Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 08-08-2012 13:49:05
Elektronica & TV

Hoe wordt de prijs voor extra garantie op een apparaat berekend?

[quote=spikkel schreef op woensdag 8 aug 2012, 13:07][quote=ikbenik schreef op woensdag 8 aug 2012, 08:28]

huh?

moet ik datgene schrijven wat de redactie graag lezen wilt?

kennelijk hè ?
ik heb ook de ervaring dat als de garantie verlopen is je zelf moet dokken. ongeacht de leuke verhalen van de consumentenbond, consuwijzer e.d. dat je na de garantietermijn ook nog rechten hebt. zie die maar eens te krijgen.....

komt ie weer: garantie is geen recht en geen plicht.

consumentenbond en consorten beweren keihard dat de winkelier verplicht is om garantie te verstrekken, wat helemaal niet zo is.

ook beweren zij keihard dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet geven, omdat de wettelijke garantie twee jaar is. nu is het zo dat die gasten conformiteit (een andere term is "wettelijke garantie") en garantie door elkaar halen, waardoor zij aangeven dat de winkelier wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken omdat de wettelijke garantie minimaal twee jaar is.
ook beweren zij keihard dat in de europese richtlijn bepaald is dat de winkelier minimaal twee jaar garantie dient te geven, en winkelieren die maar één jaar garantie verstrekken dus in overtreding zijn.
fabeltjes. allemaal fabeltjes.

ook beweren zij dat een product gedurende de gemiddelde levensduur (die zij zelf bepaald hebben!!!!) probleemloos mee dient te gaan, omdat zij van mening zijn dat de wettelijke garantie in nederland net zolang duurt als de gemiddelde levensduur.

dat ook na de garantieperiode het product volgens de overeenkomst dient te zijn, betekent nog niet dat het product gedurende die periode probleemloos mee dient te gaan. men komt daarbij door in plaats van conform te gebruiken juist het woord deugdelijk gebruikt. en deugdelijk betekent ook dat het product niet kapot behoort te gaan. en op die manier verzint men dus dat een product gedurende de gemiddelde levensduur (of verwachte levensduur) probleemloos mee dient te gaan.
ook heeft men zomaar verzonnen dat als een consument het product normaal gebruikt heeft en binnen de gemiddelde levensduur kapot gaat, dat de winkelier verplicht is om het product kosteloos te repareren.

normaal gebruik betekent toch totaal iets anders dan wat die organisaties beweren.


[quote]ik heb ook de ervaring dat als de garantie verlopen is je zelf moet dokken.
logisch, omdat de winkelier en fabrikant zelf de garantievoorwaarden, de rechten die zij aan de koper toekennen en de garantieperiode zelf bepalen.

[quote]ongeacht de leuke verhalen van de consumentenbond, consuwijzer e.d. dat je na de garantietermijn ook nog rechten hebt. zie die maar eens te krijgen.....
die gasten hebben totaal ongelijk en zullen ook nooit kleur gaan bekennen: dat levert gigantisch gezichtsverlies op.

consuwijzer praat in het algemeen de consumentenbond na. al valt het wel op dat consuwijzer steeds meer kleur aan het bekennen is.
kijk, iedereen kan wel beweren waar de consument wel of geen recht op heeft, maar de enige die dat juist kan weergeven is toch alleen de wetboeken zelf, de publicaties van de tweede kamer en de europese richtlijn.