Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 26-11-2007 09:34:35
Elektronica & TV

Ltv

dag aketelaars,


natuurlijk zijn er risico's bij het kopen via internet, maar ook gewoon kopen in een winkel kan gezien deze site ook een behoorlijk risico inhouden. wel kun je de risico's beperken als je de hier volgende lijn volgt:


een betrouwbaar internetbedrijf geeft voorafgaande aan de aankoop op haar site duidelijke en begrijpelijke informatie over:



de belangrijkste kenmerken van het produkt of de dienst en de prijs van het artikel of de dienst
de wijze van betaling en van levering
het adres van de verkoper, tenzij de koop op afstand niet verplicht tot vooruitbetaling van de prijs of een gedeelte daarvan
de eventuele bijkomende leveringskosten
de geldigheidsduur van het aanbod en/of de prijs
het recht van de klant om de overeenkomst binnen een bedenktijd te beƫindigen (bij kopen op afstand is dat meestal 7 werkdagen)
de minimumduur van de overeenkomst wanneer het gaat om duurzame of periodieke dienstverlening
de leveringstermijn
de werkwijze/procedure van onderstaande schriftelijke bevestiging van de koopovereenkomst

bij de uitvoering van de overeenkomst dient het internetbedrijf de koper uiterlijk bij levering een schriftelijke bevestiging toe te sturen (tenzij je deze al voor het sluiten van de overeenkomst hebt gekregen). deze schriftelijke bevestiging kan ook per e-mail of een andere duurzame drager (denk aan brief of fax) verstuurd worden. de schriftelijke bevestiging moet in elk geval informatie geven over:



de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de koper van het herroepingsrecht (lees de bedenktijd) gebruik kan maken
het bezoekadres van de vestiging van de leverancier waar de koper met zijn klachten terecht kan en het telefoonnummer van de verkoper
de regeling met betrekking tot de aftersales service en garantie
de voorwaarden voor de ontbinding van de overeenkomst (als het diensten betreft) indien deze van onbepaalde duur is of een duur heeft van meer dan een jaar

alle bovenstaande informatie kan op de site van de verkoper staan. als je dan op de ja-button klikt heb je in feite wettelijk een koopovereenkomst afgesloten. je kunt dus daarna niet meer beweren dat je niet alle informatie hebt gekregen of dat je het niet had kunnen weten. dan zul je daar zelf toch echt bewijzen voor moeten aandragen.


pas als aan bovenstaande informatievoorwaarden volledig is voldaan, kun je er vrij zeker van zijn dat het internetbedrijf betrouwbaar is. een extra zekerheid is dat het bedrijf is aangesloten bij de thuiswinkel, de branchevereniging van internetbedrijven.


zie deel 2.: