Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

pe
peterus - 15-01-2012 19:06:49
Geldzaken & Recht

Overlijdingsverzekering yarden

[quote=vladja schreef op dinsdag 10 jan 2012, 22:34]peterus,

fijn dat je veel verstand van verzekeringen hebt. ooit gehoord van een "en-bloc" clausule? dat is:

de verzekeraar mag in de polisvoorwaarden een en-bloc bepaling opnemen. de en-bloc bepaling geeft de verzekeraar het recht de polisvoorwaarden (en premie) tussentijds te wijzigen. wanneer (één van de) wijzigingen een verslechtering beteken dan heeft de verzekeringnemer het recht binnen 30 dagen de verzekering op te zeggen.

met deze en-bloc clausule zijn, per 1 januari 2007, alle polissen omgezet van een polis met vergoeding van een aantal vast omschreven diensten in een sommenpolis (=bedrag), waarvoor je zelf de diensten bij yarden kon kiezen, die je wilde hebben. dit, omdat de klanten vaak andere dingen wenste, dan er in het vast omschreven pakket aangeboden werden en dan wilde ruilen, aldus yarden. daarmee kwamen ze hun klanten tegemoet.

de werkelijke reden was: tegenvallende beleggingsresultaten (= missers, want in 2005 en 2006 was er nog geen sprake van een kelderende beurs, in tegendeel) en andere financiële redenen/uitgaven. er was daardoor niet genoeg financiële dekking meer om hun natura verplichtingen na te kunnen komen.

tegen deze wijziging hebben ca. 400 leden een gezamenlijk proces voor de rechtbank aangespannen en zo'n 1600 mensen hebben een klacht bij het kifid ingediend.

dit alles heeft geresulteerd dat voor de klagers, die oude polis werd hersteld. voor mensen, die niet geklaagd hadden, was er de mogelijkheid om alsnog de oude polis terug te eisen en die konden o.a. gebruik maken van de voorbeeldbrief van de tros van begin september 2007.

heel veel mensen hebben daar geen gebruik van gemaakt, omdat men niet door had wat er precies aan de hand was. het verkoopargument dat je zelf kon kiezen wat je wilde hebben uit het pakket was immers aantrekkelijk. de meeste wilden wel wat anders dan een kopje koffie met kruimelcake. de valkuil van het lage bedrag en het feit dat de indexering eruit gehaald was, werd niet onderkend.

voor al deze mensen is wel bereikt, dat zij voor het sommenbedrag nog 5 jaar automatisch verzekerd tegen een stijging van de uitvaartkosten. op alle polissen is een winstdelingsregeling van toepassing. gezien de beroerde beleggingen, die ze in 2005 en 2006 al deden, en het huidige beursklimaat zal dat geen zoden aan de dijk zetten (om onder de zoden of verstrooid over de zoden te belanden, grapje ;~)....). na die 5 jaar moet er flink bijbetaald worden om dan nog eens een termijn van 5 jaar bij te kopen.


dus peterus, wie blaat hier en is er niet ingelezen?

vladja






beste vladja,

en al naar de verzekeringskamer gebeld vladja?
ik adviseer de vraagsteller dat dan ook te doen.
want;de soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend.

spreekwoord hierin voor vladja;
schoenmaker blijf bij je leest.

wens de vraagsteller succes met 1 telefoontje naar de verzekeringskamer.
mvg,peterus.