is mij niet opgevallen! ;-)

Het zou misschien met de calorische waarde van het gas te maken kunnen hebben (er van uitgaande dat je op gas kookt).

Calorische waarde (ook wel verbrandingswaarde) is de term die aangeeft hoeveel energie een bepaalde stof levert. Gas met een hoge calorische waarde levert meer warmte dan gas met een lage calorische waarde. Er is dus minder gas nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen.
De calorische waarde doet niet ter zake: koken is koken toch :)

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ksee,

.....De calorische waarde doet niet ter zake: koken is koken toch :).....

Ja, maar het water dat verhit wordt door gas met een hoge calorische waarde kookt eerder.

Maar ik begrijp nu dat je het eitje pas onderdompelt als het water al kookt.
Dan heb ik er verder geen verklaring voor (als het al zo zou zijn).

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

misschien vind u hier uw antwoord ;-)

de wetenschap van hete eieren koken

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

rapil schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:42: Waar kan een mens zich druk over maken. Gelukkig zijn er op deze wereld geen grotere problemen.

@rapil: Maak jij je dan eens druk om het volgende (moet je wel bij nadenken): Stel dat het juist is dat het langer duurt. Hoeveel gas (energie) verbruiken we dan met z'n allen eztra om een zacht eitje te koken ;)

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:45:
ksee schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:42:
tdehond schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:27: Misschien kookt u nu in een grotere pan als vroeger en duurt het langer voordat het water kookt?
Of kookt u nu op een andere energie bron: vroeger gas, nu electriciteit?

Goede opmerking: De warmtebron is hetzelfde. De calorische waarde doet niet ter zake: koken is koken toch :)
De tijd is (uiteraard) gemeten vanaf het moment dat het water kookt. Het veschil met 'vroeger' is 1 à 1,5 minuut langer voor hetzelfde resultaat.

Dezelfde pan gebruikt?
Materiaal van de pan beïnvloedt ook de snelheid waarmee deze warm wordt.

Ook materiaal en pan doen er niet toe, op het moment dat het water kookt is en blijft het 100 graden toch ;)

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:45:
ksee schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:42:
tdehond schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:27: Misschien kookt u nu in een grotere pan als vroeger en duurt het langer voordat het water kookt?
Of kookt u nu op een andere energie bron: vroeger gas, nu electriciteit?

Goede opmerking: De warmtebron is hetzelfde. De calorische waarde doet niet ter zake: koken is koken toch :)
De tijd is (uiteraard) gemeten vanaf het moment dat het water kookt. Het veschil met 'vroeger' is 1 à 1,5 minuut langer voor hetzelfde resultaat.

Dezelfde pan gebruikt?
Materiaal van de pan beïnvloedt ook de snelheid waarmee deze warm wordt.

De tijd wordt inderdaad gemeten vanaf het moment dat het water kookt. Koken bij 100 graden Celcius dus vanwaar het verschil?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij kan het niet dat de kooktijd verschilt. Kooktijden voor eieren. Misschien gaat de tijd nu langzamer?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@KSEE geen.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ksee,

Blijft toch de vraag over 'hoe heb je dat precies vastgesteld?' en 'is het wel zo' en verbeeld je je niet maar wat? Kook je nog op exact hetzelfde kooktoestel als 10 jaar geleden? Gebruik je hetzelfde pannetje als 10 jaar geleden? Doe je er net zoveel water in als 10 jaar geleden?

De hoeveelheid energie die nodig is om een eitje (halfzacht) te koken is nu echt niet anders als 10 jaar geleden. Natuurwetten veranderen niet..... Dus je kunt er alleen een uitspraak over doen als de condities van nu precies hetzelfde zijn als die van 10 jaar geleden. Gebruik je een ander pannetje of kooktoestel, dan is vergelijken zinloos.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dezelfde pan gebruikt?
Materiaal van de pan beïnvloedt ook de snelheid waarmee deze warm wordt.

Ook materiaal en pan doen er niet toe, op het moment dat het water kookt is en blijft het 100 graden toch ;)

Persoonlijk denk ik dat in b.v. de pannen vroeger met erg dunne bodem de geleiding van de warmte sneller is, dan als je een pan met dikke bodem gebruikt. Zo houd je de temperatuur in minder tijd op het kookpunt.

Nu ben ik geen natuurkundige, dus weet ik niet of mijn denkwijze klopt dat een dunne bodem v.e. pan de warmte sneller geleidt als een op temperatuur gebrachte dikke bodem v.e. pan.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

pavoordf schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:48: misschien vind u hier uw antwoord ;-)

de wetenschap van hete eieren koken

Hier is idd ws het goede antwoord te vinden:
where ? is density, c the specific heat capacity, and K thermal conductivity of 'egg'. According to this formula, a medium egg (M~57 g) straight from the fridge (Tegg=4°C) takes four and a half minutes to cook, but the same egg would take three and a half minutes if it had been stored at room temperature (Tegg=21°C). If all the eggs are stored in the fridge, then a small (size 6, 47 g) egg will require four minutes to cook, and a large egg (size 2, 67 g) will take five minutes.
Het moet de temperatuur van het inwendige eitje zijn wat de kooktijd beinvloed... Zal de proef eens herhalen met een eitje op kamertemperatuur...

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:04:
Hallo ksee,

Blijft toch de vraag over 'hoe heb je dat precies vastgesteld?' en 'is het wel zo' en verbeeld je je niet maar wat? Kook je nog op exact hetzelfde kooktoestel als 10 jaar geleden? Gebruik je hetzelfde pannetje als 10 jaar geleden? Doe je er net zoveel water in als 10 jaar geleden?

De hoeveelheid energie die nodig is om een eitje (halfzacht) te koken is nu echt niet anders als 10 jaar geleden. Natuurwetten veranderen niet..... Dus je kunt er alleen een uitspraak over doen als de condities van nu precies hetzelfde zijn als die van 10 jaar geleden. Gebruik je een ander pannetje of kooktoestel, dan is vergelijken zinloos.

m.vr.gr. Freya

Jammer Freya, met zoveel sterren had ik je hoger ingeschat. Lees ook eens de antwoorden door dan is het niet nodig om te herhalen. Maar voor jou nog een x: Koken is koken :) Pan of kooteostel maken niet uit.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik mis even iets. Ksee claimt dat hij meet vanaf het moment dat het water kookt. Hamvraag is echter of het ei pas in het water wordt gelegd wanneer het water kookt. Er zijn namelijk 2 manieren om eieren te koken,;
Opzetten met koud water
In het water dan wanneer het kookt

in het eerste geval kan de tijd varieren wanneer het langer duurt om het water aan de kook te brengen, ook wanneer je gaat meten vanaf het moment van koken en kunnen hoeveelheid water, eigenschap van de pan enz invloed hebben. In het tweede geval is het totaal onafhankelijk van alle variabelen. Het water is namelijk continue 100 oC en zal altijd dezelfde hoeveelheid warmte aan het ei afgeven. Het enige verschil kan nog de druk zijn. Wanneer je je eitje in de bergen kookt is de druk en daarmee het kookpunt lager en zal het langer duren voor het ei gekookt is

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

M.i. is er sprake van nog een factor van hitte geleiding: dat is het materiaal en de dikte van de bodem v.d. pan die de hitte via het hete water naar het ei moet geleiden.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ksee:

Kortom, het koken van een eitje duurt nu niet langer dan dat het 10 jaar geleden duurde, maar je kookt nu onder andere condities en dan is vergelijken dus zinloos.....

Freya

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

pavoordf schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:12: ik mis even iets. Ksee claimt dat hij meet vanaf het moment dat het water kookt. Hamvraag is echter of het ei pas in het water wordt gelegd wanneer het water kookt. Er zijn namelijk 2 manieren om eieren te koken,;
Opzetten met koud water
In het water dan wanneer het kookt

in het eerste geval kan de tijd varieren wanneer het langer duurt om het water aan de kook te brengen, ook wanneer je gaat meten vanaf het moment van koken en kunnen hoeveelheid water, eigenschap van de pan enz invloed hebben. In het tweede geval is het totaal onafhankelijk van alle variabelen. Het water is namelijk continue 100 oC en zal altijd dezelfde hoeveelheid warmte aan het ei afgeven. Het enige verschil kan nog de druk zijn. Wanneer je je eitje in de bergen kookt is de druk en daarmee het kookpunt lager en zal het langer duren voor het ei gekookt is

Beste pavoordf, Ik had al deze argumenten al bedacht zie ook hierboven. En nee, ik woon niet op een berg en ook niet ondergronds. Het goede antwoord heb je al gegeven met de verwijzing naar: 'De wetenschap van eieren koken' Het moet de koude kern in het ei zijn wat uit de vriezer komt. Dus duurt het opwarmen/koken langer dan een ei bewaard op kamertemperatuur. Dat werd bij ons vroger wel gedaan (niet te alng natuurlijk :) maar vanwege de salmonella gevaren nu niet meer!
Voor mij is de vraag beantwoord, dank je!

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:14:
@ksee:

Kortom, het koken van een eitje duurt nu niet langer dan dat het 10 jaar geleden duurde, maar je kookt nu onder andere condities en dan is vergelijken dus zinloos.....

Freya

Weer zo jammer Freya, het gaat je sterren kosten :( Lees de reacties nog maar eens door. Het goede antwoord staat er tussen!

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:04: Dezelfde pan gebruikt?
Materiaal van de pan beïnvloedt ook de snelheid waarmee deze warm wordt.

Ook materiaal en pan doen er niet toe, op het moment dat het water kookt is en blijft het 100 graden toch ;)

Persoonlijk denk ik dat in b.v. de pannen vroeger met erg dunne bodem de geleiding van de warmte sneller is, dan als je een pan met dikke bodem gebruikt. Zo houd je de temperatuur in minder tijd op het kookpunt.

Nu ben ik geen natuurkundige, dus weet ik niet of mijn denkwijze klopt dat een dunne bodem v.e. pan de warmte sneller geleidt als een op temperatuur gebrachte dikke bodem v.e. pan.

Ook voor u nogmaals: Koken is koken. Het goede antwoord is al via een weblink gegeven.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

oké prima volgende vraag: wie was er eerder A de kip
of B het ei

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ksee, ik ben het voor 1000% met U eens, want ik loop me dit al jaren af te vragen. Zelfs vanmorgen nog. Je krijgt of sarcastische antwoorden in de trand van "vroeger was alles anders" tot hoog wetenschappelijke uiteenzettingen. Ik heb precies hetzelfde "probleem". Inderdaad, vroeger met een zacht eitje had ik 3 minuten nodig, werd perfect. Vanmorgen (en ik praat nu over jaren dat dit zo gaat) is het door mij gewenste zachte ei al lang 6 minuten geworden en kan ik nog gewoon "dopen met reepjes brood".
6 Minuten!!! Er is wel degelijk iets veranderd en dat heeft helemaal niet met leeftijd te maken, sommige lijken te denken dat WIJ denken dat vroeger alles beter was.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

ksee schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:25: ....
Het moet de koude kern in het ei zijn wat uit de vriezer komt. Dus duurt het opwarmen/koken langer dan een ei bewaard op kamertemperatuur.
....

En dat idee kwam niet bij jezelf op? Zoals ik al aangaf, als je de condities verandert, krijg je ook een andere meetuitslag. Kortom, met de vraag:

"Waarom duurt het koken van een 'halfzacht' eitje (zelfs de kleintjes) langer dan, pakweg 10 jaar, geleden?"

heeft het dus niets te maken.
Een diepvries kip gaar koken duurt ook langer dan wanneer deze op kamertemperatuur is...... Dat is nu zo en ook 10 jaar geleden was dat zo.....

Freya

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ksee, ik had nog niet alle antwoorden gelezen (ja, dom) maar ik haal 's-avonds eitjes uit de koelkast, ook al jaren en bij mij levert dat geen verschil op.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

jannet1977 schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:00: Volgens mij kan het niet dat de kooktijd verschilt. Kooktijden voor eieren. Misschien gaat de tijd nu langzamer?

@jannet1977: Haha, je begrijpt er echt niets van he:) Maar we leuk dat lijstje met kooktijden :)
Nee Jannet, de tijd gaat dus sneller, niet langzamer. Geeft niet hoor ;)

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

pavoordf schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:12: ik mis even iets. Ksee claimt dat hij meet vanaf het moment dat het water kookt. Hamvraag is echter of het ei pas in het water wordt gelegd wanneer het water kookt. Er zijn namelijk 2 manieren om eieren te koken,;
Opzetten met koud water
In het water dan wanneer het kookt

in het eerste geval kan de tijd varieren wanneer het langer duurt om het water aan de kook te brengen, ook wanneer je gaat meten vanaf het moment van koken en kunnen hoeveelheid water, eigenschap van de pan enz invloed hebben. In het tweede geval is het totaal onafhankelijk van alle variabelen. Het water is namelijk continue 100 oC en zal altijd dezelfde hoeveelheid warmte aan het ei afgeven. Het enige verschil kan nog de druk zijn. Wanneer je je eitje in de bergen kookt is de druk en daarmee het kookpunt lager en zal het langer duren voor het ei gekookt is

Zoals je zelf al hebt gequote: 'Ksee claimt dat hij meet vanaf het moment dat het water kookt'. (En het eitje er dus inligt).

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:35:
ksee schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:25: ....
Het moet de koude kern in het ei zijn wat uit de vriezer komt. Dus duurt het opwarmen/koken langer dan een ei bewaard op kamertemperatuur.
....

En dat idee kwam niet bij jezelf op? Zoals ik al aangaf, als je de condities verandert, krijg je ook een andere meetuitslag. Kortom, met de vraag:

"Waarom duurt het koken van een 'halfzacht' eitje (zelfs de kleintjes) langer dan, pakweg 10 jaar, geleden?"

heeft het dus niets te maken.
Een diepvries kip gaar koken duurt ook langer dan wanneer deze op kamertemperatuur is...... Dat is nu zo en ook 10 jaar geleden was dat zo.....

Freya

Tsja Freya, het blijft pijnlijk he, als een diepvrieskip zonder kop rondlopen ;) De condities ja, daar lag het aan :) Ik zou bijna zeggen: 'Mens ga toch koken' :) Maar houd er rekening mee dat als je een diepvries kip kookt, het water van de kook zal gaan, dus dan duurt het inderdaad langer haha.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:14:
@ksee:

Kortom, het koken van een eitje duurt nu niet langer dan dat het 10 jaar geleden duurde, maar je kookt nu onder andere condities en dan is vergelijken dus zinloos.....

Freya

Kook mijn eitjes pas 60 jaar zelf, altijd op dezelfde manier en heb toch hetzelfde "probleem", nee ik ben nog niet seniel, heb nog steeds hetzelfde eierkookpannetje (goede spullen gaan inderdaad een leven lang mee) en toch is het in de loop der jaren van 3 naar 6 minuten gegaan, rara, hoe kan dat. Nooit direct uit de koelkast; altijd als het water kookt erin (ben nooit met koud water gestart) dus blijft voor mij dezelfde vraag als Ksee.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

ksee schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:24: Waarom duurt het koken van een 'halfzacht' eitje (zelfs de kleintjes) langer dan, pakweg 10 jaar, geleden?

Allemaal bedankt voor het deelnemen aan de discussie. 'Probleem' opgelost. Wat me wel is opgevallen: Lezen blijft moeilijk :) Nadenken trouwens ook ;) Discussie gesloten.
Groet, kSee.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

engelandvaarder schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:45:
freya schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:14:
@ksee:

Kortom, het koken van een eitje duurt nu niet langer dan dat het 10 jaar geleden duurde, maar je kookt nu onder andere condities en dan is vergelijken dus zinloos.....

Freya

Kook mijn eitjes pas 60 jaar zelf, altijd op dezelfde manier en heb toch hetzelfde "probleem", nee ik ben nog niet seniel, heb nog steeds hetzelfde eierkookpannetje (goede spullen gaan inderdaad een leven lang mee) en toch is het in de loop der jaren van 3 naar 6 minuten gegaan, rara, hoe kan dat. Nooit direct uit de koelkast; altijd als het water kookt erin (ben nooit met koud water gestart) dus blijft voor mij dezelfde vraag als Ksee.

@ engelandvaarder: Dank voor je reactie. Wij zijn dus niet seniel. Maar ik dacht dat mijn 'probleem' was opgelost. Ik wilde nog wel de proef doen met eitje uit koelkast en eitje op kamertemperatuur. Dat ga ik dus ook doen. Wordt dus vervolgd :)
Groet, kSee

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ engelandvaarder: Dank voor je reactie. Wij zijn dus niet seniel. Maar ik dacht dat mijn 'probleem' was opgelost. Ik wilde nog wel de proef doen met eitje uit koelkast en eitje op kamertemperatuur. Dat ga ik dus ook doen. Wordt dus vervolgd :)

Oh. Ik dacht dat u de discussie gesloten had. :)

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

ksee schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:53:
engelandvaarder schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:45:
freya schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:14:
@ksee:

Kortom, het koken van een eitje duurt nu niet langer dan dat het 10 jaar geleden duurde, maar je kookt nu onder andere condities en dan is vergelijken dus zinloos.....

Freya

Kook mijn eitjes pas 60 jaar zelf, altijd op dezelfde manier en heb toch hetzelfde "probleem", nee ik ben nog niet seniel, heb nog steeds hetzelfde eierkookpannetje (goede spullen gaan inderdaad een leven lang mee) en toch is het in de loop der jaren van 3 naar 6 minuten gegaan, rara, hoe kan dat. Nooit direct uit de koelkast; altijd als het water kookt erin (ben nooit met koud water gestart) dus blijft voor mij dezelfde vraag als Ksee.

@ engelandvaarder: Dank voor je reactie. Wij zijn dus niet seniel. Maar ik dacht dat mijn 'probleem' was opgelost. Ik wilde nog wel de proef doen met eitje uit koelkast en eitje op kamertemperatuur. Dat ga ik dus ook doen. Wordt dus vervolgd :)
Groet, kSee

kSee, eigenlijk kun je de "koude" proef overslaan want zoals gezegd haal ik die vrijers al jaren 's-avonds uit de koelkast voor de volgende morgen. Ben benieuws of het bij jou wel werkt; bij mij dus "niet zoals vroeger" woorden waar de jongere generatie telkens over lijkt te struikelen. IK ben ervan overtuigd of nee ik weet het zeker, er IS iets veranderd, maar ik weet niet wat, nog niet.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 10 aug 2011, 16:00: @ engelandvaarder: Dank voor je reactie. Wij zijn dus niet seniel. Maar ik dacht dat mijn 'probleem' was opgelost. Ik wilde nog wel de proef doen met eitje uit koelkast en eitje op kamertemperatuur. Dat ga ik dus ook doen. Wordt dus vervolgd :)

Oh. Ik dacht dat u de discussie gesloten had. :)

@ tdehond Klopt heer tdehond. Maar die ouwe zeerot 'engelndvaarder' heeft de proef die ik wilde doen al gedaan en wat blijkt: Het eitje kokenvduurt nu langer :) Dus is de vraag is opnieuw; Waarom duurt het koken van een eitje nu langer dan een decennia geleden?
O ja, voor reacties lees svp eerst alle goed bedoelde opmerkingen hierboven. Er geldt nog steeeds: Koken is koken, in wat voor pan of op welek hittebron dan ook. De tijd is gemeten vanaf het moment dat het eitje in het water gedompeld wordt, het water gaat niet van de kook. En nee, ik ben in die tijd niet verhuisd en er is ook geen dino geweest die mijn huis 1km heeft opgetild (voor de grappenmakers;)

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

soepkiep schreef op woensdag 10 aug 2011, 15:30: oké prima volgende vraag: wie was er eerder A de kip
of B het ei

In iedergeval niet de soepkiep, want dat is een kip zonder kop :)

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

ksee, ik lees op je profiel dat dit de eerste vraag is die je stelt. De andere "panelleden" hebben intussen, net als ik, al geconstateerd dat je niet op je mondje bent gevallen, maar als je een paar dingen schrijft, zoals einde discussie, kun je er donder op zeggen dat, als je toch weer reageert je natuurlijk een sneer krijgt. Niet erg. Maar denk nu niet dat Freya haar "sterren" gaat verliezen, want zo werkt dit hier niet. Als je vaker op het forum zit krijg je met rode duimen te maken. Ik heb er ook een stel: zodra ze het woord engelandvaarder lezen krijg ik een rode duim, wat ik ook schrijf, maar: hoe ouder hoe harder (die eitjes haha). Ben benieuwd naar je kookresultaat van je eitje. Laat het nog weten en niet weer zo vlug: einde discussie, hoor.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even flauw..................
Koop een kip!
Gelijk na het leggen in de eierkoker.
Legt die kip ook niet voor een meter dan de kip (na het om hals brengen) koken.
Bij onze slager (Nieuwendammerdijk) die voor zijn klanten eens echte biologische eieren wilde verkopen moest men op de wachtlijst, want die kippen legden inderdaad nauwelijks een eitje.
Doet mij trouwens ook denken aan die boer in de buurt van Zunderdorp die heel goedkope honing aanbood.
Maar ook daar een wachtlijst want die boer had maar één bij!

Tsjee, wat een problemen nu op deze site zeg.
Komkommertijd?
Denk dan aan de nitraten!!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

engelandvaarder schreef op woensdag 10 aug 2011, 16:38: ksee, ik lees op je profiel dat dit de eerste vraag is die je stelt. De andere "panelleden" hebben intussen, net als ik, al geconstateerd dat je niet op je mondje bent gevallen, maar als je een paar dingen schrijft, zoals einde discussie, kun je er donder op zeggen dat, als je toch weer reageert je natuurlijk een sneer krijgt. Niet erg. Maar denk nu niet dat Freya haar "sterren" gaat verliezen, want zo werkt dit hier niet. Als je vaker op het forum zit krijg je met rode duimen te maken. Ik heb er ook een stel: zodra ze het woord engelandvaarder lezen krijg ik een rode duim, wat ik ook schrijf, maar: hoe ouder hoe harder (die eitjes haha). Ben benieuwd naar je kookresultaat van je eitje. Laat het nog weten en niet weer zo vlug: einde discussie, hoor.

Klopt allemaal engelandvaarder, helaas :( Maar als ik zoveel sterren zie verwacht ik ook dat de persoon (Freya) zelf geen sterren ziet en heeft leren nadenken. Freya begint al direct alles in twijfel te trekken en volhardt daarna in het geven van, laat ik het netjes zeggen, antwoorden waarover niet is nagedacht. Het is niet erg als je iets niet weet, maar misschien kun je dan nog iets leren? kSee

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op woensdag 10 aug 2011, 16:47: Even flauw..................
Koop een kip!
Gelijk na het leggen in de eierkoker.
Legt die kip ook niet voor een meter dan de kip (na het om hals brengen) koken.
Bij onze slager (Nieuwendammerdijk) die voor zijn klanten eens echte biologische eieren wilde verkopen moest men op de wachtlijst, want die kippen legden inderdaad nauwelijks een eitje.
Doet mij trouwens ook denken aan die boer in de buurt van Zunderdorp die heel goedkope honing aanbood.
Maar ook daar een wachtlijst want die boer had maar één bij!

Tsjee, wat een problemen nu op deze site zeg.
Komkommertijd?
Denk dan aan de nitraten!!

De Vrije Vogel

Een boer Zunderdorp, een Vrije Vogel die in komkommers en nitraten doet. Inderdaad waar gaat het over grootvader. Maar van een grootvader verwacht je toch een meer ervaren antwoord want dat slaat inderdaad als een tang op een kip ;)

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

kSee Freya hoeft echt niets te leren, want ze IS goed, neem dat gerust van me aan. Het is alleen haar c'est le tôn qui fait la musique die haar strenger doet klinken; ervaringdeskundig op veel gebieden is ze wél. Máár, we MOETEN het over eieren hebben, want dat is het onderwerp, en daar ben ik nu over uitge****. Tot lezens!

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

In ieder geval niet de soepkiep, want dat is een kip zonder kop :)

ksee wat zeg je me nou? niet zo tegen mij hé
een kip leg eieren
mijn vraag was wie was er eerder de kip of het ei

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met al die hatelijke reacties word ik bijna bang om nog iets 'onzekers' te plaatsen... Maar ik doe het toch ;-).

Zou het misschien met de schil van het ei te maken hebben? Mogelijk hebben de kippenhouders iets verandert aan de voeding van de kip (meer kalkrijk voedsel) zodat de schil steviger is en de eieren minder snel breken (al dan niet op aandringen van de supermarkten die zat zijn van boze klanten door snel gebroken eieren)....

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je het raad!!!!!!! krijg je van mij een groene duim
en dat is heel wat want ik deel nooit een duim uit
maar bij deze maak ik dan een uit zoldering

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt minder tijd over, dus wordt je ongeduldiger?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volens mij ligt het aan het formaat van de eieren.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op woensdag 10 aug 2011, 17:02: Met al die hatelijke reacties word ik bijna bang om nog iets 'onzekers' te plaatsen... Maar ik doe het toch ;-).

Zou het misschien met de schil van het ei te maken hebben? Mogelijk hebben de kippenhouders iets verandert aan de voeding van de kip (meer kalkrijk voedsel) zodat de schil steviger is en de eieren minder snel breken (al dan niet op aandringen van de supermarkten die zat zijn van boze klanten door snel gebroken eieren)....

Beste gijssie81, Noem het niet hatelijk maar ik wordt een beetje moe van die betweters en 'lollige' antwoorden. Nogmaals, het is niet erg als je iets niet weet maar houd je dan een beetje in :(
Maar de opmerking van jou getuigt van meedenken, jij hebt beslist nog geen aderverkalking daarom heb ik je beloont met een groene duim! Een goede opmerking, het moet zoiets zijn want kennelijk warmt het ei langzamer op... Misschien toch iets voor de jaarlijkse natuurkunde quiz :)

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ksee,

Bij wie kon ik beter terecht als bij mijn moeder die 90 jaar oud is?

Volgens haar maakt het niet uit als je nu met vroeger vergelijkt. Wel bewaarde haar moeder de eieren altijd in de kelder bij gebrek aan een koelkast.

Vervolgens maakt het uit of u een vers ei kookt. Een kakelvers ei heeft een minuut langer kooktijd nodig als een ouder ei.

Zij kookte vroeger en nu een zacht gekookt eitjes ( eiwit stijf en eigeel vloeibaar) in 5 minuten.
Advies: water zachtjes laten koken.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de tijd meet met een kookwekker, kan het daar aan liggen. Ik heb gemerkt, dat niet iedere kookwekker zuiver de minuten aangeeft. Bij gebruik van een kookwekker tel je dus eigenlijk geen minuten maar kookwekkerminuten. Dus Ksee, als je een kookwekker gebruikt had je dan vroeger misschien een andere kookwekker dan tegenwoordig? Of, andere mogelijkheid, bewaarde je vroeger de eieren niet en tegenwoordig wél in de koelkast?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel te laat zie ik dat op deze vraag al meer dan 50 antwoorden zijn gegeven en dat we al op pagina 4 zitten. Sorry, dat had ik niet kunnen bedenken. Inmiddels alles gelezen en dat van de koelkast trek ik dus in. En de Kookwekker kan het ook niet zijn, want Ksee zegt al op pagina 2 (meen ik) dat het goede antwoord al is gegeven.

Ksee, kan je dan nu misschien het konijn uit de hoge hoed toveren en vertellen wélk antwoord goed was? Sorry, maar vraag en juist antwoord gaan een beetje verloren in de massa.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind de vraag wel interessant.

Kan het niet te maken hebben met het tijdstip van consumeren na het koken? Het ei stolt na het koken immers nog door.

Dus als je vroeger je ei 10 minuten na het koken at en nu direct na het koken, dan is het nu zachter dan vroeger. Of misschien liet je de eieren vroeger niet "schrikken" en nu wel? Schrikken voorkomt ook dat het ei verder stolt na het koken.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

ksee schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:44:
rjw schreef op woensdag 10 aug 2011, 14:27: Omdat vroeger alles beter was?

Te lastige vraag?

Zeker nooit van ironie gehoord?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2011 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

bosbess schreef op woensdag 10 aug 2011, 18:16: Veel te laat zie ik dat op deze vraag al meer dan 50 antwoorden zijn gegeven en dat we al op pagina 4 zitten. Sorry, dat had ik niet kunnen bedenken. Inmiddels alles gelezen en dat van de koelkast trek ik dus in. En de Kookwekker kan het ook niet zijn, want Ksee zegt al op pagina 2 (meen ik) dat het goede antwoord al is gegeven.

Ksee, kan je dan nu misschien het konijn uit de hoge hoed toveren en vertellen wélk antwoord goed was? Sorry, maar vraag en juist antwoord gaan een beetje verloren in de massa.

Hi bosbess, dank je dat je het me hebt vergeven. Ksee zei eerder: discussie gesloten maar ja, wij vrouwen....nee, ze gaat nu nog even doen wat ik aanraadde, dus avond ervoor uit de koelkast, maar al met al, denk ik dat ergens Freya wel het goede antwoord heeft gegeven, voor mij dan. Het voer is immers ook anders dan vroeger, dus dat zal het alles bij elkaar wel zijn, plus dat die eitjes groter zijn dan vroeger, andere verklaring heb ik er ook niet voor.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2011 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 10 aug 2011, 17:39: @ ksee,

Bij wie kon ik beter terecht als bij mijn moeder die 90 jaar oud is?

Volgens haar maakt het niet uit als je nu met vroeger vergelijkt. Wel bewaarde haar moeder de eieren altijd in de kelder bij gebrek aan een koelkast.

Vervolgens maakt het uit of u een vers ei kookt. Een kakelvers ei heeft een minuut langer kooktijd nodig als een ouder ei.

Zij kookte vroeger en nu een zacht gekookt eitjes ( eiwit stijf en eigeel vloeibaar) in 5 minuten.
Advies: water zachtjes laten koken.

@ tdehond: Bingo! Hier kunnen de jonkies nog iets van leren. Oma van 90 geeft het juiste antwoord. Zij zegt: "Een kakelvers ei heeft een minuut langer kooktijd nodig als een ouder ei".
Dat is het juitse antwoord maar waarom?
Daarvoor heb ik het artikel 'Boiling an egg' waar eerder in deze discussie naar is verwezen aandachtig gelezen.
Je tekst hier...
"Between seven- and seventeen-thousand tiny pores are distributed over the shell surface. As the egg ages, moisture and carbon dioxide diffuses out, and air diffuses in through these causing the air cell to grow and the net mass to decrease".
Dus: Dus de kermassa of dooier wordt kleiner doordat de luchtbel groter wordt na veroudering!!! Dus zal ook de kooktijd korter worden!!!
Verse eitjes moet je dus inderdaad langer koken :) Laten wij nu de laatste jaren alleen nog maar kakelverse eitjes kopen van de scharrelkipboer in de buurt :)
En @ engelandvaarder: Jammer dat je denkt dat Freya het goede antwoord had gegeven. Ik heb Freya echter op geen enkel goed antwoord kunnen betrappen, op die van de niet veranderende natuurwetten na dan maar dat is een wijsheid van een kakelende kip :) .
Verder is het zo dat eitjes uit de koelkast veel langer vers blijven: "Provided they are kept refrigerated, eggs can be stored for 4-5 weeks after the packing date without loss of quality".
En dat doen we tegenwoordig ook vanwege de salmonella...
Dan ook nog de uitslag van de kookproef ter aanvulling: twee dezelfde even oude eitjes worden in kokend water gedompeld. Eén eitje uit de koelkast (7 graden) de ander uit de kamerkast (19 graden): Het koude eitje moet minder dan 1 minuut langer koken. Maar dat is dus niet het enige en juiste antwoord op mijn vraag. Het laat wel zien dat een vers gekoeld ei ca. 1,5 minuut langer moet koken.
Voor mij nu wel: DISCUSSIE GESLOTEN! BEDANKT ALLEMAAL ;)

ve
door verwijderd - Aug 11, 2011 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op woensdag 10 aug 2011, 17:02: Met al die hatelijke reacties word ik bijna bang om nog iets 'onzekers' te plaatsen... Maar ik doe het toch ;-).

Zou het misschien met de schil van het ei te maken hebben? Mogelijk hebben de kippenhouders iets verandert aan de voeding van de kip (meer kalkrijk voedsel) zodat de schil steviger is en de eieren minder snel breken (al dan niet op aandringen van de supermarkten die zat zijn van boze klanten door snel gebroken eieren)....

Beste gijssie, ik heb het artikel "Boiling an egg" goed gelezen en daarin staat ook dat de schaal de laatste jaren juist dunner is geworden. Dat betekent dat de kooktijd korter zou moeten worden :(

ve
door verwijderd - Aug 11, 2011 om 08:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ksee, in één ding heeft Gijssie in ieder geval groot gelijk: "al die hatelijke reacties". Waarom? En vooral, totaal onverdiend, richting Freya, die altijd bereid is mee te denken, zéér waardevolle antwoorden geeft en ja, het ook wel eens mis heeft. Mag ze?

Ik krijg uit die hatelijkheid en dat laatste triomfantelijke verhaal de indruk, dat je hier niet zozeer een vraag hebt gesteld als wel een raadseltje hebt opgegeven, waarop je het antwoord al lang wist. Daar is dit forum niet voor. Hou het lekker bij je verse eitjes koken en verveel anderen met je knullige raadseltjes en je vette hatelijkheden.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2011 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Ksee, je bent me er twee (zou Herman Finkers zeggen)! Eigenwijsheid kun je jezelf niet ontzeggen: je bent Top Starter in de vraag en dan beslis je dat je nu het antwoord denkt te hebben, wat prima is, met hoofdletters dat de discussie gesloten is.(Je had al eerder besloten de discussie te sluiten!) Zoveel woorden met Hoofdletters betekent op de site: schreeuwen, dit voor jou informatie. Ik ben er in eerste instantie ook op ingegaan, denkende dat je het oprecht meende, maar wat ik je óók al eerder aangaf, Freya is nu eenmaal op de KASSA site één van de beste raadgeefsters/raadgevers en die sterren heeft zij/hij dan ook gewoon verdiend. Oók heb ik aangegeven dat wij over het hebben van sterren niets van doen hebben. Gijssie 81 heeft ook gelijk te stellen "dat ze bijna bang is" om iets op te schrijven. Jammer om zo "eitje-tikkend" afscheid te nemen; knallend!

ve
door verwijderd - Aug 11, 2011 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

bosbess schreef op donderdag 11 aug 2011, 08:01: Ksee, in één ding heeft Gijssie in ieder geval groot gelijk: "al die hatelijke reacties". Waarom? En vooral, totaal onverdiend, richting Freya, die altijd bereid is mee te denken, zéér waardevolle antwoorden geeft en ja, het ook wel eens mis heeft. Mag ze?

Ik krijg uit die hatelijkheid en dat laatste triomfantelijke verhaal de indruk, dat je hier niet zozeer een vraag hebt gesteld als wel een raadseltje hebt opgegeven, waarop je het antwoord al lang wist. Daar is dit forum niet voor. Hou het lekker bij je verse eitjes koken en verveel anderen met je knullige raadseltjes en je vette hatelijkheden.

Beste bosbess, je gaf al eerder aan dat je wat laat was ingestapt. Misschien moet je de antwoorden van freya nog eens nalezen? Geen enkel antwoord waaruit blijkt dat Freya iets weet (over dit onderwerp;) of iets toe te voegen heeft. Dat is niet erg, heb ik eerder gezegd, je kunt niet alles weten maar nog wel leren, maar blijf dan niet bezig alles in twijfel te trekken. Of mag je scherp en betweterig zijn als je 6 sterren hebt? Verder heb ik iedere serieuze meedenker ook normaal beantwoord. En ja, het was een serieuze vraag waarop ik een antwoord hoopte te krijgen. Het antwoord op mijn vraag kwam door een verwijzing van 'pavoordf' naar een artikel waar ik het antwoord vond nadat de moeder van 90 van tdehond wist dat verse eitjes langer moeten koken... Vraag dus opgelost en voor mij was de discussie gesloten maar ik begrijp dat we dan op dit forum nog even triomfantelijk doorgaan :) Triomfen vieren mag, maar alleen door mensen die serieus over de vraag hebben nagedacht en positief hebben deelgenomen. Nogmaals mensen, bedankt (ik zal niet meer schreeuwen;) :P

ve
door verwijderd - Aug 11, 2011 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

soepkiep schreef op woensdag 10 aug 2011, 17:03: als je het raad!!!!!!! krijg je van mij een groene duim
en dat is heel wat want ik deel nooit een duim uit
maar bij deze maak ik dan een uit zoldering

Hey soepkiep, ik weet nog niet wat er te raden viel, maar mocht het over het antwoord op mijn vraag gaan, dan kan de groene duim nu naar de moeder van tdehond :)

ve
door verwijderd - Aug 11, 2011 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ksee,

Dat zal wel een vervolg op dit zijn.

soepkiep schreef op woensdag 10 aug 2011, 16:57:
In ieder geval niet de soepkiep, want dat is een kip zonder kop :)

ksee wat zeg je me nou? niet zo tegen mij hé
een kip leg eieren
mijn vraag was wie was er eerder de kip of het ei

ve
door verwijderd - Aug 11, 2011 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

engelandvaarder schreef op donderdag 11 aug 2011, 11:59: Nou Ksee, je bent me er twee (zou Herman Finkers zeggen)! Eigenwijsheid kun je jezelf niet ontzeggen: je bent Top Starter in de vraag en dan beslis je dat je nu het antwoord denkt te hebben, wat prima is, met hoofdletters dat de discussie gesloten is.(Je had al eerder besloten de discussie te sluiten!) Zoveel woorden met Hoofdletters betekent op de site: schreeuwen, dit voor jou informatie. Ik ben er in eerste instantie ook op ingegaan, denkende dat je het oprecht meende, maar wat ik je óók al eerder aangaf, Freya is nu eenmaal op de KASSA site één van de beste raadgeefsters/raadgevers en die sterren heeft zij/hij dan ook gewoon verdiend. Oók heb ik aangegeven dat wij over het hebben van sterren niets van doen hebben. Gijssie 81 heeft ook gelijk te stellen "dat ze bijna bang is" om iets op te schrijven. Jammer om zo "eitje-tikkend" afscheid te nemen; knallend!

Beste 'engelandvaarder', Nou dacht ik toch dat we een beetje 'broeders' in de strijd waren.. Ik dacht idd de discussie te kunnen sluiten totdat ene 'engelandvaarder' zei :) 'kSee, eigenlijk kun je de "koude" proef overslaan want zoals gezegd haal ik die vrijers al jaren 's-avonds uit de koelkast voor de volgende morgen. Ben benieuws of het bij jou wel werkt; bij mij dus "niet zoals vroeger" woorden waar de jongere generatie telkens over lijkt te struikelen. IK ben ervan overtuigd of nee ik weet het zeker, er IS iets veranderd, maar ik weet niet wat, nog niet.' Dus was mijn vraag niet beantwoord maar nu wel toch? Zullen we de discussie dan toch maar 'eitje tikkend' besluiten? Niet te zacht hè ;) kSee

ve
door verwijderd - Aug 11, 2011 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens en tenslotte;
wat verstaat men onder vroeger?
In mijn jeugd haalde een kippenboer zijn kippen en eieren bij de boeren in de omgeving vandaan.
Ik mag toch hopen dat men het grote verschil zit tussen boerderij- en legkippen zoals nu gebruikelijk.
Toen echte scharrelkippen die van alles aten; wormpjes,insecten, groenvoer en dan nog wat de boerin nog extra gaf.
Die huidige bioindustrie-legkippen krijgen van alles en nog wat van koper,vismeel, antibiotica, tot vermalen kippenveren toe, naast wat soja en andere goedkope grondstoffen.
Kortom, zo'n hemelsbreed verschil dat het mij logisch lijkt dat ook eieren totaal verschillend van kwaliteit zijn zoals vroeger ook de versheid bepalend was.

Zo, en nu maar het sluiten van een feitelijke onzindiskussie,
vind deze

Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 11, 2011 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op donderdag 11 aug 2011, 13:33: Overigens en tenslotte;
wat verstaat men onder vroeger?
In mijn jeugd haalde een kippenboer zijn kippen en eieren bij de boeren in de omgeving vandaan.
Ik mag toch hopen dat men het grote verschil zit tussen boerderij- en legkippen zoals nu gebruikelijk.
Toen echte scharrelkippen die van alles aten; wormpjes,insecten, groenvoer en dan nog wat de boerin nog extra gaf.
Die huidige bioindustrie-legkippen krijgen van alles en nog wat van koper,vismeel, antibiotica, tot vermalen kippenveren toe, naast wat soja en andere goedkope grondstoffen.
Kortom, zo'n hemelsbreed verschil dat het mij logisch lijkt dat ook eieren totaal verschillend van kwaliteit zijn zoals vroeger ook de versheid bepalend was.

Zo, en nu maar het sluiten van een feitelijke onzindiskussie,
vind deze

Vrije Vogel

Zo houd je de 'onzindiscussie' dus open. Het antwoord op de vraag is duidelijk toch? Nog 1x dan: De eitjes komen bij ons, en ws ook bij veel anderen, nu uit de koelkast ook ivm salmonella. Pakweg 5 à 10 jaar geleden stonden ze 'gewoon' in de kamerkast. Verouderen buiten de koelkast blijkt erg snel te gaan door de poreuze schaal van het eitje. Door de koeling blijft het eitje langer vers en de dooier groot. Je kunt het allemaal nalezen maar het afdoen met 'onzindiscussie' en met verkeerde argumenten over voeding komen... dan had je het ws toch niet goed begrepen?

ve
door verwijderd - Aug 13, 2011 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hebben we met zijn allen enig idee wat kippen tegenwoordig voor voedsel krijgen.
De bio-industrie wil eieren en het maakt niet uit hoe, alhoewel "zo goedkoop mogelijk".
Is de samenstelling van het eiwit verandert? Salmonella.
Zitten er wormen in McDonalds hamburgers?
Krijg je van Wajang puistjes?