Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

marita5
marita5 - 20-09-2016 10:38:02
Garantie & Verzekeringen

Product met schade geleverd door de dpd maar geen vergoeding en slecht contact

Hallo denkassa , 


als u iets koopt via marktplaats, koopt u dat meestal bij een particulier. dit betekent dat de regels vanuit de wet, die gelden als u iets koopt bij een bedrijf, niet van toepassing zijn. dit heeft als gevolg dat u niet dezelfde consumentenbescherming heeft als bij een aankoop bij een bedrijf. de verkoper moet nakomen wat hij heeft beloofd. dat betekent dat uw aankoop dezelfde moet zijn als die van de advertentie. is uw aankoop beschadigd, terwijl u dit niet hoefde te verwachten? dan moet in beginsel de verkoper zorgen voor een onbeschadigd product. 



let op:

is de beschadiging ontstaan tijdens de verzending? dan hoeft de verkoper meestal niet te vergoeden. wie het risico draagt, hangt af van de afspraken die u met de verkoper over de verzending maakt. als de verkoper bijvoorbeeld in de advertentie vermeldt dat hij het product verzendt of bezorgt, dan is het risico dat het product beschadigd aankomt voor de verkoper en moet hij u het aankoopbedrag teruggeven.

in deze gevallen is het risico voor de koper en heeft u geen recht op teruggave van het aankoopbedrag:




als 'verzending op eigen risico van de koper' in de advertentie staat, dan verschuift het risico dat het product misschien niet aankomt naar u (de koper).
als de verkoper duidelijk aangeeft dat het product opgehaald moet worden en u vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan verschuift het risico dat het product niet aankomt naar u (de koper).

wanneer u als koper een product aangetekend laat verzenden, kunt u de schade verhalen op de verzekering. 

u heeft als koper een onderzoeksplicht. dat betekent dat u zelf ook het product moet controleren. u kunt dan zelf zien of het product is zoals u het verwacht. het kan daarom ook verstandig zijn een product op te halen in plaats van te laten opsturen.

wat kan ik doen?
u kunt de verkoper aanschrijven dat u alsnog een onbeschadigd product wilt ontvangen, zoals in de advertentie stond aangegeven.  het wordt een probleem als u niet voldoende gegevens heeft van de verkoper of als de verkoper u het geld niet wil teruggeven.

en dan?
het hangt van uw situatie af of u hierna nog iets kunt ondernemen. vaak gaat het om te kleine bedragen om nog iets te kunnen doen of heeft u niet de (juiste) gegevens van de verkoper. heeft u vragen of u in uw situatie nog iets kunt doen? neem dan https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact" target="_blank">contact op met het juridisch loket 

bron : juridisch loket.nl