ar
door arthur-b Dec 15, 2023 om 20:21
Winkels & webshops

De supermarkt is toch verplicht mijn blikjes aan te nemen?

In Rotterdam woon ik tussen een aantal supermarkten. Ik spaar blikjes op, een tas is al gauw vol. Regelmatig loop ik met twee volle tassen met blikjes naar de supermarkt, en blijkt het inname apparaat defect, en ook vervolgens vaak bij de naburige supermarkt, zodat ik weer met de tassen terug naar huis kan. De apparaten zijn heel vaak stuk. Er zijn twee opties: ze hebben gruwelijk slechte apparaten ontworpen en gekocht, en de reparateur staat elke ochtend voor de deur, of ze hebben gewoon geen zin ze te legen.

Bij de balie van de Albert Heijn (kruisplein) gevraagd dan maar met de hand mijn blikjes in te nemen, maar ik kreeg daar te horen dat "zij dat van de filiaalmanager niet meer mogen doen". volgens mij zit deze supermarkt boven de 200m2 oppervlak en zijn zij verplicht mijn blikjes in te nemen (https://www.statiegeldnederland.nl/innamepunt/).

Wat zou ik kunnen doen om hen dit te laten inzien? Wie controleert dit, staat er een boete op?

5444 14 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Dec 15, 2023 om 20:27
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Ze hebben automaten om de kosten qua personeel in combinatie met statiegeld te drukken. Het wordt een niet haalbare klus om uw blikjes handmatig te tellen. U kunt ze niet dwingen als consument. Er is ook geen controle op en over boete's kan ik kort zijn, geen boete mogelijk.

Ga naar andere zaken/automaten, kom steeds vaker zaken tegen met 2 automaten .

ma
door marleenvanh Dec 18, 2023 om 14:23
451 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ik kan dus wel gedwongen worden om dat statiegeld te betalen. Dan wil ik mijn geld ook terug wanneer ik dat/die blikje(s) terugbreng. Hoe ze dat doen is NIET mijn probleem!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2023 om 21:38
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, men behoeft niet met de hand te tellen! Helaas is het nog steeds xzo dat niet alle innapunten 'kunnen omgaan'met blikjes'm.w. vaak defect zijn. Bij de supermarkten waar ik kom en ook veelal een combinatie van plasticflesjes, blikjes en glasflessen inlever kwam het ook vaak voor maar na aanschaf van andere apparaten nu niet meer. U kunt dus m.i. helemaal niets doen, tenminste niet anders dan of ietwat vaker en  niet met twee volle tassen op pad te gaan.

Zij zijn bij defect wel verplicht om het defect te verhelpen hetgeen dan mogeklijk tijd kan kosten maar niet om ze dan handmatig te gaan tellen.

Helaas voor u.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 15, 2023 om 23:32
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Arthur,

Het is een chaos met die blikjes.

Mijn advies : stap over op flesjes.

Ik gooi flesjes ,die geweigerd worden gewoon in de prullenbak van de supermarkt.

ma
door marleenvanh Dec 18, 2023 om 14:24
451 Antwoorden / 1 Vragen

Flesjes/blikjes waarvoor ik statiegeld betaald heb, daarvoor wil ik bij inlevering het geld terug PUNT

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 20, 2023 om 11:09
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marleen,

Ik ga niet moeilijk doen over 15 cent.

ro
door ronny530 - Dec 16, 2023 om 09:46
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Dat de innameapparaten meer kapot zijn dan dan ze werken is algemeen bekend en dat komt eigenlijk door de mensen die blikjes in de innameapparaat deponeren zelf want niet iedereen maakt de blikjes helemaal leeg en/of spaart ze voor langere tijd op en gooit ze achter elkaar in het inname apparaat die daardoor overbelast raakt.
Dat supermarkten de blikjes niet meer los innemen is begrijpelijk want een medewerker zal de ingenomen blikjes alsnog in het innameapparaat moeten deponeren want op basis van de gedeponeerde blikjes wordt het bedrag aan de supermarkt uitbetaald.
U kunt u zelf en anderen een gunst doen door de blikjes niet op te sparen en met het doen van de dagelijkse boodschappen direct in te leveren want dat helpt storingen te voorkomen en wachtrijen bij het innameapparaat.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 16, 2023 om 16:32
2067 Antwoorden / Vragen

Sorry maar ik heb ook wel eens een storing meegemaakt en ik heb ook wel eens moeten wachten maar dat die apparaten meer storing geven dan dat ze werken is zwaar overdreven.

wi
door wilhelmina59 - Dec 16, 2023 om 10:16
516 Antwoorden / 0 Vragen

Er is iets heel anders aan de hand.
Er wordt in grote hoeveelheden en ook nog veel te snel blikjes het apparaat ingeduwd en dan gaat het fout.
Handmatig innemen? weet u wat een werknemer kost. En trouwens niemand verplicht u om de blikjes te hamsteren.
Plus het feit dat u als u die enorme hoeveelheid gaat inleveren u uw medemens met maar 1 of 2 blikjes erg lang laat wachten.

rj
door rjw - Dec 16, 2023 om 13:03
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik geef tegenwoordig mijn tas met lege flessen en blikjes aan 1 van de daklozen die in de buurt van de supermarkt rondhangen. Die hebben meer tijd dan ik om een werkende machine te zoeken en hebben dan meteen een extraatje. Win-win situatie.

Hyswell Cool
door Hyswell Cool - Dec 16, 2023 om 16:56
1 Antwoorden / Vragen

Toen de machines voor de eerste keer bleven hangen heeft de ah mij wel geholpen door ze handmatig te tellen en in een rolcontainer te gooien. Ik had ze schoongemaakt maar er kwam nog water over haar nette pak.
Goed geholpen.

Bij de Dirk is het een andere machine, die stampt de blikjes gelijk plat en hebben een extra machine voor de plastic flesjes. De filiaal die ik bezoek laat de kast van de machine open, ik heb dus al een aantal keer zelf de machine ge-reset en die bak eronder even omdraaien, kastje dicht en hij doet het weer.
Goed geholpen.

ne
door neodutchio - Dec 16, 2023 om 17:09
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Tja, als een machine kapot is (veelal door schuld van de klant zelf) valt er weinig te eisen. Als uw werkadres afbrand kunt u de volgende dag ook niet werken, of wel soms?
Het doel van het statiegeld is om de blikjes terug te brengen. Niet om te rapen en te verzamelen om in bulk in te leveren.

rj
door rjw Dec 17, 2023 om 21:22
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Bij reageerders op een internetforum gaat nooit wat fout op het werk. Alleen anderen maken fouten.

ro
door ronny530 - Dec 17, 2023 om 08:49
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Zolang het innamesysteem niet op orde is, afschaffen van het statiegeld op blikjes omdat blikjes die thuis gebruikt worden in de daarvoor bestemde container gedeponeerd kunnen worden en dus ook niet als zwerfafval op straat belanden.
De invoering was bedoeld om het aantal blikjes dat als zwerfafval in ons milieu terecht kwam terug te dringen maar dat is een klein aantal van alle blikjes die verkocht worden dus ontstaat overschot aan blikjes die ingeleverd worden terwijl met dat overschot geen rekening is gehouden.
De plastic tax invoering is al in de ijskast gegaan want die bleek onuitvoerbaar en dat zou ook voor de statiegeld heffing van blikjes moeten gelden want in de praktijk werkt het inzamelsysteem voor geen meter en roept enkel frustratie op.

rj
door rjw Dec 17, 2023 om 14:11
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het grappige is dus dat die regels zijn ingevoerd door ons eigen gedrag. Als iedereen gewoon netjes z'n afval in vuilnisbakken had gegooid was niemand ooit over statiegeld op blikjes en kleine plastic flesjes begonnen.

mo
door mof - Dec 18, 2023 om 15:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zie nergens staan dat ze verplicht moeten uitbetalen als de automaat het niet doet ...

Innamelocaties

Statiegeldflessen kunt u inleveren bij steeds meer verschillende innamelocaties verspreid over heel Nederland. Van supermarkt tot bemande tankstations en van bioscopen tot sportverenigingen; op steeds meer plekken worden lege plastic flessen ingenomen. We zorgen ervoor dat er op 1 april 2023 een robuust en klantvriendelijk systeem klaar staat voor de inname van blik. De drankblikjes zullen op dezelfde manier worden ingenomen als de plastic statiegeldflesjes.

Supermarkten groter dan 200 m2 en bemande tankstations langs de snelweg keren het statiegeld uit. Andere locaties mogen zelf bepalen of ze het statiegeld uitkeren of doneren aan een erkend goed doel.

ar
door arthur-b Dec 18, 2023 om 15:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou dank voor alle reacties, er staan wel sterke staaltjes bij. De meeste vinden mij blijkbaar maar een zeurkous en denken mij terecht te moeten wijzen omdat ik tot twee tassen blikjes opspaar ('hamsteren en rapen'), vast niet goed met het apparaat kan omgaan, of geen oog heb voor personeel dat het toch al druk heeft. Ze geven ook heel stellige helaas-antwoorden zonder duidelijk te maken waar deze kennis vandaan komt..

Ik klaagde er niet over dat ergens een apparaat wel eens kapot is, maar over supermarkten bij mij in de buurt die een groot deel van de dag een briefje 'defect' laten zitten. Ik vind het moeilijk te geloven dat ze zo vaak kapot gaan, en vermoed dat de reden is dat het tijd kost de machine te legen of resetten en er voor de supermarkt niet veel tegenover lijkt te staan. Ze lijken daar blikjes-inname als een service te zien.

Ik ben zelf maar wat meer gaan zoeken: statiegeld wordt gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport: ('https://www.ilent.nl/onderwerpen/statiegeld-op-plastic-flesjes-en-blikjes). Inname van blikjes is wel degelijk een verplichting:

"De inspectie controleert of producenten en importeurs statiegeld berekenen. Daarnaast kijkt de ILT of het statiegeldlogo op de plastic flesjes en blikjes staat. Ook ziet de ILT erop toe dat bedrijven de plastic flesjes en blikjes na gebruik weer innemen. En dat ze het statiegeld terugbetalen. Als een producent of importeur niet aan de statiegeldplicht voldoet, kan de inspectie een boete of een andere sanctie opleggen."

Het is daar onduidelijk of die boete of sanctie ook geldt voor supermarkten die niet erg enthousiast blikjes innemen.

drdoxy
door drdoxy - Dec 18, 2023 om 15:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou u en een hoop andere klanten helpen als je regelmatig de blikjes inlevert in plaats van op te sparen. Dan zal de automaat het ook langer volhouden en de mensen die wel regelmatig de blikjes inleveren niet langer in de rij hoeven te staan. Tevens nemen de automaten de blikjes de je bij een andere suprmarkt koop niet altijd in.

ar
door arthur-b - Dec 18, 2023 om 15:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou dank voor alle reacties, er staan wel sterke staaltjes bij. De meeste vinden mij blijkbaar maar een zeurkous en denken mij terecht te moeten wijzen omdat ik tot twee tassen blikjes opspaar ('hamsteren en rapen'), vast niet goed met het apparaat kan omgaan, of geen oog heb voor personeel dat het toch al druk heeft. Ze geven ook heel stellige helaas-antwoorden zonder duidelijk te maken waar deze kennis vandaan komt..

Ik klaagde er niet over dat ergens een apparaat wel eens kapot is, maar over supermarkten bij mij in de buurt die een groot deel van de dag een briefje 'defect' laten zitten. Ik vind het moeilijk te geloven dat ze zo vaak kapot gaan, en vermoed dat de reden is dat het tijd kost de machine te legen of resetten en er voor de supermarkt niet veel tegenover lijkt te staan. Ze lijken daar blikjes-inname als een service te zien.

Ik ben zelf maar wat meer gaan zoeken: statiegeld wordt gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport: ('https://www.ilent.nl/onderwerpen/statiegeld-op-plastic-flesjes-en-blikjes). Inname van blikjes is wel degelijk een verplichting:

"De inspectie controleert of producenten en importeurs statiegeld berekenen. Daarnaast kijkt de ILT of het statiegeldlogo op de plastic flesjes en blikjes staat. Ook ziet de ILT erop toe dat bedrijven de plastic flesjes en blikjes na gebruik weer innemen. En dat ze het statiegeld terugbetalen. Als een producent of importeur niet aan de statiegeldplicht voldoet, kan de inspectie een boete of een andere sanctie opleggen."

Het is daar onduidelijk of die boete of sanctie ook geldt voor supermarkten die niet erg enthousiast blikjes innemen.

ne
door neodutchio Dec 18, 2023 om 17:48
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Komt u dan eens met een onderbouwing waar u uw kennis vandaan haalt. U vermoed iets en denkt dat dat de waarheid is. Net zo goed dat u denkt sommige dingen te lezen. Het is niet u die niet kan omgaan met het apparaat, maar de mensen voor u. En zolang er veel mensen komen met onnodig veel statiegeld blijft dit probleem bestaan. Een supermarkt en inname apparaat is niet bedoeld voor meer dan wat normaal is. Boodschappen doe je minimaal 1 keer per week. Wie heeft bij normaal gebruik 2 tassen vol met blikjes elke week die ingeleverd moeten worden? En bij een storing van het apparaat, heeft de supermarkt kennis en kunde in huis om dit defect op te lossen? U weet het schijnbaar, maar onderbouwd niets.

@q
door @qwerty@ - Dec 18, 2023 om 17:35
68 Antwoorden / 1 Vragen

"Ik spaar blikjes op, een tas is al gauw vol. Regelmatig loop ik met twee volle tassen met blikjes naar de supermarkt"
Zuipert.........grapje.....

lp
door lpaard1981 - Dec 19, 2023 om 17:20
50 Antwoorden / 1 Vragen

1.geen blikjes meer gebruiken, heb je ook die vieze plakkerige zooi niet meer maar flesjes.
2. blikjes in de prullenbak gooien, worden ze wel weer uitgevist door mensen die minder geld hebben maar ach dan doet u ook wat goeds voor de minder bedeelde in onze samenleving.
3 een dakloze zoeken, en daar de blikjes aan geven.
4. Ze in de supermarkt in de prullenbak gooien
5. ze aan een goed doel schenken, er zijn zat goede doelen die lege blikjes in zamelen voor de minder bedeelde mensen.
6. ze thuis gelijk weggooien heb je helemaal geen gesleep meer met blikjes.