Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

be
beltesassar - 23-02-2017 16:06:56
Geldzaken & Recht

Waarom mag een apotheek voor elk recept ter handstellingskosten rekenen



stop de eerste uitgifte gesprekken en gebruik de kijkwijzer evt. aangevuld met de kijkwijzertelefoon.

wat is jouw ervaring?

het eerste uitgiftegesprek ervaar ik, net als vele anderen, als een opgedrongen, overbodig ritueel dat niet past bij onze gezamenlijke verantwoordelijkheid tot kostenbesparing. dit moet anders en beter.
de kijksluiter, samen met een uitlegtekst, op een site én een landelijk informatienummer kan het eerste uitgiftegesprek goed vervangen. zowel voor ouderen, jongeren, doven, blinden en andere gehandicapten. 
-de kijksluiter is een tekenfilmpje waarin een apothekersassistente de patiënt uitlegt hoe een medicijn gebruikt moet worden. er zijn nu al ruim duizend animatiefilmpjes gemaakt die allemaal een bepaald geneesmiddel behandelen. van een mondeling gesprek wordt maar 10 à 20 % onthouden, bij de kijksluiter ligt dat op 70 à 80 %.
- het landelijk telefonische informatienummer geeft eenieder alle aanvullende informatie. vergelijk het met de gratis belastingtelefoon 0800-0543.


wat had anders of beter gekund?

bedenk dat:
- het erg goed is dat de uitlegkosten van nieuwe medicijnen herkenbaar op de factuur geplaatst worden. ook de kostprijzen van ziekenhuisbehandelingen zijn nu openbaar.
- we zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het beperken van de kosten van de gezondheidszorg. dat geldt in het bijzonder voor kosten die direct het besteedbare gezinsinkomen betreffen.
- dat de kosten van de site én het 0800-nummer door de apothekersbrancheorganisatie gedeclareerd moeten worden bij de zorgverzekeringen, als ware het medicijnen.
- in de participatie-maatschappij waarin we terecht komen beroep wordt gedaan op eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid m.b.t. je eigen gezondheid, leef/eetgewoontes en preventiemaatregelen. daarbij behoort ook het jezelf informeren. daartoe kan in elke apotheek een computer staan die toegang tot de site en het 0800-nummer geeft. 
- voorkom gevoelens van onmacht zoals door grote groepen verzekerden wordt ervaren. zie deze site, maar ook www.consumentenbond.nl/community/forum/consumentenzaken/zorg-gezondheid/logisch-apotheek-betaalt-voorlichting-medicijn-eerst-gaat-gebruiken 
én https://vraagde2ekamer.nl/voorlichting-apotheek