le
door leoros May 30, 2013 om 09:30
Voeding & gezondheid

Wat moet ik hier van denken

Eigenlijk zou je het niet eens met elkaar mogen vergelijken want het zijn tegenpolen. Alles wat boter voor je kan doen doet margarine/halvarine niet. En het wordt nog erger want margarine en halvarine zijn gewoon ongezond voor je en kunnen schade toebrengen aan je gezondheid. Dus laat alsjeblieft dat pakje of kuipje staan en kies in het vervolg voor een ouderwets pakje roomboter. De calorieën blijven hetzelfde, ook al denken veel mensen dat niet én het is stukken gezonder.

Margarine is niet ontwikkeld voor mensen maar voor kalkoenen
In oorsprong is margarine helemaal niet eens ontwikkeld om bij ons in de supermarkt te staan. Het werd ontwikkeld om aan kalkoenen te voeren zodat deze sneller groeiden. ‘Vetmesten’ dus. Een flinke tegenvaller was het voor de investeerders van het product dat bij gebruik bleek dat de kalkoenen er aan dood gingen. Ondertussen was er natuurlijk heel veel geld geïnvesteerd in het product en moest er dus een andere doelgroep gezocht worden. En je raadt het al natuurlijk, dat was de consument. Oorspronkelijk is margarine wit en zonder enige voedingswaarde dus werden er een aantal toevoegingen gedaan in de vorm van kleur en smaakstoffen. Later werd ook bij een aantal linolzuur en vitamine D toegevoegd. Daarbovenop een flinke dosis reclame en zet dan de kassa maar klaar want mensen zijn af en toe net kuddedieren: als er één over de dam is volgt de rest vanzelf.

Margarine/halvarine is slecht voor de gezondheid
Het bestaat uit zeer grote hoeveelheden transvetzuren
Het ondermijnt het immuunsysteem
Het verhoogt tot 3x toe de kans op verstopte kransslagaders
Het verhoogt tot 5x toe de kans op kanker
Het verhoogt het gehalte aan lipoproteine-a en dus de kans op arteriosclerose
Het verlaagt de kwaliteit van moedermelk
Het verlaagt de insuline respons
En…het bevat 27 ingrediënten die ook in verf zitten!

Zelfs insecten of bacteriën moeten er niets van hebben. Zet maar eens een open kuipje margarine of halvarine ergens in een hoekje. Je hoeft niet bang te zijn dat het gaat schimmelen of rotten of stinken want er komt geen vlieg op af. Zelfs micro-organismen kunnen er niet op groeien. En dat smeren wij dan op onze boterham.

Terug naar ‘echte boter’
Mensen denken dat roomboter en dus ‘echte’ boter veel vetter is of slecht voor de gezondheid, maar dat is niet zo. Wat calorieën betreft zijn margarine en boter gelijk. Er is wel een klein verschil in de hoogte van verzadigd vet: margarine bevat 5 gram verzadigd vet en boter bevat 8 gram. Maar bij dat verschil blijft het dan ook gelijk. Bovendien:
Boter zorgt ervoor dat andere voedingsstoffen uit voeding beter opgenomen kunnen worden in het lichaam.
Boter smaakt veel beter en kan ook de smaak van andere producten verhogen.
Boter is een natuurproduct gemaakt van melk en room van de koe.
Lees ook eens het volgend artikel van Foodwatch: 'Boter of roomboter?'

Twijfel je nog?
Nee toch zeker? Nadat je deze feiten gelezen kom je vanzelf tot de conclusie dat we er wéér zijn ‘ingestonken’. De investeerders hadden flink geld gestoken in een product dat niet bleek te werken (kalkoenen) en hebben dit na wat aanpassingen aan de consument voorgeschoteld met de belofte dat margarine en halvarine gezonder is dan boter en vooral ook minder vet is en dat horen wij graag want we willen niet dik worden. Ze maken slim gebruik van onze zwakke plek. Maar dat laten we nu toch zeker niet meer gebeuren? Want je weet nu wel beter.

5050 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 30, 2013 om 10:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo leoros,

En wat is nu je vraag?

Lijkt me meer iets voor Tips of Discussies.

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - May 30, 2013 om 10:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Staat ook al bij discussies.

valerius-2
door valerius-2 - May 30, 2013 om 10:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Klik hier voor discussies

le
door leoros - May 30, 2013 om 11:16
3 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn vraag is, moet ik dit geloven of niet en zou dit onderzocht kunnen worden

tijger1
door tijger1 - May 30, 2013 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u dat allemaal geloven? Neem gewoon boter, oftewel roomboter zoals de meeste mensen zeggen, en maak u niet zo veel zorgen.

zwemmer
door zwemmer - May 30, 2013 om 14:08
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Waar maak je je druk om?? Zorg dat het eten je smaakt en boter eet je niet met eetlepels tegelijk. Zulke kritiek is er in veekvoud, je kunt wel aan de gang blijven met professor spelen. Een beetje gamen leidt af van deze "zorgen" Geniet van het leven en staar je niet blind op alle "gevaren" die ergens loeren. Leef en smul!

Zwemmer

pb
door pbarendse - May 30, 2013 om 14:32
406 Antwoorden / 1 Vragen

Wat je hiervan moet denken? Je moet dit lachend ter zijde schuiven en gewoon je boterham blijven beleggen met wat je gewend bent. Wat een onzin staat er in dit verhaal! Het is een samenraapsel van heel oude feitjes die allang achterhaald zijn, verkeerd geÏnterpreteerde zaken en aperte onzin. Wetenschappelijk bezien van nul en generlei waarde.

dearagain
door dearagain - May 30, 2013 om 14:56
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*dank je voor de informatie