be
door beppie476 Aug 14, 2008 om 16:54
Voeding & gezondheid

Waarom is de trassi(e) oedang (Conimex) ineens uit de handel?

Onderwerp: waarom is trassi(e) oedang van Conimex ineens uit de handel bij de AH?
Wie weet waarom trassi(e) oedang ineens uit de handel is genomen? Winkelier (AH) zegt dat het een EU-maatregel is die genomen is. De fabriek (Conimex) zegt dat er niet genoeg van dit produkt van hun afgenomen wordt en derhalve stopt met trassi(e) maken, en weet dus niks van een zgn. EU-maatregel! De trassie stond ook nog steeds op hun website vermeld. Ter verduidelijking: Trassi(e) oedang is de belangrijkste basis voor gerechten van de authentieke (!) Indische rijsttafel, en die maak ik nog steeds zelf, met die trassi(e), dus ik ben eigenlijk heel erg onthand als dit allemaal echt waar is, dan is dit een regelrechte ramp! Ik ben pas tevreden als ik een goeie reden of goed antwoord te horen krijg over het hoe en waarom en waar is die EU-maatregel te lezen? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

28044 38 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

"een regelrechte ramp" ....

Nou nou... Ik denk dat er wel ergere dingen zijn !

Als de fabrikant vermeldt dat het niet meer gemaakt wordt, dan lijkt me dat toch een afdoende antwoord ?

Als het nog wel gemaakt wordt, dan is het ongetwijfeld nog elders te krijgen ( Conimex is niet echt een speciaal merk van AH ). Dus ga eens kijken bij andere supers !
Als de fabrikant het gewoon niet meer maakt, dan houdt het gewoon op ! Op zoek naar een vervangend merk en/of produkt lijkt mij !

Gr. Phinder

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt zover phinder, en er zullen ongetwijfeld ook best wel ergere dingen zijn... trassie is helaas niet zomaar even te vervangen door iets anders...

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo 610sqn, dit is een hele goeie tip. Veel dank meneer/mevr. luchtmacht (?), en vwb die zgn EU-maatregel, die bestaat dus helemaal niet...zoals ik al vermoedde...Je wordt als consument vaak met een kluitje in het riet gestuurd maar ik neem toevallig niet alles zomaar voor zoete koek aan, dus wil ik precies weten hoe het nou eigenlijk wel zit. Nogmaals veel dank!

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Beppie,

Trassi(e) is ook andere namen bekend. Dit maakt het gericht zoeken misschien gemakkelijker als u kijkt op Wikipedia.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trassi

Succes bij het zoeken.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Beppie,

De wereld vergaat echt niet zonder de trassi oedang van Conimex. In de echte "Indische" toko's wordt dit heerlijke ingrediënt gewoon nog verkocht, dus die EU-maatregel lijkt me lariekoek. Ik heb het onlangs nog in de toko gekocht in de Uithofmarkt aan het Spui in Den Haag. Maar ongetwijfeld is het elders ook nog te koop, en geloof me, lekkerder dan van Conimex dat aan de Westerse smaak is aangepast. Koop meteen een voorraadje. Je kunt het in de koeling lang bewaren en je hebt er, door de sterke smaak, elke keer maar een heel klein beetje van nodig.

Selamat makan.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja! koop een vooraad en bewaar dat in je koelkast! Je weet toch wel dat trassie niet naar bloemetjes ruikt? Gewoon elke keer vers kopen!

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak mij sterk dat vrijwel alle chinees-indische winkeltjes die trassi heeft en van een (waarschijnlijk nog) betere kwaliteit dan Conimex.
Vergelijk maar eens de ketjap van die genoemde fabriek met die van Kaki-Tika(drievoet) of A-merk.

Ik zou zeggen:"Loop eens door de (digitale) gouden gids van uw woonplaats."

Eet smakelijk!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Beppie,

Ik wil je graag adviseren dit product te kopen bij een Indische toko. De kans is groot dat je betere kwaliteit krijgt dan de fabriekstrassie van Conimex. Doorgaans zijn de voorverpakte gerechten in supermarkten, of het nu van Knorr, Conimex of Honig is, nogal afgevlakt qua smaak.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ brynnar:

Je hebt gelijk. Toko. Koopt rechtstreeks in of via Oosterse inkooporganisatie in het verre Oosten.
Nagenoeg alles wat hier in massa wordt gemaakt voldoet aan een smaakgemiddelde. Komt het op de hele Europese markt, dan voldoet het aan een Europees smaakgemiddelde.

H.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2008 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ 610:

;-)
H.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 08:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt. Een aantal jaren geleden ben ik een paar weken in India geweest en heb daar heerlijke gerechten gegeten (met name vegetarisch: rund- en varkensvlees is vanuit religieus oogpunt not done, kippen zijn daar magere scharminkels met nauwelijks vlees aan de botten, het enige dat de moeite nog waard was, was lamsvlees). Sindsdien komt er geen pak Kip Tandoori van Knorr mijn huis is, maar maak ik het thuis zelf met "authentieke" ingredienten. Smaakt vele malen beter dan al die laffe Unileverpakken.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader, veel dank voor uw antwoord/tips, ja dat weet ik van de ketjap, ik gebruik alleen maar ! Kaki Tiga ketjap, da's gewoon de beste en lekkerste. Door al de kant en klare boemboe blokken dreigt de authentieke Indische keuken te verdwijnen en dat is heel erg jammer, ik streef er daarom ook nog steeds naar het zoveel mogelijk te behouden en dat proef je dan ook heel goed dat het nog zelf gemaakt is... ik kreeg ook altijd heel veel complimenten van mijn gasten over het eten.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 09:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt helemaal, zie ook mijn eerdere reactie aan Grootvader, in ieder geval ook heel veel dank voor uw antwoord/reactie. Het is fijn dat iedereen zo leuk reageert met zoveel goeie tips, echt super!

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Aquarius, aan de koeling (koelkast) had ik nog niet gedacht, da's een goeie tip, en misschien kan het ook wel (goed ingepakt) in de vriezer worden bewaard... hebt u daar ervaring mee toevallig? Dat zou helemaal mooi zijn, want dat doe ik met de verse daun salam, djeroek poeroetblaadjes, laos, sereh, enz ook...wist u dat dat heel goed gaat trouwens!??? (bij deze misschien ook wel een goeie tip voor anderen onder u)

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Aquarius, aan de koeling (koelkast) had ik nog niet gedacht, da's een goeie tip, en misschien kan het ook wel (goed ingepakt) in de vriezer worden bewaard... hebt u daar ervaring mee toevallig? Dat zou helemaal mooi zijn, want dat doe ik met de verse daun salam, djeroek poeroetblaadjes, laos, sereh, enz ook...wist u dat dat heel goed gaat trouwens!??? (bij deze misschien ook wel een goeie tip voor anderen onder u)

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 09:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allen:-) heel veel dank voor al uw "tips en tricks", geweldig leuke en handige reacties. Ik koop nooit van die kant en klare pakken maar maak nog steeds alles zelf, die pakken zijn niet te 'buffelen' vind ik, er zit kraak noch smaak aan, maar dat hebben veel van jullie zelf ook al ervaren als ik dat zo lees.

(Enne: Natuurlijk ruikt trassie niet naar bloemetjes...maar dat is met Franse stinkkaas precies hetzelfde: Het is wel heel errug lekker!) Dank jullie wel allemaal, Met vr gr, (blije) Beppie

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 09:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt brynnar, ook veel dank voor uw tip. Inmiddels heb ik bij de enige toko in dit dorp nog flink wat trassie kunnen inslaan, voorlopig zeker voor misschien wel 2 jaar, dus ik ben weer helemaal gelukkig! Heel veel dank allemaal!

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 09:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat dit artikel bij AH uit het assortiment is gehaald. Twee maal per jaar wordt elke assrtimentsgroep geëvalueerd, o.a. op omzetsnelheid van produkten en om ruimte te maken voor nieuwe producten. Nu weet ik uit ervaring dat de omzetsnelheid van trassie niet echt hoog is. Het blijft toch een zeer specifiek produkt. Van de smoes "EU-Maatregel" klopt niets, het is puur een commerciële beslissing. MOcht U trassie willen blijven gebruiken, stap eens binnen bij de echte indische toko, daar is het nog steeds te koop....en véél lekkerder.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 09:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

En wil je toch het product van Conimex hebben, volgens de site bestaat het product gewoon nog, kijk op product-info, smaakmakers.

Je kunt Conimex ook gratis bellen op  0800 0228242

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens;

Kijk eens hier voor het zelf maken van trassi---
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/sambals/sambal-trassi-3393.html
De Aldi heeft de goede rode pepers in een potje, zo heb ik gezien.
Woont u in Amsterdam dan kom ik graag eens bij u eten.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor degene die niet weten wat Trassi nu eigenlik is:

Trassi Oedang
Voedingswaarde van garnalen Trassi

En inderdaad bij elke goede Toko te verkrijgen,

groet, Rebel

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

terasi udang ( garnalen) is een seafood produkt. Alle seafood ( vis, garnalen, enz ) producten van BUITEN de EU moeten bij binnenkomst indde EU gekeurd worden door de VWA. Deze nemen dat pas in gehandeling, as het exporterende bedrijf met goed gevolg een EU hygienekeuring heeft ondergaan. Het krijgt dan een EU "vis" goedkeuringsnummer.

Helaas, er is nog geen een bedrijf goedgekeurd voor terasi udang, dus komt het de EU niet binnen.

Dat sommige Toko-leveranciers het niet zo nauwkeurig nemen, en dit product met een andere naam opgeven aan de douane, en nog niet tegen de lamp gelopen zijn, is een ander verhaal.

Niet klagen dus, als je er een keertje een voedselvergiftiging mee oploopt. Garnalen Kroepoek wordt in hete olie gebakken, dus daar overleeft niets in, maar trassi ... kunnen veel Nederlandse maagjes wat minder tegen.

m vr gr: Tropifood - Breda

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de AH bemerk ik steeds vaker dat veel merken en produkten verdwijnen. Vaak komt er dan een huismerk voor in de plaats, maar niet altijd. Men schijnt daar niet te begrijpen dat een bepaald merk produkt ook een bepaalde smaak etc heeft. Ik zit er dan ook sterk over te denken om de AH maar vaarwel te zeggen, want op deze wijze heb je straks alleen maar huismerken, en moet je je aloude vertrouwde produkten missen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Behalve dat de trassi verkrijgbaar is in een Indische Toko, je kunt de trassi ook kopen in de Chinese en Surinaamse tokos. Niet druk maken over de trassi van conimex hoor. Want de andere merken trassis zijn lekker en zuiver van smaak. Ik zou zeggen gaat u maar in de andere winkels kijken.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@610:

Met een sealapparaatje kun je plastic zakjes luchtdicht en geurvrij afsluiten.

M.v.g.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2008 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe die trassie (terasi) udang van Conimex is weet ik niet, wij halen het altijd bij Oriental (http://www.orientalgroup.nl/), een soort super-toko, die heb je in de grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, enz.
Het heet officieel een groothandel te zijn, maar ik heb er nog nooit iets anders dan consumenten gezien.

Die terasi riekt (on)behoorlijk en bewaren we dan ook niet in de koelkast. Gewoon in een folie in de kast. Blijft haast eindeloos goed. Het is gefermenteerd, dus dat is wel even iets heel anders dan een zakje garnalen.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2008 om 02:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Niet klagen dus, als je er een keertje een voedselvergiftiging mee oploopt. Garnalen Kroepoek wordt in hete olie gebakken, dus daar overleeft niets in, maar trassi ... kunnen veel Nederlandse maagjes wat minder tegen."!

Geachte heer Romijn, wat een negatieve gedachte. Trassi wordt in een gerecht heel goed doorbakken, dus is daar helemaal niets mis mee.

En ja, dat geloof ik dat bepaalde dingen niet meer ingevoerd mogen worden: De beroemde maatregel van deEuropese Unie, de zg.
DE CODEX ALIMENTARIUS. Hier kun je er meer over lezen:

http://argusoog.punt.nl/?id=409899&r=1&tbl_archief=&

Het gaat lekker in Nederland.... wat mogen we nog wel?

Wat betreft het bewaren: Ik bewaar het gewoon in een jampotje... gaat prima zo. Géén stank in mijn keukenkast.

Vriendelijke groet, Vonnie

ve
door verwijderd - Aug 16, 2008 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Appie heeft de laste tijd tientallen zoniet honderden artikelen uit de schappen gehaald met als reden dat de omzet ervan te klein is. Blijven klagen bij de manager - die in de balzer met hondenpenning erop - of gewoon naar een andere super gaan die  wel de gewenste producten heeft dat gaat appie dan wel merken in de omzet.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2008 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zullen we bij het onderwerp blijven? Bij alle supermartketens worden A-merken uit de schappen gehaald en vervangen door huismerken. En AH merkt niets van weglopende klanten...wie had ook alweer de grootste winst en meeste omzet per klant? Lees de vakbladen!

ve
door verwijderd - Aug 16, 2008 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vonnie1947:

Zullen we omwille van het topic, de discussie over "de Codex" hier achterwege laten.....Daarover kun je discussiëren op het forum bij Tros Radar!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2008 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

zelfs bij de grootste toko in almere (Gembira) kun je geen trassi krijgen. Garuda heeft ze wel maar als poeder (dat is ook niet je van het)
dus als iemand weet bij welke toko ik het wel kan kopen , hoor ik het graag...

terima kassi

ve
door verwijderd - Aug 17, 2008 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Almeerders die ik ken halen hun spulletjes in Zuidoost bij de Oriental. De laatste keer dat ik het kocht is alweer een tijdje terug dus of het wel of niet verkrijgbaar is weet ik niet. Ze hebben ook telefoon, zie http://www.orientalgroup.nl/filialen/s02.asp

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij elke indonesische toko kun je trassie kopern; probleem opgelost!

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gaould:

Ook goeiemorgen.....jouw advies is al -tig keer eerder gemeld, wat denk je toe te voegen? Lees eerst het topic voor je zelf met "advies" komt....

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je niets te doen, dan alleen maar kattige antwoorden geven.

Je komt niet echt aardig over en zal het voortaan ook maar laten om een antwoord neer te zetten..... heb geen zin in negatieve mensen zoals jou.

En nee, ik wil niet meer op de hoogte gehouden van deze discussie.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat je dit katterige antwoorden vind, maar mijn stijl is nu eenmaal dat ik erg direct reageer. Dat anderen dat als onprettig ervaren is helaas niet mijn probleem.

Ik vind het redelijk onnozel dat iemand die never nooit ergens op reageert met het briljante idee komt om trassie in een toko te kopen. Dat advies was al meerdere malen gegeven en voegt dus niets toe! Net zoals de mensen in een ander topic over het schoonmaken van een bbq-rooster. Daar wordt ook -tig keer gemeld dat je het rooster in een met water en schoonmaakmiddel gevulde vuilniszak moet doen.

Als zo'n tip eenmaal is gegeven kan TS zelf een keuze maken....

ve
door verwijderd - Aug 23, 2008 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sowieso vind ik de trassi van Conimex een stuk minder pittig van smaak dan een gemiddelde trassi (geen poeder uiteraard) van de toko.

Ik als mede inwoner van Almere haal altijd mijn toko-spullen bij de toko's tegenover de Makro in Zuidoost. Ruime keus en ook voordeliger geprijsd.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 04:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Korte tijd geleden heb ik het nog gekocht bij C1000 in Epe en er was nog genoeg in het schap.

Vriendelijke groet,

      I. S. Datzo.