Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 25-10-2004 13:02:25
Huishouden & Energie

Ramen hr++

dag gerritsmit,


het is natuurlijk wel erg gemakkelijk van de vertegenwoordiger van de fabrikant om de breuk af te schuiven op een thermische breuk. zij zijn dan van alles af omdat thermische breuk altijd in nederland uitgesloten is van garantie. voor een deel kun je dat ook zelf wel beoordelen. er zou dan immers sprake moeten zijn van een te hoge plaatselijke opwarming en te plotselinge verschillen in temperatuur. als je daaraan twijfelt of het wel zeker weet dat dat het geval niet is, dan zou ik kontakt opnemen met de firma die het raam geplaatst heeft. het komt namelijk ook heel vaak voor dat er glasbreuk optreedt door te hoge spanningen waarbij het niet helemaal korrekt plaatsen in de sponning de oorzaak is. lukt het helemaal niet om je gelijk te halen op basis van de garantie, dan kun je natuurlijk ook gewoon je glasverzekering aanspreken. sukses, groeten, ton.


lees ook even de volgende alinea:


evenals voor de door een ongeluk ontstane breuk (zgn. mechanische breuk), waarbij de fabrikant uiteraard buiten staat, kan hij ook niet aansprakelijk worden gesteld door temperatuurverschillen (zgn. thermische breuk). een thermische breuk ontstaat, indien door een te hoge plaatselijke opwarming van de ruit te grote spanningen in het glas ontstaan. mocht u twijfelen aan de bij u voorkomende situatie, dan dient u dit vooraf te bespreken met uw leverancier, opdat maatregelen (bijvoorbeeld het harden van het glas) kunnen worden genomen teneinde breuk te voorkomen.