Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster1
zoekster1 - 20-10-2016 17:45:51
Winkels & Webshops

Zit ik vast aan een jaar contract bij oddie.nl

Nee, hoor is niet zo. het gaat hier om een regelmatige dienstverlening

ik zal de regels van de acm hier even neerzetten. klik https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoopmethode/consumentenregels/specifieke-regels-voor-telemarketing/" target="_blank"> hier

voor een aantal situaties geldt dat de overeenkomst alleen geldig is als dit schriftelijk gebeurt. bijvoorbeeld door ondertekening van de consument van de schriftelijke overeenkomst. dit wordt ook wel het schriftelijkheidsvereiste genoemd. het gaat om de situaties waarbij de ondernemer op eigen initiatief de consument belt en een aanbod doet. in de volgende situaties komt de overeenkomst niet aan de telefoon tot stand, maar pas na schriftelijke instemming van de consument:



overeenkomsten op afstand tot het geregeld verrichten van diensten. bijvoorbeeld een abonnement voor cv-onderhoud of een abonnement op een sportschool; of
overeenkomsten tot het geregeld leveren van elektriciteit, gas, water of stadsverwarming.



de ondernemer moet het aanbod dat hij telefonisch doet, bevestigen aan de consument. de consument tekent vervolgens het aanbod of stuurt zijn schriftelijke instemming aan de ondernemer. alleen dan is de consument gebonden aan het aanbod.


dit mag ook per e-mail. de ondernemer mailt dan het aanbod naar de consument. de consument kan dan per e-mail instemmen met het aanbod. ook kan de consument het aanbod printen, zijn handtekening zetten en het daarna aan de ondernemer per post of per e-mail toesturen.



aan het vereiste van schriftelijkheid wordt niet voldaan als de ondernemer in het telefoongesprek, waarin hij het aanbod doet, de consument bijvoorbeeld vraagt:



om op een bepaalde telefoontoets te drukken ter bevestiging van de overeenkomst; of
om een mondeling ja te geven dat op band wordt opgenomen.

in beide voorbeelden is er geen sprake van schriftelijke instemming met het aanbod. er is dan dus nog geen geldige overeenkomst tot stand gekomen. de schriftelijke instemming is bedoeld om de consument in de gelegenheid te stellen het contract rustig te lezen en een bewuste keuze maken of hij contract wil ondertekenen. pas na de schriftelijke instemming komt de overeenkomst tot stand en gaat de bedenktijd lopen.