Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 13-04-2007 16:04:39
Elektronica & TV

Hoeveel jaar moet een koelkast minstens meegaan?

beste mejuffrouw ummels,


het ligt eraan wat voor merk u koopt en wat voor type compressor erin uw koeler onderaan de kast zit en hoe de constructie van uw koelkast is opgebouwd en geïsoleerd (van welk makelij dus) voor uw vraag naar de levensduur van een koelkast. sommige merken en of typen hebben een gebruiksaanwijzing voor een langere levensduur waar bij de compressor goed wordt benut qua stroomverbruik en manier van capaciteit van werken. zo moet bij een andere temperatuurwaarde in het vertrek waar de koeler staat de thermostaatknop op een andere afstelling worden geplaatst. de compresor gaat dan minder werken en minder slijten en minder stroom verbruiken en de levensduur wordt hierbij ook verlengt. de ruimte behoort ook niet al te vochtig te zijn. plaatsen in een kelder is geen goed punt, mits deze droog is. het is geluk hebben om van een goedkoop apparaat veel langer te willen genieten (in het bespraren van die kosten dan). mijn koelkast van blue air (was niet duur) is al 12 jaar oud en ziet er nog als nieuw uit. hij werkt nog steeds 100%. 1 keer per jaar wordt de achterkant (het zwarte ventilatierooster gereinigd met de stofzuiger. dit heeft als voordeel staat er niet onnodig stroom wordt verspild en de restwarmte goed wordt afgedragen. er zijn zuinige en goedkope merken koelers/koelvrieskasten zoals van zanussi die net als blue air zuinig zijn in het verbruik. de levensduur van een koeler zou ongeveer 10 tot 12 jaar kunnen. de fabrikant haier zou u eens moeten benaderen met het verhaal dat uw koeler de geest had begeven en dat u zoiets op de korte termijn met die door u genoemde jaren niet had verwacht. u zou kunnen zeggen dat u had gedacht dat dit een goed merk was en of zij iets kunnen doen, omdat de garantie al om was. als haier wilt kunnen zij voor een goed bewaren van een vaste klantenbinding (zoals voor u) aanbieden om voor een eenmalige keer uw koeler gratis te repareren met een garantie van 3 maanden op dat gewerkte onderdeel. en als ze het niet willen dan heert u hen de rug toe en zegt u er boos bij dat u hun product niet zal aanbevelen aan uw kennissen/vriendekring. misschien pikken ze uw verhaal en misschien ook weer niet. alle andere heeft geen zin want de rest heeft u al dat antwoord gegeven. eenmaal een monteur laten komen, dan heeft de rest geen zin. want dan vervalt de andere rechten. maar u kan altijd dit bovenstaand nog proberen en verder succes!