Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 16-04-2009 14:37:50
Huishouden & Energie

Laminaat na 2 weken al flink beschadigd

nogmaals dag lindsay1983,


je kunt gewoon aangeven bij de verkoper dat je de ongegrondverklaring niet accepteert.


 je kunt deze firma eerst schriftelijk in gebreke stellen en daarna (als zij de uiterste datum niet halen) de koop wegens wanprestatie ontbinden en je geld terug eisen. er is dan dus geen sprake van annuleren, maar van ontbinden!!!


dit gaat alsvolgt:


 allereerst zul je de gamma zoals ik al schreef schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst, in gebreke moeten stellen. in die brief zet je een finale(uiterste) datum waarop zij moeten reageren (geef hen daarvoor een redelijke tijd van bijvoorbeeld 10 werkdagen) en geef je zo konkreet mogelijk aan wat jij als oplossing ziet. zet dus die uiterste leverdatum letterlijk in die brief. schrijf in die brief ook, dat als zij de klacht niet accepteren voor of op die genoemde datum, je de koopovereenkomst per die datum zult onbinden. dan is het dus afwachten. op het moment dat duidelijk is, dat zij jouw klacht niet positief willen afwikkelen, stuur je hen een tweede aangetekende brief, met daarin de formele ontbinding van jouw koopovereenkomst wegens wanprestatie hunnerzijds. belangrijk daarbij is, dat je dan ook direkt eist dat je de koopsom binnen 5 kalenderdagen wilt terug hebben.


het voorgaande is gebaseerd op:


http://www.wetboek-online.nl/wet/bw6/265.html">http://www.wetboek-online.nl/wet/bw6/265.html

1/ iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.

2/ voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.


je dient dus in jouw brief te verwerken:


je stelt de firma in gebreke (brief 1)


je geeft hen nog 10 werkdagen de tijd om de klacht af te wikkelen (einddatum noemen)


lukt dat niet: dan is er sprake van een wanprestatie (brief 2)


bij een wanprestatie heb je als consument het recht om de overeenkomst per genoemde datum te ontbinden


alle (extra) kosten zijn voor hen en zul je op hen gaan verhalen


schrijf ook maar in die brief dat je de brief hebt opgesteld in overleg met jouw rechtsadviseur (ook al is dat niet waar, je kan het wel vermelden om hen een beetje onder druk te zetten).


http://www.mkbservicedesk.nl/459/ontbinding-overeenkomst.htm">ontbinding van een overeenkomst


http://www.zzpweb.com/onderwerpen/administratief_management/zzp-schap_en_financiele_voorspoed/goed_financieel_beleid_voeren/tijdig_betalende_klanten/worden_uw_facturen_wel_snel_betaald/voorbeeldtekst_ingebrekestelling/.aspx">voorbeeldtekst ingebreke stellen


(modelteksten zelf aanpassen naar jouw situatie)


sukses en met vriendelijke groet, readac.