Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster1
zoekster1 - 23-10-2016 11:06:01
Elektronica & TV

Tv gaat half jaar na verlopen garantietermijn kapot, waar heb ik recht op?

Als ik uw verhaal zo lees, dan heeft deze tv in de basis al een gebrek, dat even na een jaar oppiepte en nu tot volle wasdom is gekomen. als u een gebrekkig/ondeugdelijk product heeft gekocht heeft u recht op vervanging of herstel. mocht dat niet meer mogelijk zijn, dan heeft u recht op ontbinding van de overeenkomst.
in het quel arrest is aangetoond dat vervanging of herstel kosteloos moet zijn. als de overeenkomst wordt ontbonden dan kan er een redelijke marge van het aankoopbedrag afgaan.

leest u klik http://blog.iusmentis.com/2008/04/26/reparatiekosten-verboden-bij-een-consumentenkoop/" target="_blank"> hier wat arnoud engelfriet hierover schrijft. overigens is dat een heel benaderbare jurist, die niet te beroerd is om u van advies te voorzien als u het heel vriendelijk in een mail vraagt.

u zult er wel achter komen dat recht hebben en recht krijgen twee heel verschillende dingen zijn.

u kunt inderdaad voor de garantie niet meer bij de fabrikant terecht, maar wel bij de verkoper., die moet u een product leveren dat niet gebrekkig (conform de overeenkomst) is en een bepaalde periode probleemloos mee moet gaan. bij de verkoper moet u uw recht op kosteloos herstel/vervanging indienen, niet bij 'het  merk'. het is handig dit schriftelijk te doen, bijv. via de volgende voorbeeldbrief

klik https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-herstel-vervanging-ondeugdelijk-product" target="_blank">hier

die brief kunt u aanpassen aan uw eigen situatie. vermeld erin dat de tv al eerder kuren vertoonde en dat er daarom in de basis al een fout in de tv zit. dat helpt uw verhaal enorm vooruit. al zal u er toch achter komen dat zonder een stok achter de deur van gerechtelijke stappen de verkoper weinig gewillig zal zijn om u tegemoet te komen.
als u advies vraagt aan consuwijzer.nl klik https://www.consuwijzer.nl/klacht-indienen-bij-consuwijzer" target="_blank">hier via de mail, dan krijgt u meestal een schriftelijk (via mail) antwoord, die kunt u ook nog toevoegen om uw verhaal kracht bij te zetten.

wat dan nog kan helpen is via klachtensites op internet, bijv. klachtenkompas.nl of klacht.nl of sociale media zoals twitter of facebook uw verhaal nog eens vertellen en daar uw recht op een goed werkend product eisen. niet geschoten is immers altijd mis.