Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hrdwerrorman
hrdwerrorman - 30-07-2007 16:20:56
Geldzaken & Recht

Kapotte pinautomaten in turkije

Beste pinners,



in de vele jaren dat ik flappentappers heb geserviced, maakte ik vele
vormen van fraude en fouten met deze apparaten mee. er werden wel
steeds na enige tijd maatregelen genomen, maar je loopt, net als bij
virussen in computers, altijd achter de feiten aan met reparatietools.



en de bewijslast dat jij er niets aan kunt doen ligt nog steeds bij
jou, de klant. om die reden verdom ik het om te pinnen en betaal altijd
contant of per bankopdracht, welke ik persoonlijk bij de bank in de
speciale bus na-druk.



maar nu zit jij met het probleem dat je gepind hebt en er geen geld uit kwam.

dan rijst de vraag: ging het deurtje wel open doch zat er geen geld in
de cashpocket? dan ligt de fout in de automaat en kan de bank dat
constateren.

of was het deurtje door een fraudeur met 10 secondenlijm vastgelijmd, zodat jij het er niet uit kon krijgen?

in dat laatste geval wordt het wel van je rekening afgeschreven. vlak na jou komt de fraudeur en forceert het deurtje.

deze methode werd zo'n 15 jaar geleden in amsterdam toegepast, waarop
maatregelen werden genomen. maar ja, in dat soort landen lopen ze niet
alleen op dat gebied achter.....



ook heb ik geld gevonden tussen de flappentapper en de muur waar deze
aan de binnenkant tegenaan staat. bij navraag miste de bank geen geld
en geen klant had zich beklaagd.



hieruit kan eenieder wat leren:



1. ga alleen tijdens bank-openingsuren bij een bank pinnen, zodat je  direct je beklag kunt doen als het misgaat.



2. ga nooit in je eentje geld pinnen, doch neem iemand mee, welke bij
de automaat kan blijven staan als het misgaat en jij naar binnen gaat
om je beklag te doen en niet direct iemand na jou je geld eruit haalt,
hoe dan ook. maak de volgende klant duidelijk dat de automaat defect is.



3.tel in het bijzijn van die ander het ontvangen geld na en controleer
dat bedrag met de controlebon. houd die bon bij je tot je de
bankafschrijving correct hebt bevonden..



4. pas op met onverlaten in de buurt van flappentappers, welke het op
je geld voorzien hebben. ga zo mogelijk altijd in de bank flappen
tappen.



bij de andere adviezen kan ik me aansluiten.



zelf leg ik een ondertekende overschrijvingsopdracht klaar bij een
famililid als ik op vakantie ga en zorg voor extra geld voor
calamiteiten op de rekening.



daardoor heb ik geen dure creditcard en geen nog duurdere
internationale reis- en kredietbrief van de anwb nodig. dus ook geen
duur lidmaatschap daarvan.



veel vakantieplezier.



hardware error man.