Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 07-08-2012 17:26:24
Elektronica & TV

Hoe wordt de prijs voor extra garantie op een apparaat berekend?

Voor alle duidelijkheid: al geeft de wetgeving aan dat het product aan de overeenkomst moet beantwoorden, dan nog betekent dat niet dat gedurende de langere periode het product probleemloos mee dient te gaan.

ook bestaat er geen enkele regel die bepaald dat een product gedurende de gemiddelde levensduur, enz. probleemloos mee dient te gaan.

heel kort gezegd:
- als het product gedurende de eerste zes maanden na aankoop een probleem vertoont, gaat bij consumentenkoop de wetgeving er vanuit dat het product tijdens de koop al niet in orde was, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet. (artikel 7:18 lid 2 bw).
- als de verkopende partij of fabrikant in een garantie bepaalde gebreken uitsluit en daarbij de koper bepaalde rechten toekent, kan de koper daar een beroep op doen.
- voor de rest is er totaal niets geregeld hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan. dus de fabeltjes van "gemiddelde levensduur", "verwachte levensduur", de redelijke verwachting van de consument" kunnen allemaal de prullenbak in. totaal niets waard.
- de koper kan datgene van een product verwachten, wat hij op grond van de koopovereenkomst (dus niet de algemene verwachting!!!) van het product mag verwachten, met daarbij de uitspraken van fabrikant of winkelier. een uitspraak van een consumentenorganisatie is niet relevant.

al geeft een consumentenorganisatie aan dat een bepaald product bijvoorbeeld 5 jaar probleemloos mee dient te gaan, kan daar geen enkele recht aan verbonden worden. het is een mening en meer niet.

over garantie: bijkopen van de garantie is nooit oplichting, sigaar uit eigen doos of wat dan ook.

de enige die de garantieperiode bepaald is de verkopende partij en fabrikant en kunnen inderdaad een extra garantie aanbieden. niet verboden en ook niet onnodig. dergelijke extra garantie is gewoon een bepaald risico uitsluiten door de koper.

ik geeft dit maar weer aan, omdat er zoveel onduidelijkheid over blijft bestaan.


[quote]recht krijgen is moeilijk, maar 'recht' zegt het al, is gebaseerd op de wet, niet op de geschillen commissie.
klopt. ik heb helaas idiote uitspraken van geschillencommissies gezien die totaal nergens op sloegen. men hanteerde bij die uitspraken niet de wetboeken, maar wat die commissie zelf voor mening had. kan natuurlijk nooit.
een geschillencommissie kan nooit zeggen: "wij zijn van mening dat het product een x tijd probleemloos mee dient te gaan."

een geschillencommissie kan wel de handelingen van een winkelier/fabrikant naar zijn eigen uitspraken en beloftes en de wetgeving toetsen, maar kan nooit een eigen mening geven.

ook dient een dergelijke commissie onpartijdig te zijn en mag nooit of te nimmer de bril ophebben van de consument. de consumentenautoriteit doet dat bijvoorbeeld wel, en daarom zijn zij totaal als organisatie ongeschikt.

een geschillencommissie, een rechter of een door de overheid aangestelde organisatie moet onpartijdig zijn, mag zelf geen eigen mening hebben en dient de zaak/geschil volgens de lettertjes van de wetboeken te toetsen/handelen.