Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

edrick3
edrick3 - 08-07-2017 18:54:29
Geldzaken & Recht

Mag een bedrijf internet betaling weigeren

Als je een machtiging voor automatische afschrijving afgegeven hebt en je bent het niet eens met een afgeschreven bedrag, dan kun je dat bedrag storneren. en dan heb je het meteen terug.


een stornering (storno of stornoboeking) of terugboeking is het terugdraaien van een automatische incasso. rekeninghouders hebben de mogelijkheid om terechte en onterechte incasseringen terug te krijgen via hun bank, ongeacht of de incasso terecht was of niet. een stornering kan telefonisch aangevraagd worden door de rekeninghouder bij de bank (bij een - in de ogen van de bankrekeninghouder - foutieve incasso) of (door de bank) automatisch gebeuren, wanneer een automatische incasso vanwege onvoldoende tegoed of een https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=selectieve_blokkade&action=edit&redlink=1" target="_blank">selectieve blokkade (een blokkade voor automatische incasso's van een bepaald rekeningnummer die voor een bepaalde periode niet kan worden uitgevoerd).


bij incasso's ten behoeve van loterijen (zoals de https://nl.wikipedia.org/wiki/staatsloterij" target="_blank">staatsloterij) is een reguliere storno niet mogelijk. ook voor een eenmalige incasso kan de klant geen reguliere terugboeking vragen.


als een rekeninghouder een incasso terug wil boeken dient hij zich te houden aan de https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=terugboekingstermijn&action=edit&redlink=1" target="_blank">terugboekingstermijn (weigeringstermijn); de in het contract met de incassant afgesproken periode die een debiteur (de betaler) heeft om bedragen zonder opgaaf van reden terug te boeken.


via de procedure melding onterechte incasso (moi), wordt nagegaan of de incassant beschikt over een rechtsgeldige machtiging. als die machtiging niet kan worden overgelegd, wordt het incassobedrag alsnog teruggeboekt naar de rekening van de klant. rekeninghouders hebben daarnaast de mogelijkheid om een preventieve blokkade op hun rekening toe te laten passen waardoor een opgegeven rekening niet meer kan incasseren. er zijn banken die ook een algemene blokkade aanbieden waardoor geen enkele incasso meer kan plaatsvinden.


als een bepaald incasserend bedrijf veel selectieve blokkades krijgt en/of veel verzoeken tot terugboeking, kan https://nl.wikipedia.org/wiki/equens" target="_blank">equens in nederland besluiten tot het afsluiten van het incasserend bedrijf voor toekomstige automatische incasso's.
(bron; https://nl.wikipedia.org/wiki/automatische_incasso#stornering" target="_blank">wikipedia)

voorbeeld ing:
is er onterecht een incasso van uw betaalrekening afgeschreven? dan is het goed te weten dat u dit bedrag eenvoudig kunt terugboeken. dit wordt ook wel ‘storneren’ genoemd.


 
 



terugboeken of blokkeren in mijn ing


log in op mijn ing via de knop ‘naar mijn ing’ (u komt dan -na inloggen- automatisch op de juiste pagina).
u kunt op het scherm ‘incasso’s’ een incasso weigeren of terugboeken.
u krijgt de melding dat de opdracht is ontvangen en dat deze binnen enkele dagen wordt verwerkt.
bij ‘status’ ziet u of de terugboeking is aangevraagd of is teruggeboekt.
wilt u een bedrijf of machtiging blokkeren? klik dan onder het tabblad ‘bedrijven’ op het te blokkeren bedrijf en dan op ‘bedrijf blokkeren’ of 'machtiging blokkeren'.