Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ne
neodutchio - 22-03-2020 22:34:45
Geldzaken & Recht

All inclusive hotel weigert geld terug te geven.

en wat als ik die corona-voucher niet wil, maar ik wil mijn geld terug?
wettelijk gezien heb je recht op geld terug, maar omdat dit zo’n uitzonderlijke situatie is, is deze voucher door de reisbranche in het leven geroepen. de woordvoerster van tui laat weten: 'we geven inderdaad een restitutie in de vorm van een voucher en niet in de vorm van geld. het zijn zeer uitzonderlijke omstandigheden, zowel voor reizigers als voor reisorganisaties. de voucher is een steeds breder geaccepteerde vorm van restitutie, ook gedragen door de brancheorganisatie anvr, het voucher is voor pakketreizen ook gegarandeerd door het sgr. vouchers zijn ook in andere europese landen al in gebruik. er wordt nu op europees niveau gesproken over meer duidelijkheid en duiding over de geldigheidsduur en inwisselbaarheid. wij wachten die berichtgeving af om eventueel een wijziging in ons beleid hierin door te voeren.'

volgens consumentenrechtadvocaat caspar janssens hebben consumenten wettelijk recht om hun geld terug te vragen. maar je belandt in een spagaat. 'je staat in je recht, maar je moet zelf je recht halen als de reisbranche weigert terug te betalen en een voucher verstrekt. je kunt je zaak aanbrengen bij de rechtbank of de geschillencommissie reizen, maar die zijn fysiek ook dicht vanwege het coronavirus. en voor je zaak behandeld wordt, gaat er ook een poos overheen en daar bovenop komen nog de kosten.’