Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

cb
cbo - 22-03-2015 11:25:06
Geldzaken & Recht

Studiekosten 2015

Indien u de studie zelf bekostigt, geen studiefinanciering ontvangt en eveneens geen vergoeding ontvangt van uw werkgever kunt u de studiekosten die u werkelijk maakt gedurende de periode 1-1-2015 t/m 31-12-2015 opgeven aan de belastingdienst.

indien u een opleiding volgt die meerdere jaren duurt kunt u dus, afhankelijk van de wijze waarop u betaald, de kosten voor uw studie opgeven als aftrekpost.

stel dat u in 2014 begonnen bent aan de opleiding en alle kosten direct betaald heeft, dan kunt u in 2015 dus niets meer opgeven aan de belastingdienst.

het gaat om de werkelijk gemaakte kosten voor studiedoeleinden binnen het rekenjaar waarover u belastingaangifte doet.

let uiteraard wel even op wat u als aftrekposten voor de studie allemaal mag rekenen, doorgaans komen de instellingskosten en aanschaf van studiemateriaal als boeken in aanmerking als aftrekpost.

maar bent u bijvoorbeeld gestart in januari 2015 en heeft u uw boeken besteld in 2014 dan kunt u uw boeken op die manier dus niet voor het rekenjaar 2015 meenemen als aftrekpost, dat had u dan in 2014 moeten opgeven.

bij aftrekposten is het altijd van belang dat je kunt aantonen de kosten werkelijk gemaakt te hebben, aftrekposten als studiekosten worden regelmatig gecontroleerd door de belastingdienst en het is dus van belang dat u kunt aantonen welke kosten u gemaakt heeft in het jaar waarover u aangifte doet.
bewaar derhalve altijd de facturen van aangeschaft materiaal (kan ook een bonnetje zijn van de instelling bijvoorbeeld) of een factuur van de aanschaf van een boek (kan ook een bonnetje zijn van een winkel). de rekeningafschriften voor het afschrijven van collegegeld is doorgaans voldoende (de overheid ziet vaak waar u bent ingeschreven als u bent ingeschreven bij een erkend college-instituut, dus dat is ook na te gaan).

de definitieve belastingregels voor 2015 zijn, naar mijn weten, door de belastingdienst nog niet gepubliceerd/vastgesteld.

de regels voor 2014 omtrent aftrekpost en belastingaangifte zijn hier te raadplegen:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie_2014/aftrekposten/studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven/">aftrekpost studiekosten 2014

hier staat precies weergegeven wat u in 2014 mag aftrekken als kosten voor studie en wat niet. aangezien de belastingregels ieder jaar weer wijzigen dient u bij u aangifte in 2016 goed na te gaan wat de exacte regels zijn.