Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Em
Emmap - 09-09-2016 14:36:21
Winkels & Webshops

Mag een supermarkt een andere prijs aanslaan dan er voor het vak staat ?

Even terug naar het begin, los van de vervelende discussie aan de klantenbalie:
u wilt een product kopen en er staat een prijs op het schap die niet overeenkomt met de prijs van de kassa.
mij lijkt onderstaande van toepassing (gevonden op de website van de autoriteit consument en markt > onderwerpen > consumentenrecht > prijzen en overeenkomsten)

prijzen bepalen en aanduiden

ondernemers bieden producten of diensten voor een bepaalde prijs aan consumenten aan. aan welke regels moeten ondernemers zich houden als zij de prijs vaststellen of een overeenkomst aangaan?


prijzen bepalen
welke regels gelden er voor ondernemers voor het bepalen van prijzen in een folder of catalogus?

ondernemers moeten in hun reclamefolder of catalogus duidelijk aangeven in welke periode de prijzen geldig zijn. blijft de catalogus langere tijd geldig? dan moeten zij vermelden dat de prijzen onder voorbehoud zijn.


dit voorbehoud betekent niet dat ondernemers hun prijzen mogen verhogen nadat hun catalogus is verschenen. zij moeten altijd aantonen dat de producten inderdaad voor de genoemde prijs te koop zijn aangeboden. en zij moeten de producten op voorraad hebben.


welke uitzonderingen zijn er op de regels?

voor sommige goederen of diensten gelden specifieke regels. bijvoorbeeld voor de prijs van medicijnen die alleen op recept verkrijgbaar zijn. het kan ook dat de prijs wordt aangepast omdat de overheid de btw verhoogt. ondernemers moeten zelf van tevoren controleren of zij hier rekening mee moeten houden.


wat zijn de regels bij drukfouten?

er staat een drukfout in de nieuwe folder van een bedrijf: waar 100 euro had moeten staan, staat nu 10 euro. of er staat een verkeerde prijs op de site van een webwinkel. had de consument zelf moeten begrijpen dat de lage prijs niet klopt? dan komt er geen koopovereenkomst tot stand. ondernemers hoeven het product dan niet tegen de verkeerd gedrukte prijs te verkopen.


kon de consument er wel op vertrouwen dat de prijs correct was? dan moeten ondernemers het product wel voor de verkeerd gedrukte prijs aan de klant verkopen.


prijzen aanduiden
waar moeten ondernemers op letten bij het aanduiden van prijzen?

ondernemers moeten een prijs altijd inclusief btw vermelden op producten in winkels. soms is ook een prijs per meeteenheid verplicht.

(het stukje dat dan volgt, over meeteenheden, lijkt me niet van toepassing)

het lijkt mij dat u er in elk geval de eerste keer van uit kon gaan dat de prijs op het schap de juiste prijs was, en dat u recht had op die prijs - een foutje waar de ondernemer voor opdraait. dat er geen rookwaar onder de vastgestelde prijs verkocht mag worden, lijkt mij hier secundair, het is duidelijk niet de bedoeling van de ondernemer geweest zijn rookwaar structureel voor een lage prijs te verkopen, integendeel, hij probeert er alles aan te doen dat u de hogere kassaprijs betaalt.

bij de tweede keer, een paar weken later, kon u er van uitgaan dat de prijs op het schap niet de juiste prijs was, toch?

blijft wel dat de ondernemer de eerste keer de prijs in uw bijzijn heeft weggehaald, en dat kennelijk op een of andere manier die prijs toch weer op het schap is terechtgekomen. dom van de ondernemer, zijn proces rond het aangeven van prijzen en het corrigeren van fouten hapert kennelijk.

toch denk ik dat u bij de tweede keer niet recht had op de lagere prijs, nu had u het kunnen weten, sterker nog: nu wist u het (al is het natuurlijk een uitdaging om te kijken of het u toch lukt).

voor wat betreft de manier waarop men u te woord stond, zoals u het beschrijft is het niet netjes, maar ik lees hier alleen uw verhaal en normaal gesproken doen we in nl toch aan 'hoor- en wederhoor' oftewel pas na het verhaal van de andere partij is hierover een mening te geven.