Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 26-04-2012 17:05:42
Huishouden & Energie

Garantie bijkopen huishoudelijke apperatuur

Villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 16:33: nieuwe koelkast en gasfornuis gekocht bij bcc
ik kan daar extra garantie bijkopen, z.g. service plus polis


villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 16:33: er staat me bij dat dit eigenlijk een overbodig soort verzekering is omdat er toch een wettelijke termijn is waarbinnen met mag verwachten dat apperatuur werkt naar behoren - wie kan mij goed advies geven ?
diverse organisaties halen een aantal zaken door elkaar, zodat je het bovenstaande krijgt.

er zijn twee zaken:
- de garantieperiode, de condities waartegen garantie gegeven wordt en de rechten die men de koper geeft, worden door de fabrikant en winkelier zelf bepaald.

- de conformiteitsbeginsel: het product dient volgens de koopovereenkomst geleverd te worden en dient de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier. dat wordt ook wel eens de "wettelijke garantie" genoemd.

de termijnen:
- de garantietermijn wordt volledig door de fabrikant en winkelier bepaald. er zijn geen regels die bepalen dat de garantieperiode een minimale periode moet zijn.

- de non-conformiteit. daar is geen maximum voor bepaald (de europese richtijn heeft die wel tot twee jaar na aankoop begrenst).
dus betekent dat voor producten die een langere levensduur hebben dan twee jaar, dat de koper ook na de garantieperiode bij de verkopende partij kan aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd was en niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier.

duidelijker kan ik het niet uitleggen.

met andere woorden:
de fabrikant en winkelier mogen inderdaad extra garantie verkopen.

veel consumentenorganisaties zijn het daar niet mee eens, omdat zij van mening zijn dat de "wettelijke garantie" de garantieperiode is die de winkelier wettelijk verplicht is om te geven. dus als men stelt dat de "wettelijke garantie" twee jaar is, stelt men dat de winkelier wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken. aangezien de nederlandse wetgeving geen beperkingstermijn van twee jaar kent voor de "wettelijke garantie" stellen die organisaties dat de winkelier wettelijk verplicht is om garantie te verstrekken welke gelijk is aan de verwachte levensduur (welke door die organisaties bepaald is). ook stellen die organisaties dat garantie bijkopen onzin is, omdat het product gedurende de verwachte levensduur probleemloos mee dient te gaan.
dat is onjuist.

met de term "wettelijke garantie" wordt niet de garantieperiode bedoeld en ook niet de periode waarin het product probleemloos mee dient te gaan. met de term "wettelijke garantie" wordt bedoeld dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd dient te worden en de eigenschappen dient te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier.