Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

pe
peterkeller - 02-01-2015 13:03:00
Garantie & Verzekeringen

Waarom meer betalen dan eigen risico?

Ook hier weer eindeloze discussies over fritsel en fratsels van de zorgpolis en wat wel en niet betaald wordt of moet worden. hou dat toch gewoon voor jezelf en regel het zelf met je eigen verzekeraar.

“mijn eigen risico in 2013 was € 350,-, hiervan was verbruikt € 218,99,-“. nou en? wat kan ik nou met die mededeling? en 2 x bloedprikken en oogdruppels interesseert me nou ook niet echt.

ook hier snapt niemand er wat van. dat is zeker geen verwijt, want ook de deskundigen die er de hele dag mee bezig zijn snappen er ook niets van.

de overstappers kunnen wel goedkoper uit zijn, maar die paar tientje op jaarbasis wegen niet op tegen de risico’s je loopt als je medische hulp nodig hebt. “het risico”. de onzekere gebeurtenis. en wel de juiste polis?

om maar een voorbeeldje te noemen. als je na een open hart operatie de acceptgiro van het ziekenhuis krijgt om die maar even zelf te betalen krijg je gelijk een hartverzakking. kassa, weer gelijk naar het ziekenhuis.

verzekeren is zekerheid krijgen bij een onzekere gebeurtenis. als je voor het eerst naar de fysio moet, klik je gewoon op je polis “fysio” aan. je betaalt zelf een tientje per maand en je verzekeraar wordt opgezadeld met honderden euro’s kosten per maand.

helemaal in strijd met het solidariteitsbeginsel en het “een voor allen en allen voor een” principe, zoals dat vroeger ging, en de lange termijn gedachten. geen fysio meer nodig deze maand, opzeggen en weer aanmelden als je het weer nodig hebt. de verzekeraar betaalt het wel. lekker zuunig voor jou. solidariteit is dat iedereen jarenlang een piek voor fysio betaald, ongeacht of de verwachting is dat je het ooit nodig hebt.

in het oerwoud van voorwaarden en contracten met ziekenhuizen en zorgverleners ben je aan de goden overgeleverd. niemand en ook de deskundigen snappen er nog wat van wat ze uiteindelijk zelf bekokstoofd hebben. je ziet op tv al regelmatig de oeverloze discussies hierover.

wat al eerder werd geopperd is dat het oude ziekenfonds al die nadelen niet. jarenlang wist je precies wat het kostte en wat betaald werd. en geen 15 verzekeraars die nog snel het wiel moesten uitvinden om met de computer een polis geproduceerd te krijgen.

en kijk eens om je heen wat er allemaal fout gaat met falende computersystemen en de verzekeraars zelf. verkeerde premieberekening, declaratie die fout gaan en de consument mag het allemaal zelf controleren en zelf doen.

en natuurlijk wordt het uiteindelijk allemaal hartstikke duur. de verwachte marktwerking werkt natuurlijk helemaal niet. al die 15 verzekeraars hebben allemaal loodzware overheadkosten, moeten computerprogramma’s aanpassen, voorwaarden bedenkende voor de aanvullende dekking. dat mag de consument ook allemaal ophoesten. met het ziekenfonds had je dat niet. het wiel liep al jaren zonder extreme kosten.

en dat er nog geen antwoord gekomen is op uw mailbericht is natuurlijk begrijpelijk. rond de feestdagen is er meestal een magere personele bezetting bij alle verzekeraars.

maar ondertussen rond het eind van het jaar 14 miljoen klanten die aan het bellen en mailen zijn om hun penibele vragen te stellen. het klink zo gemakkelijk. ga nu maar even bellen. een uurtje in de wacht en je telefoonteller telt rustig door met uw telefoonkosten.

er zijn nog 13.999.999 wachtende voor u. “even geduld aub”. kregen we in de jaren 60 ook nog wel eens in beeld op de tv!